برهان عظیمی

شان پن واقعا چه میگوید و منافع کدام طبقه را نمایندگی میکند!؟

روزنامه گاردین بریتانیا گزارش داده که آقای شان پن هنرپیشه لیبرال دمکرات که دوست دارد در فیلم های پُر زد و خورد(اکشن!) نقش آمریکا را به عنوان “آدم خوب” و طرفدار “دمکراسی و آزادی” را بازی کند، در اوکراین و لهستان در حال ساخت مستندی درباره وضعیت اسفناک پناهندگان می باشد، در صحبت با سی‌ان‌ان، گفت که اگر هیئت اهدای جوایز اسکار امسال از ارائه یک تریبون به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در مراسم یکشنبه شب( ۷ فروردین ۱۴۰۱) خودداری کند، تندیس‌های اسکار ش را علنا آب و ذوب خواهد کرد.

آقای شان پن واقعا دلش برای تحت ستم اوکراین نمی سوزد، او به فکر  منافع اساسی مردم فرودست اوکراین نیست بلکه تلاش میکند نماینده و سخنگوی هیئت حاکمه آمریکا که یک طرف این جنگ است، باشد! بر خلاف آنچه که از طرف حاکمان آمریکا، مبلغین، سخنگویان و هنرپیشه های هالیودی تبلیغ میشود آمریکا “آدم خوب” جهان نیست بلکه خبیثترین و جانی ترین هیولایی (نظام سرمایه داری-امپریالیستی امپریالیستهای آمریکا) است که در جهان قتل های فزاینده ای علیه بشریت ستمکش از طریق به قدرت رساندن دیکتاتورهای نظامی، سازمان دادن کودتاهای خونین در آمریکای لاتین و آسیا(شیلی، اندونزی و  ایران در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲) و کشتار کمونیستها( بمباران کارپتی در ویتنام و کامبوج) در سراسر  انجام داده است و هرگز نمی تواند و خیال دست شستن از این کار را ندارد چون یکی از خصایل ساختاری امپریالیسم گسترش مناطق تحت تسلطش برای انباشت سرمایه مالی است، و حاکمان کشورهای پرقدرت امپریالیسمی در جنگ جهانی اول و دوم این یگانه گزینه را اجرا کرده اند و شکی نیست که جنگ جهانی سوم را هم راه خواهند انداخت.

اوکراین کانون جنگ بین امپریالیستهای اتحادیه اروپا تحت رهبری هیئت حاکمه نظام سرمایه داری-امپریالیستی آمریکا از یک طرف و امپریالیسم روس از طرف دیگر است. جنگ کنونی بین امپریالیسم روس و امپریالیستهای کشورهای پرقدرت اتحادیه اروپا به رهبری آمریکا و ناتو که در اوکراین در جریان است. این جنگ تشدید تضاد داخل نظام  امپریالیسم جهانی است. تشدید تضاد داخلی که امپریالیسم روسیه در یک سو و بقیه امپریالیستهای اتحادیه اروپا و غرب به رهبری امپریالیسم آمریکا در سوی دیگر این تضاد قرار دارند!!! بقول رفیق اواکیان این جنگ محصول اجبارات سیری ناپذیر کشورهای امپریالیستی جهان برای بدست آوردن خان یغما بیشتر و بیشتر است یا در غیر اینصورت از سفره خونخواران جهان رانده شوند! بر مبنای نیروی محرکه آنارشی سرمایه داری رقابت خونین کن و سهم بیشری بدست آر، و یا بمیر!

شان پن تلاش می کند که با چنین دادوقال کردن در مورد زلنسکی در واقع  مستندش را  تبلیغ کرده و بفروشد.

او در حال ساخت مستندی درباره نسل‌کشی نظام سرمایه‌داری-امپریالیستی روسیه است. اما نباید فراموش کرد که آقای شان پن هرگز برای ساختن مستندی درباره نسل‌کشی حاکمان آمریکا به عراق نرفت. او چشمانش را بر جنایتهای حاکمان آمریکا که باعث ویرانی خانه ها، مهاجرت و کشتن میلیونها نفر از مردم غیر نظامی در خیابان ها و محلات عراق در جریان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ شد، بست! او همچنین چشمانش را به جنایتهای امپریالیسم آمریکا در تهاجم به افغانستان، الجزایر، سوریه، یمن و آفریقا نیز بست! به یک معنای واقعی او در آن زمان و در هر یک از آن جنگها شریک جرم حاکمان آمریکا(به عنوان دشمن شماره شماره یک مردم تحت ستم جهان) و کشورهای امپریالیسم اتحادیه اروپا بود و در مورد آنچه واقعاً در حال حاضر در اوکراین می گذرد شریک جرم حاکمان آمریکا و کشورهای پرقدرت اتحادیه اروپا و ناتو که یک طرف اصلی این جنگ است! شرم بر او باد!

آقای شان پن بلندگوی حاکمان آمریکا و ماشین تبلیغاتی آن است!

اما واقعا زلنسکی کیست و چرا کشورهای پرقدرت جهان سرمایه داری امپریالیستی اینچنین از او پشتیبانی میکنند:

زلنسکی قهرمان نظام سرمایه داری-امپریالیستی جهانی به رهبری امپریالیسم آمریکا و کشورهای امپریالیستی اتحادیه اروپا و ناتو است که در مقابل امپریالیسم روس الم شده و پروبال گرفته است و به او میکروفونی بی رقیب داده شده است.

اوکراین محل تلاقی تضادهای درونی و ساختاری بین امپریالیست های قدرتمند جهان (دزدان) برای تقسیم جهان و گسترش منافع استراتژیک دزدان نظام سرمایه داری امپریالیستی جهانی است.

قدرتمندترین دزدان جهان در یک رقابت و مبارزه خونین هستند و این یک دروغ بی شرمانه بورژوازی است که ادعا کند در این لحظه خاص، فلان دزد بیشترین آسیب را می بیند یا تنها باید متخاصم در این تهاجم ضد بشری(امپریالیسم روس) را محکوم کرد. انجام این کار به معنای تقلیل منافع ستمکشان جهان به نفع دزدان و جنایتکاران(حاکمان) نظام سر مایه داری امپریالیستی است.

ما باید حقیقت را به “مردم” (یعنی توده خرده بورژوا و بخشی از پرولتاریای فریب خورده تحت ستم و استثمار) که از جنگ رنج می برند، بگوییم. حقیقت این است که هیچ دفاعی از مصائب دوران جنگ نمی توان کرد مگر اینکه دولت و بورژوازی هر کشور متخاصم در این جنگ که خطری بلقوه برای شروع جنگ جهانی سوم و استفاده از بمب اتم است(که  ادامه حیات بشریت و کل محیط زیست، اکوسیسم و به یک کلام سیاره مان را با خطر جدی نابودی مواجه میسازد)، سرنگون شود. جنگ داخلی!

زلنسکی دسته(هندل) یک پمپ خون آشام است متصل به نظام سرمایه داری غرب است و توسط دزدان سرمایه دار کمین کرده در ناتو بالا و پایین می رود و خون توده های مردم تحت ستم اوکراین از اعماق آن به بیرون ریخته می شود تا منافع استراتژیک امپریالیسم آمریکا و امپریالیست های اتحادیه اروپا را تامین کند.

همه جنگ های امپریالیستی بر خلاف منافع تمام پرولتاریا و بشریت ستمکش استثمار شونده در سراسر جهان است و نباید تحت تاثیر تبلیغات دروغ به نفع یک طرف از این جنگ حمایت شود. هر دو طرف جنگ را باید از منظر منافع اساسی پرولتاریای جهانی به شدت محکوم کرد زیرا تجاوز و جنگ علیه منافع بشریت در سراسر جهان است. این فرودستان ستمکشند که گوشت دم توپ هستند و در این جنگ های ناعادلانه و ارتجاعی امپریالیستی کشته می شوند. هر دو طرف این جنگ ارتجاع هار سرمایه داری-امپریالیستی هستند که برای استیلا و گسترش مناطق مستعمراتی طبق منافع استراتژیکشان با هم جنگ می کنند.

یکبار دیگر تاکید مضاعف الزامی است که: این جنگ به غایت ارتجاعی است و بار اصلی این جنگ و هزینه جانی  و مالیش متوجه و بر دوش کارگران روسیه و اوکراین است که به گوشت دم توپ سرمایه داران حاکم دو کشور تبدیل شده اند! زیرا نباید فراموش کرد که هزینه این جنگ توسط حاکمان کشورهای نظام سرمایه داری امپریالیستی با بالا بردن قیمت نفت، بنزین، گاز، برق، مواد غذایی و به یک کلام افزایش تورم لجام گسیخته بر توده های مردم ستمدیده در جای جای جهان تحمیل میشود و این ستمکشان فرودست اند که باید هزینه این جنگ را باید بپردازند! و این تازه از نتایج سحر است! نوک کوه یخی است که در واقع به یک معنای واقعی جان کلیت بشریت و سیاره مان  را با خطر بلقوه نابودی در یک جنگ جهانی سوم با استفاده از سلاح و بمب اتمی روبرو میسازد!هر فرد دلسوزی، فرهیخته و موقری که به فکر منافع اساسی بشریت ستمکش جهان است با شروع این جنگ باید خونش به جوش بیاید! هر دو طرف این جنگ را محکوم کرده و ساز و کار انقلاب در کشور خویش برای سرنگونی حاکمان جنگ سالار نظام سرمایه داری را بنا سازد!

ما کمونیستهای انقلابی بر مبنای منافع اساسی پرولتاریای جهان نمی توانیم سرکوب نظامی و حمله امپریالیسم روسیه به مردم ستمکش اوکراین را بپذیریم و آن را شدیدا محکوم می کنیم. ما همچنین نمی‌توانیم فضایی بوجود آمده برای نمایندگان نظام سرمایه‌داری-امپریالیستی جهانی که می‌خواهند سلطه خود را از طریق جنگ حفظ و گسترش دهند تا سود و قدرت بیشتری را برای سرمایه‌داران امپریالیستی تضمین کنند، بپذیریم.

ما تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم می‌کنیم و همبستگی کامل خود را با توده‌های تحت ستم و استثمار اوکراین اعلام می‌کنیم و در عین حال نقش حاکمان کشورهای امپریالیستی اتحادیه اروپا  به رهبری حاکمان ایالات متحده آمریکا را در این جنگ محکوم می‌کنیم. ما خواستار حق تعیین سرنوشت مردم اوکراین و برای اوکراینی آزاد از چنگال امپریالیسم روسیه، ناتو و امپریالیست های آمریکایی و اروپایی هستیم.

برهان عظیمی

یکشنبه، ۷ فروردین ۱۴۰۱ مصادف با ۲۷ مارس ۲۰۲۲

*لینک خبر و مصاحبه شان پن در روزنامه گاردین بریتانیا به زبان انگلیسی این است:

https://www.theguardian.com/film/2022/mar/27/sean-penn-oscars-zelenskiy-ukraine?CMP=fb_gu&utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR3SqeEU8lLX3Is_tUxN4Y1ZVAMCRylJUrJ8WVbts6sxeUBFN4gZwWDCcz8#Echobox=1648376051

منتشر شده در:
کانال کمونیسم نوین

https://t.me/New_Communism/2429