برهان عظیمی

در مورد احتمال توافق و امضای یک قرارداد جدید برجام! معنی واقعی توافق جدید برجام چیست؟ 

                           برجام منافع کدام طبقه را نمایندگی میکند و در تضاد با منافع کدام طبقات و اقشار جامعه است؟

                                                                         چه باید و چه نباید کرد؟

اخبار جدید این است که وقت برای رسیدن به یک تواقف جامعه محدود و تنگ است… و تا آخر فوریه یا باید توافقی حاصل شود و یا گزینه های دیگر از جمله حمله نظامی وارد معرکه میشود…

خبر جدید این است:

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: “مذاکرات هسته ای ایران: توافق در چشم انداز است” | خبرگزاری اخبار جهان- به زبان انگلیسی

در چشم انداز است یعنی توافق همچنان قابل دسترسی است، ولی هنوز توافقی صورت نگرفته است. آمریکا هنوز پافشاری میکند که ایران باید برنامه هسته ایش را محدود کند ولی این اتفاق هنوز صورت نگرفته است. و تا آخر این ماه یعنی  دوهفته دیگر این مذاکرات به همین شکل یا بدون توافق یا با توافق پایان میپذیرد. حال اگر تواقفی بشود می تواند ظرف چند روز آینده و یا تا آخر دو هفته به دست آید و یا دو هفته هم بگذرد و تواقفی صورت نگیرد.

اما به نظر من با فروپاشی اقتصاد ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی و تورم بیش از ۵۰ درصدی، معنی واقعی یک توافق جدید یعنی ادامه عمر ننگین ج.ا. که ضرورت این نظام گندیده، فاسد و منسوخ تاریخی است کلید می خورد. هرگز نباید فراموش کرد که این توافقی است علیه منافع اساسی مردم زحمتکش ایران: کارگران، معلمان، زنان، بازنشستگان، کشاورزان فقیر، حاشیه نشینان و میلیونها جوان بیکار که هیچ آینده ای در این نظام منسوخ و بنیادگرای اسلامی برای خود متصور نیستند و بطور روزافزون زیر خط فقر دست و پا زده و زندگی میکنند! مردم ایران به ویژه قشر تحتانی و فقیر از این توافق سودی نمی برند که هیچ ،بلکه این توافق به ضرر و در تضاد با منافع اساسیش است. زیرا در صورت امضا قرارداد توافق هسته ای جدید حداقل برای یک دهه دیگر حیات و عمر ننگین جمهوری اسلامی از طرف کشورهای پرقدرت جهان سرمایه داری-امپریالیستی به رهبری آمریکا به رسمیت شناخته شده و کلید میخورد. عقد قرارداد جدید برجام علیه منافع اساسی بشریت تحت استثمار و ستم نه تنها در ایران بلکه همچنین علیه منافع اساسی توده های تحت ستم و استثمار در منطقه خاورمیانه و در سراسر جهان است.

امضای یک قرار داد جدید به یک معنای واقعی یعنی اینکه کشورهای پرقدرت جهان سرمایه داری-امپریالیستی  به ج.ا. منسوخ و ارتجاعی اجازه می دهند که حکومتش پابرجا بماند. به یک کلام: تمدید قراردادشان برای پابرجا ماندن جمهوری اسلامی!!! برجام یعنی این! یعنی پابرجا ماندن جمهوری اسلامی! این یعنی کشورهای پرقدرت جهان سرمایه داری-امپریالیستی  به جمهوری اسلامی اجازه میدهند که سرکوب خونین، دستگیری، زندان و شکنجه و مشت آهنین علیه مردم ستمکش و به ویژه قشر تحتانی جامعه و گروه ها و آپوزیسیون را برای یک دهه دیگر همچنان ادامه دهد؛ جمهوری اسلامی شرایط سرمایه گذاری در ایرانی امن و باثبات که در آن مقاومتی از طرف میلیونها انسانی که به زیر خط فقر رفته است نباشد را برایشان مهیا کند و در عوض سرپا نگه اش دارند. اگر توجه کنید شورش های برحق فرودستان در ماه ۱۳۹۶ و آبان خونین ۱۳۹۸  نه تنها جمهوری اسلامی را با خطر جدی سرنگونی روبرو نمود، بلکه ایران را تحت حاکمیت سران فاسد و جانی از دید منافع صدور سرمایه مالی جهانی،  سرمایه گذاری کشورهای سرمایه داری-امپریالیستی در ایران را  با خطر جدی روبرو کرد که بگویند ایران برای سرمایه گذاری محل امنی و باثباتی نیست!

در عمیقترین سطح تضاد بین دو منسوخ تاریخی( تضاد بین نظام جهانی منسوخ و پوسیده سرمایه داری امپریالیستی به رهبری آمریکا از یک طرف و حکومت بنیادگرای منسوخ جمهوری اسلامی از سوی دیگر) : کنه و باطن و حقیقت واقعی رسیدن به توافق و امضا یک قرارداد جدید جامع برجام دسترسی به یک قرارداد جامع(برجام) این است.

همانگونه که رفیق باب آواکیان به طور صحیح گفت:

“آنچه ما در اینجا میان جهادگران(گروهای بنیادگرای مذهبی) از یک سو و مک ورلد/ مک صلیبی از سوی دیگر میبینیم، جنگ و ستیز  میان اقشار منسوخ شده تاریخی در میان بشریت مستعمره و تحت ستم در برابر اقشار حاکم نظام امپریالیستی که از لحاظ تاریخی منسوخ و پوسیده اند. این دو قطب ارتجاعی حتی در حالی که در مقابل یکدیگر قرار همدیگر، همدیگر را تقویت می کنند. اگر شما طرف هر یک از این «منسوخ‌‌ها» بگیرید، در نهایت هر دو را تقویت خواهید کرد.

در حالی که این یک فرمولبندی برای درک قوای محرکه بسیاری از آنچه در جهان در این دوره می گذرد بسیار مهم است، در عین حال برایمان باید روشن باشد که کدام یک از این “منسوخ و پوسیده تاریخی” آسیب بیشتری را وارد کرده است و تهدید و خطر بزرگتری برای بشریت است: این “قشرهای حاکم نظام امپریالیستی که از نظر تاریخی منسوخ و پوسیده شده است” و به ویژه امپریالیست های ایالات متحده هستند.”

تنها گزینه در مقال طبقه کارگر و اقشار و طبقات تحت ستم و استثمار ایران، معلمین، زنان، اقلیتهای ملی (کورد، عرب، لر، آذری بلوچ و گیلک)، اقلیتهای مذهبی، اقلیتهای جنسی، دانش آموزان و دانشجویان، جوانان بیکار، حاشیه نشینان، کشاورزان فقیر، نویسندگان، شعرا و هنرمندان مترقی و مخالف این نظام  ضد بشری سرمایه داری تحت حاکمان سران ستمگر و جانی جمهوری اسلامی  یک انقلاب اجتماعی با شرکت میلیونها نفرشان است.  در مقابل آنها هیچ گزینه دیگری برای رهایی از شر نظام سرمایه داری-امپریالیستی جهانی به سرکردگی امپریالیسم آمریکا که بانی استمرار عمر ننگین جمهوری اسلامی است و پایان دادن به عمر ننگین نظام بنیادگرای دیکتاتور مذهبی جمهوری اسلامی در یک اتحاد بزرگ برای به سرانجام رساندن انقلاب و سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی قرار ندارد. هر گونه توهم نسبت به امضای برجام که گویا باعث بهبود وضعیت معیشتی و زندگی فقیرانه فرودستان به خاطر رونق گرفتن سرمایه گذاری امپریالیستهای اتحادیه اروپا در ایران، سرازیر شدن دلار آمریکا و یوروی اروپا  و امکان برخورداری از حقوق انسانی و حق معیشت و کار، سرابی بیش نیست.  برجام قبلی که در تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) امضا شد زندگی همه مردم ایران را به چنین روز نداری و فقر روزافزونی که می گذرانند کشانده است، و بنابراین کوچکترین امیدی به بهبود شرایط زندگی شایسته انسانی با امضا برجام جدید نباید داشت. نباید امکان بازتولید و ادامه عمر ننگین جموری اسلامی به قدرتهای بزرگ امپریالیستی داده شود. سرمایه مالی شان در ایران نه تنها باید ناامن شود بلکه صدور سرمایه مالی امپریالیستها باید قطع شود و این کار تنها با یک انقلاب اجتماعی و در اتحاد انقلابی بین اقشار و طبقات مردم فرودست ایران قابل حصول است؛ زیرا  منافع اساسی و  نیاز و ضرورتی که در مقابل فرودستان ایران است نه تنها در تضاد با منافع استرتژیک و نیاز و ضرورت جمهوری است بلکه همپنین در تضاد با منافع استراتژیک نظام سرمایه داری-امپریالیستی جهانی به رهبری امپریالیسم آمریکا و کلیه متحدین متشکلش در اتحادیه اروپا است.

انقلاب اجتماعی تنها گزینه عقلانی و مقبول در مقابل فرودستان ایران که منافعشان با فرودستان منطقه و بشریت سراسر جهان گره خورده است، می باشد.

انقلاب کمونیستی و نه چیزی کمتر از آن!

سرنگونی نظام سرمایه داری ایران هم مطلوب، هم ضروری و ممکن است.

فوری ترین وظیفه کمونیستهای انقلابی ایران سرنگونی سیستم سرمایه داری جمهوری اسلامی در انقلاب اجتماعی با شرکت میلیونها نفر از توده های پابرهنه تحت ستم و استثمار به رهبری حزب کمونیست انقلابی ایران است.

 برهان عظیمی

۲۶ بهمن ۱۴۰۰