افراشته

آگهی کتاب ها

درارتباط با آگهی چاپ هشت جلد کتاب به قلم انجینیرشیر “آهنگر”، تقاضا شده که ابتدا عکس های هشت جلد را نشرکنیم و بعد به شرح و معرفی شان بپردازیم؛ اینک باکمال میل چنین می کنیم:          

2- “تاریخ و جنبشی سرافراز و مبارزانی جانباخته و پاکباز”

دراین اثرمختصراً به عوامل عینی وذهنی که باعث ایجاد جنبش های اعتراضی سال های 40 شمسی، وبالاثر “جنبش دموکراتیک نوین”  در کشورما شدند، برخورد شده است.  درمقدمۀ کتاب گفته می شود که: اکثر به اصطلاح محققین و تاریخ نویسان وابسته، سودجو و یا ترسوی معاصرکشور، با اثر برداری از جریانات ارتجاعی مستبد و حاکم، ازاین بُرش تاریخ کشور یا چشم می پوشند ویا طفره می روند و یادی از “جنبش دموکراتیک نوین”، جز در نفی آن، نمی کنند. این نوع برخورد را به تاریخ،  فقط می توان دیده درائی وظلم به تاریخ دانست. و اما که این مقطع در تاریخ کشورما، چه کسی بخواهد وچه نخواهد حضور دارد وآیندگان ازآن یادمی کنند.

درادامه با ذکر سجایا و کمبودها به مراحل تکامل یافته ترسازمانی، منجمله چگونگی ایجاد “سازمان آزادیبخش مردم افغانستان”(ساما) ومراحل تکاملی اش اشاراتی دارد.

درقسمتی هم نویسنده به رداتهامات ناروائی که به این جنبش بسته اند پرداخته است.

قابل یاد دهانی است که نویسنده به مسایلی از تاریخ جنبش برخورد نموده که خودش به نحوی به آن ارتباط داشته است. برخورد به بخش های دیگر جنبش را باید منسوبین همان بخش ها بکنند که درمتن آن بوده اند و بحث شان مستندتراست.