سکینه روشنگر

 

سالروز تولد فرهیخته مردی که بزرگش می داریم

بزرگداشتی از یک اندیشمند در سالروز تولدش به گونۀ دیگر

تولد پدیده ایست مژده ده،  شگفت آور و شادی آفرین

از ماه جدی سال گذشته(جنوری 2020م) من و فرزندانم برآن شدیم که در سالروز تولد همسر و پدری مهربان، اندیشمند و مبارز، طی جلسۀ با جمعی از دوستان، با رونمائی از آثارش از او بزرگداشت نمائیم. متاسفانه به علت شیوع کرونا و اجازه نداشتن تجمعات و خطرات احتمالی آن از چنین محفلی در حال حاضر صرف نظر کردیم؛ امیدوارم همه به سلامت بمانند و این امر را می گذاریم به فرصتی دیگر. لذا امروز بزرگداشتی از یک اندیشمند در سالروز تولدش را به گونۀ دیگر، با دنیای مجازی، انجام می دهیم. و اما، ما طی زحمات یک ساله توانستیم نوشته هائی از او را طی چند عنوان کتاب گردآوری و به چاپ بسپریم که به زودی به دسترس علاقه مندان قرارخواهد گرفت.

من امروز می خواهم، پیام آور سالروز تولد انسانی باشم که بیش از نیم قرن زندگی اش را در راه مبارزۀ خستگی ناپذیر برای آزادی سرزمین و مردمش از ستم ملی وطبقاتی هدیه نموده است.

امروز پانزدهم جنوری مصادف است به سالروز تولد یکی از پیشتازان رزم میهن، یکی از طلایه داران جنبش انقلابی کشور و یکی از مبارزان سرسخت علیه امپریالیزم و ارتجاع با عملکرد های ننگین عوامل رنگارنگ شان در داخل افغانستان.

بلی! انجینیر شیر”آهنگر”، این قلۀ پر غرور مقاومت در برابر استعمارگران و ارتجاع و استبداد، بر اساس اسناد رسمی درج شده، امروز هفتاد ساله شد که برایش سلامتی، طول عمر و سربلندی آرزو می کنم، گرچه اوخودش می گوید: (سن و سالش را دقیق نمی داند، چون روز تولدش را کسی ثبت نکرده است، شاید با یکی دوسال متفاوت ثبت شده باشد) با این حال او در طول زندگی اش کم از کم 50 سال تمام را کوشیده از درد دل و رنج های نا تمام مردمش بگوید و بنویسد. رنج هائی که از آوان نوجوانی، خود نیز با گوشت و پوست خود حس کرده و علیه آن شوریده است.

زندگی نامه پر افتخار انجینیر آهنگر که شرح قسمتی از مبارزات گوناگون جنبش چپ کشور ماست، کتاب مفصلی خواهد شد که در آینده می کوشیم تهیه و بدست رس علاقمندان ارجمند  قرار دهیم.

او حقایق  تلخ رنج های ناتمام مردم را در سخنرانی ها، درقالب شعر و نوشتار، تحلیل اوضاع سیاسی و تاریخی و… به تصویر کشیده و طی اشعار، مقالات، جزوات و کتاب هایش در سایت ها و نشرات متعدد به نشر سپرده است. او با ایجاد تشکلات مبارزسیاسی با انواع رزم، تا پیکار مسلحانه، در جهت تحقق آرمانش در میدان های متنوع نبرد رزمیده است. او همچنان از نوجوانی تا جوانی و تا امروز می نگارد، می گوید و می رزمد. در خانه، در کارگاه، در زندان، در عسکری، در پوهنتون، درمهاجرت ها، در جبهات جنگ مسلحانه، در پشت جبهات، در داخل و در خارج از افغانستان و در هرکجای دنیا که بوده همچنان نوشته و می نویسد که آثارش موجود است.

او بارها و بارها درکنفرانس های جهانی احزاب و سازمان ها و نیروهای مبارز جهان اشتراک کرده و فریاد آزادیخواهی را برای کشورش همواره داد زده و می زند. او دربین نیروهای چپ و انقلابی درسطح جهان به عنوان یک شخصیت اندیشمند، متعهد، باورمند، صاحب نظر و مبارز شهرت دارد. او در مصاحبه و گفتگو با نهادهای سیاسی بین المللی همچنان صدای ناشنیده شدۀ مردمش را فریاد کرده است.

“آهنگر”حین مصاحبه با یک نشریۀ آلمانی در سال 1988 م

 

 او مبارز اندیشمندی است که آگاهانه ره می سپرد و راه می نمایاند تا همراهان را چراغی باشد به سوی روشنایی و مشت محکمی باشد بر دهان یاوه سرایان.

 عکس هائی از انجینیر “آهنگر” درجبهات نبرد مقاومت مسلحانه علیه ارتش متجاوزشوری، عکس بالا جبهۀ هرات، حین برگشت از جنگ؛ وعکس پایین جبهۀ نیمروز، حین معاینۀ سلاح های به غنیمت گرفته شده از دشمن

 

او سخنوری است ماهر و آگاه که در کنفرانس ها، میتنگ ها و تظاهرات دربرابرهزاران مخاطب سخنرانی کرده وسخنانش پتک گرانی است بر فرق قهار استبداد و چکاچاک مسلسلی است به سینۀ پرکین امپریالیزم و ارتجاع هار.  

عکس هائی از سخنرانی های پر شور انجنیر”آهنگر” در تظاهرات چندین هزارنفری افغانها برضد تجاوز شوروی درافغانستان(محل این تظاهرات ایران است)

 انجنیر شیر”آهنگر” همچنان با مطالعات عمیق اجتماعی و سیاسی و درک درست قانونمندی های تکامل اجتماعی و قوانین مطرح و حاکم در جوامع طبقاتی، طی آثار ارزشمندش سخت کوشیده علت و عوامل بدبختی ها را ردیابی کند و راه بیرون رفت از آن را علامه گذاری نماید.

او با قدی افراشته و رزمنده درفش مبارزه اش را همچنان پرتپش و پرهیجان در جولان نگهداشته و با غرور و خلل ناپذیر به پیش می شتابد که گام های استوار و پر قدرتش مستحکم باد.

او با پشتکار و هدفمند، وقت را لحظه به لحظه غنیمت شمرده، بی وقفه و بدون درنگ می اندیشد، جست و جو وتحقیق می کند و می نویسد. او مدبری آگاه است، تحلیلگری ماهراست و در قطار متفکران بزرگ و کم نظیر جامعۀ ما جایگاه شایسته ای دارد.

او هر ازگاهی در گوشه گوشۀ افغانستان، از وادی هریوا تا کوهپایه های سر به فلک هندوکش و پنجشیر و از نیمروز سوزان تا دامنه های سپینغر درننگرهارهمیشه بهار و بلخ و بامیان باستان سفر کرده و درد دل مردم، رفقا و دوستانش را از نزدیک شنیده است و مشکلات جامعه را مطالعه نموده و تحلیل واقعبینانه از جامعه اش برای تغییر اوضاع در دسترس مبارزان قرارداده است.

انجینیر “آهنگر” با دوستان پنجشیری در ولایت پنجشیر(دریای پنجشیر)

لازم به ذکر است که وی  رنج های بی شماری را نیز دراین راه متحمل گشته که با یاد آوری هر یک از آن، گاهی درد سوزناکی در پیکرش احساس می کند.

طی بیش از سی سال زندگی مشترک با او دریافتم که انجینر “آهنگر” یکی از بهترین نمونه های اخلاق، کرکتر، پشتکار، بردباری انقلابی، فداکاری و یکی از بهترین الگوهای آرمانگرای انسانیت می باشد. او با قلبی پر از عاطفه انسان های مظلوم دیارش را دوست می دارد. او با احساس پاک و کلامی شیرین و دلچسپ بر هرانسانی که او را یک بار دیده باشد اثر می گذارد، در عمق احساسش راه می یابد و هرگز فراموشش نمی کنند. او انسانی صادق، اصولی و با پرنسیپ است و هرگز با اصولی که آگاهانه و با تعهد پذیرفته و در تکاملش نقش داشته، معامله نمی کند و در ارائه و دفاع ازآن قاطع است. اما باهرگونه دکماتیسم و خشک اندیشی، چنانکه با بی پرنسیپی وغیراصولیت، مبارزه نموده و مخالف است.

فرزندانش خود را دارای بهترین پدر، مربی، پشتوانه و رفیق  و من به حیث خانمش او را بهترین همسر، یار و یاور، همراه وهمگام تمام لحظات زندگی ما می دانیم؛ من گاه گاهی احساساتم را نسبت به او دراشعارم بیرون داده ام و این هم چند نمونه از تبارز احساس من به عنوان همسرش:

صفای حرمت عشقت چنان به خویشم خواند 

که در چکاد غـــرور تــــو آشـــیـانــــه زدم

****

گوهرناب سخن های تو بیدارم کرد

و کشیدم پـــر پــرواز به دنیای دگر

****

با غــــزل های تو جـــادو شده دنیای دلم

عشق رویای من ای مونس شب های دلم

باتو بودن، باتوگفتن، باتو هـــمراه شدن

رنگ هـــستی زده بر پیکر شـــیدای دلم

او برای رفقای نزدیک  و فامیلش همواره دبیر و رهنمای اخلاق پسندیده و استادی ورزیده بوده که همیشه قضایای مهم زندگی را برای شان رهنمون شده است.

یاد آوری خاطرات گذشته در سالروز تولد، فرصتی است که گاهی و در موارد مشخصی و از افراد معیینی به نگارش تاریخ می انجامد و امروز نیز ازهمین فرصت ها است.

برخی از آثار و نوشته های انجنیر”آهنگر” را که در تمام دوران مبارزاتی اش به موارد مختلف  تحلیل شده و بعضاً به نشر رسیده است، خوشبختانه توانستیم در طی سال 2020 م درقالب چندین عنوان کتاب گردآوری نمایم که همین اکنون در دست چاپ سپرده شده است. مرام ما این است که در اولین فرصت، کتاب ها به دسترس خوانندگان عزیز و علاقه مندان قرار بگیرد تا اسناد ومدارکی باشد برای نسل جوان کشور. اینک لیستی از این کتاب ها:

  • نگاهی به تغییر وتحولات پنجاه سال اخیر در افغانستان

  • تاریخ وجنبشی سرافراز و مبارزانی قامت افراشته وپاکباز

  • باز می جوشد هریوا

  • اهمیت استقلال و مسئلۀ ملی

  • ماهیت امپریالیسم و کردار وحشیانه اش

  • اسطوره های رزم – یادوارۀ چند شهید

  • آثار فلسفی – اجتماعی

  • دربارۀ تشکیلات

  • جنگ وتاثیرات آن برتکامل اوضاع سیاسی – نظامی افغانستان

یاد آوری می نمایم که من رهتوشه ای به عنوان مقدمه نوشتم و آن را در شروع هر کتاب گذاشته ام که در این جا آن را به مطالعۀ شما علاقه مندان می گذارم تا تجلیلی باشد ازاین روز بزرگ و دیدی برشما یاران.

رهتوشۀ روشنگر

گردآوری این آثار یکی از افتخارات و قسمتی از رهتوشۀ زندگی من است. پس بگذار در زمینۀ گردآوری و نشر این آثار چند کلمۀ را یاد آوری نمایم. اکثرآثار و نوشته های دست نویس انجینیر”آهنگر” را که طی سالیان دراز می خواندم، متوجه می شدم که این اثر ارزش حفظ را دارد و یک سند تاریخی می شود. لذا همین که کاپی دست نوشته ای تمام می شد، نقل اصلی آن را آرشیف و ذخیره می کردم. بدین ترتیب اکثر این اسناد را از گذشته و در زمان جنگ مقاومت وتا بعدها، جمع آوری نموده و به عنوان اسناد ارزشمند و تاریخی، همیشه و علی رغم خطراتی که در زندگی مخفی طی مهاجرت ها و مسافرت های اجباری و مخفی در چند کشور خطرناک مثل ایران و پاکستان داشتیم، امانت وار با خود حمل کردم. زمانی که برایم کامپیوتری فراهم شد، من توانستم یک، یک دست نویس ها را با حفظ امانت داری تایپ و محفوظ نگاه دارم، تا به امروز که اینک قسمتی ازآثار او را گردآورده ام و به همت فرزندانش در چند جلدکتاب ارزشمند چاپ شده و در دسترس شما خوانندگان علاقه مند قرار می گیرد.

نوشتن دربارۀ انجینیرشیر”آهنگر” و آثارش، این موج بیقرار اندیشه، رزم و تلاش، که نیم قرن را استوار ونستوه در راه آزادی انسان اندیشیده و رزمیده است، کاری نیست که من ازعهدۀ آن برآیم، اما می کوشم در این زمینه اشارۀ بنمایم.

او موج بی قراری است که در مبارزه اش نه شب می شناسد و نه روز و نه هم آرام و قرار، وهرگز هم برای آرامش خود حسرت نخورده است. او پس از نیمه شب، وگاهی صبحدم، کتاب می خواند و می نویسد و درهمۀ عمر آرام نخوابیده است. اومصداق کامل این شعر استاد شفیعی “کدکنی” است:

حسرت نبـرم به خـواب آن مرداب

کارام درون دشت شب خفته است

دریـایـم و نـیـست باکـم از تـوفـان

دریا همه عمرخوابش آشفته است

انجینیر”شیرآهنگر” در یک خانوادۀ پیشه ور به دنیا آمده و از آوان نوجوانی درپشت کارگاه آهنگری آبدیده گردیده است. او که نوجوانی هوشیار بود و طعم رنج زندگی را در جامعۀ طبقاتی از همان پشت کورۀ داغ آهنگری احساس می کرد، سیستم و سیطرۀ حاکمیت فرتوت فئودالی – سلطنتی را به عنوان مسئول فقر وغربت درجامعه به باد انتقاد و اعتراض گرفت.

او یکی ازآن پیشتازان رزم جامعۀ خود شد که با ارادۀ آهنین و باور به انسانیت و آزادی انسان در برابر همۀ نابسامانی ها مبارزه نمودند. بالاثر، وی در سن ۲۰ سالگی به گناه حق گوئی ها و عدالت خواهی هایش، دورۀ تلخ زندان و تبعید نظام شاهی را به مدت سه سال، با جمعی دیگر از رفقای مبارزش، تجربه کرد، که فصل داغی ازمبارزاتش است.

او تحلیلگری ماهر، اندیشمندی استوار و سازماندهی مدبر است که درهرگونه شرایطی با شناخت عمیق از اوضاع، طرح کار و تشکیل مناسب آن را عرضه کرده و خود پیشاپیش اجرای آن قرار گرفته و داهیانه آن را رهبری نموده است.

یکی از خصوصیت های ذاتی انجینیر”آهنگر” داشتن حافظۀ قوی است که اکثراتفاقات تلخ و شیرین زندگی در محیط خانوادگی و یا اجتماعی فراموشش نمی شود. گرچه از این یادآوری ها گاهی رنج زیادی را هم متحمل شده است؛ ولی جنبۀ مثبتی هم دارد که می تواند با یادآوری خاطرات گذشته، قسمتی از تاریخی را بیان نماید که فراموش دیگران شده است.

من بارها از او قضایای سیاسیی را پرسیدم که شاید ده سال و یا گاهی بیشتر سال هائی از آن زمان گذشته است، ولی او با تمام جزئیات و نشانی به من پاسخ داده است. قوی بودن حافظه اش را شاید عدۀ از افراد فامیل و رفقایش هم متوجه شده باشند.

متون این نوشتار(کتاب) تحلیل های واقعی و پیشگویی های ناشی از شناخت عمیق وعلمی نویسنده از اوضاع سیاسی – اجتماعی کشور و جهان، و بعضی ها منحصر به فرد است.

او با درک سیاست های رایج زمان، با پیشگویی های دقیق و به موقع، برای پیشگیری از حوادث تلخ و اهداف شوم غارتگران و جنایتکاران، به جامعۀ روشنفکری و مردم کشور، بار بار هوشدار داده است تا برای دگرگونی و تغییر اوضاع، فرصت را از دست نداده در یک همدلی، اتحاد و باهمی دست به کار شوند.

بحث و نوشته های وی که در زمینه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مطرح است، هرکدامش گویای درک درستش از اوضاع جامعۀ استعمار زده، و توطئه های امپریالیزم با همدستی ارتجاع هار منطقه علیه مردم است که خیلی مستدل، روان و با ادبیات زیبا بیان گریده است.

لازم به تذکراست که پیشگویی های داهیانه اش درامور اجتماعی، که در اوایل بر بسیاری از دوستان و روشنفکران غیر قابل باور و دور از واقعیت می نماید، ولی بعد ها مو به مو به واقعیت بدل می گردد(اسناد برخی ازاین پیشگوئی ها موجود است). من بارها از عده ای شنیده ام که خیلی دیر بعد گفته اند: بلی انجینیر صاحب شما درست می گفتید همان طور که پیش بینی کرده بودید، چنین شد.

او به عنوان معلمی دراک و آگاه در زمینه های اجتماعی و سیاسی، پاسخ گوی سوالات ذهن من و جمع کثیر دیگر بوده و هست.

انجینیرشیر”آهنگر”علی رغم توانائی های بزرگ و رهبری عملی اش، هیچ گاهی درپی بدست آوردن پُست ومقامی نبوده است. درپاسخ به یک سوال من در مورد پُست و مقام جوئی های تشکیلاتی برخی ها، چنین گفت:

عنصرانقلابی در هرجایگاه تشکیلاتی که باشد می تواند با ارائۀ نظریات سالم خود در رهبری کردن انقلاب نقش خود را ایفاء کند. ای چه بسا که بسیاری از افراد در سازمان ها و نهاد ها، که پُست هائی را با خود یدک می کشند، نه تنها اثری در رهبری ندارند، که حتی مانع کار دیگران می شوند.

چنین افرادی را پُست و مقام نمی تواند شخصیت بدهد و یا موثربسازد. پس بگذار من و تو در زمرۀ کسانی شویم که بر موثریت خود می اندیشند نه بر پُست و مقام.”

در اخیر برای انجینیر “آهنگر” توانایی های بیشتر، موفقیت، سلامتی و سربلندی آرزو می کنم تا مثل همیشه ارزش آفرینی کند.

سکینه “روشنگر