ترجمه و ارسال: برهان عظیمی

بزرگداشت صدمین سالگرد حزب کمونیست چین ارتباطی با مائوتسه دون و انقلاب ندارد

آنچه چین نمایندگی میکند ضد انقلاب و سرمایه داری–امپریالیسم هست!

در سراسر چین به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین (CPC) جشن های رسمی برگزار شده است. حزب کمونیست چین در  ۲۳ ژوئیه ۱۹۲۱ تاسیس شد. شی جین‌پینگ * و دیگر رهبران حزب “کمونیست” حاکم وانمود می کنند که از زمان کنگره تأسیس حزب در ژوئیه ۱۹۲۱ بین حزب کمونیست فعلی چین زنجیره ای ناگسستنی و قطع نشده ای که به تاریخ حزب گره خورده است، وجود دارد. تلاش سران حاکم بر حزب “کمونیست” چین در صدمین سالگردش این است که با برانگیختن احساسات ارتجاعی ناسیونالیستی و عظمت طلبانه برای ساختن افکار عمومی وظیفه ای را  که رهروان سرمایه داری ضد کمونیست همکیشش(به رهبری دنگ سیائوپینگ) بعد از مرگ مائو برای تحقق بخشیدن در تبدیل چین به یک قدرت بزرگ جهانی که در برابر اراده یا تهدید خارجی و قدرتهای بزرگ سرمایه داری امپریالیستی خم و تسلیم نمی شود، داستان سرایی و روایت پرادزی مشخص خودشان را ارائه دهند. برای همین شی جین‌پینگ رئیس جمهور با تقلید از مائو تسه دون که در اول اکتبر ۱۹۴۹ در میدان تیان‌آنمن تأسیس جمهوری خلق چین را اعلام کرد، در  صبح پنجشنبه (یکم ژوئیه مصادف با ۱۱ خرداد ۱۴۰۰) در همان میدان تیان‌آنمن برای حاضران سخنرانی کرد و این کار به یک معنای واقعی نقطه اوج پرده ای از نمایش تبلیغات گسترده‌ای بود که هفته‌هاست رسانه‌های دولتی چین و حزب ضد انقلابی حاکم این کشور، قصد دارند مردم را برای آن آماده ‌کنند. شی جین‌پینگ در این مراسم کت و شلوار و کراوات کنار گذاشته بود و به سبک و با تقلید از مائو لباس پوشیده بود با مشت‌های گره کرده، سران کشورهای رقیب امپریالیسم جهانیش را با تهدید خطاب قرار داد و گفت: “مردم چین هرگز به نیروهای خارجی اجازه نخواهند داد که به ما ستم کنند، ما را مورد آزار و اذیت قرار دهند یا ما را به بردگی بگیرند.” و اضافه کرد “هر کس چنین خیال دروغینی داشته باشد سرش شکسته خواهد شد و خونش روی دیواری فولادین که از گوشت و خون  ۴.۱میلیارد نفر چینی ساخته شده، خواهد ریخت.” او با سوءاستفاده از نام حزب “کمونیست” در ادامه گفت: “به حزب وفادار خواهم ماند و تمام عمر در این راه خواهم جنگید. آماده‌ام همه چیز را در راه حزب و ملت فدا کنم و هیچ‌گاه به حزب خیانت نخواهم کرد!” برای آنها که تاریخ واقعی کمونیسم انقلابی در چین را نمی دانند حاکمان این کشور  رویزیونیست‌های خائنی هستند که چهره واقعی کمونیسم را خراب کرده اند، گرگ هایی که خود را در پوست میش پنهان کرده و جنایت‌های سرمایه‌داری امپریالیسم را با نام ضد امپریالیسمی و کمونیسم انجام می‌دهند.

از سوی دیگر امپریالیست های ایالات متحده و دیگر امپریالیست های کشورهای پرقدرت غربی که کلیه رسانه های موازی با قدرتشان (همچون بی بی سی، رادیو فردا، دویچه وله، نیویورک تایمز، واشنگتن پست، فاکس نیوز، سان تایمز لندن و بقیه شان، والبته ضد کمونیستهای رویزونیست احزاب مدعی “سوسیالیست” در سراسر جهان از جمله در ایران- حزب توده و حزب چپ و غیره) در اختیار دارند نسخه و روایت خودشان  را از این “زنجیره ناگسستنی” به مردم ستمکش جهان تبلیغ می کنند. داستان آنها یک حزب از نظر تاریخی “اقتدارگرا” و  “توتالیتاریسم دیکتاتور”(توتالیتر!) است که گویا از همان بدو تأسیس خود از زمان مائو سعی در کنترل زندگی و تسلط بر جهان داشته است.

هر دوی این روایت ها دروغ های عمیقا غلط و در خدمت اهداف ارتجاعی هستند. روایتی که می خواهد جهان را به همان گونه ای که هست تحت حاکمیت نظام جهانی سرمایه داری امپریالیسم نگه دارد و استثمارشوندگان و ستمکشان جهان را از تلاش برای برهم زدن نظم حاکم بر جهان و به فکر رهایی واقعی افتادن  و انجام انقلاب اجتماعی کمونیستی برای دست یابی به آزادی و عدالت واقعی و ساختن  جهانی کاملا متفاوت و رادیکال باز دارند!

سوال اساسی که نیاز است به آن اشاره شود اینست: حقایق پایه ای در باره انقلاب چین( از بدو شروع و تاسیس آن حزب تا مرگ مائو) و ضد انقلاب کنونی حاکم بر چین چیست؟

حقیقت این است که:  این صد سال از بدو تأسیس حزب کمونیست چین زنجیره ای ناگسستنی نبوده بلکه مسئله یک مبارزه مدام بین انقلاب و ضد انقلاب، ادامه انقلاب سوسیالیستی تحت دیکتاتوری پرولتاریا برای محو “۴کلیت” و رسیدن به جهان کمونیستی به رهبری مائو  از یک سو و  احیای سرمایه داری و سرنگون کردن سوسیالیسم از طرف رهروان سرمایه داری (به رهبری  دنگ سیائوپینگ و شرکا) از سوی دیگر بوده است.

حزب کمونیست که امروز بر چین حکومت می کند همان حزب کمونیستی نیست که مائو تسه تونگ از سال ۱۹۳۵ تا زمان مرگش در سال ۱۹۷۶ رهبری آن را بر عهده داشت. این حزب کنونی همان حزبی که تحت رهبری مائو، برای انقلاب، سوسیالیسم و ​​دنیای کمونیست بدون استثمار و ظلم و ستم، نیست… حزبی که تحت رهبری مائو، در واقع مردم چین را به انقلاب واداشت و رهبری نمود. انقلاب سوسیالیستی به رهبری مائو پس از مرگ وی در سال ۱۹۷۶ و دستگیری نزدیکترین پیروان برجسته مائو، سرنگون شد.

بیشتر آنکه، حقیقت این است. چین امروز یک جامعه کاملاً سرمایه داری (یک قدرت امپریالیستی در حال ظهور است). حاکمان کنونی چین برای تقویت ادعاهای مشروعیت بخشیدن به خود نام “حزب کمونیست” و تزیینات به ظاهر انقلابی را حفظ کرده اند. اما آنچه که در گذشته(تا مرگ مائو) یک سنگر انقلاب بود اکنون مردم چین را با بی رحمی استثمار می کند و برای برتری جهانی با امپریالیسم آمریکا رقابت می کند.

سه شنبه، ۲۲ تیر ۱۴۰۰ مصادف با ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۱

گروه کمونیست‌های انقلابی سنتز نوین کمونیسم در ایران 

 توضیحات و معرفی منابع مرتبط:

* شی جین‌پینگ دبیرکل به اصطلاح حزب کمونیست چین و رئیس‌جمهور جمهوری خلق چین و رئیس کمیسیون مرکزی ارتش چین است.

** ما رفقا و دوستان عزیز این کانال به خواندن فایل زیر  که در کانال کمونیسم نوین در شبکه اجتماعی تلگرام قابل دسترسی است دعوت می کنیم:
انقلاب فرهنگی در چین، فرهنگ و هنر، دگر اندیشی و جوش و خروش…. و پیشبرد انقلاب به سوی کمونیسم: مصاحبه با باب آواکيان

مترجم: برهان عظیمی

لینک این نوشته:

https://t.me/New_Communism/2264

*** برای خواندن تاریخ واقعی کمونیسم به لینک زیر در شبکه اجتماعی تلگرام مراجعه کنید:
«تاریخ واقعی انقلابات کمونیستی قرن۲۰ ..»
https://t.me/New_Communism/1126