ارسالی پیمان 

قیام سوم حوت

قیام سوم حوت سال  ١٣٥٨ ش  اعتراض پرشور مردم  کابل در برابراشغال کشورشان توسط سوسيا ل امپرياليزم روس بود. این روز یک روزپر افتخار و فراموش ناشدنی در تاریخ معاصر افغانستان است.

در آن روز مردم ما طی تظاهرات بزرگ، نفرت خویش را دربرابر جلادان وقاتلان “خلقی وپرچمی” و اشغالگران روس و پای بوسان  شان با قدرت نمایش داند و سیلی محكمي برچهرۀ كثيف شان  حواله كرده اند.  یادبود ازسوم حوت سال ١٣٥٨ش در كابل  و٢٤ حوت سال ١٣٥٧ش درهرات برای آن عده ازمردم افغانستان که شاهد این قیام های افتخار آفرین وسرکوب خونین آن توسط روس ها و نوکران شان بوده اند، خاطراتی است “حماسی ” ودر عین حال “غم انگیز”. در حالي كه  هزاران انسان پاك طينت  ووطن دوست اين كشور از اثر ظلم وبيداد اراذل و اوباشان و ناروايان حزب نام نهاد خلق و پرچم و لشکرغارتگر چنگيزي روس،  به پا خاسته وفرياد بر ضد اشغالگران ونظام مستبد سرمي دادند، به گلوله های آتشین توپ وخمپاره بسته شده اند و با فروريختن بمب برسرشان و با بمباردمان های هتلری جان های شیرين خود را ازدست داده اند. يادشان وخاطره های آزادیخواهي شان، درصفحات گلگون تاریخ سرزمین محبوب ما همچون  یاد و خاطرۀ مير مسجدی ها وملالی ها، “مجيدها” و “رستاخيزها” ثبت است.  تظاهرات سوم حوت مردم کابل  و٢٤ حوت هرات به مردم افغانستان و جهان نشان داد كه اين مردم  درهر برهه ازتاريخ كشور خود در برابراشغالگران وحكومت های خودكامه حماسه آفريدند، سرهای خويش را فداكرده اند  تا ملك و ملت را ازشر وهجوم بيگانگان نجات بدهند.

 واما آنچه مربوط به جريان سوم حوت می شود، شهر وندان کابل در شبانگاه سوم حوت آن سال دست به قيام زدند، تا ارتش متجاوز و به اصطلاح سرخ و رژيم دست نشاندۀ ستم پیشۀ خلق وپرچم را از شهر وديار شان  بيرون بکشند. اين قيام دو ماه بعد از اشغال افغانستان توسط قشون سوسيال امپرياليزم  شوروى وقت، از طرف مردم شهر کابل با سردادن شعارهاي ضداشغال وضدخلق و پرچم با غریو غرور آفرین:    

     “روس ها از ملک ما بیرون شوید              ورنه غرق رودبار خون شوید!”

 از خانه ها آغاز و تا بامداد همان شب سراسر كابل را فرا گرفت. در قيام روز سوم حوت، روس ها و عساکررژيم پليد وخونخوارخلق وپرچم در جاده هاى شهر کابل بى رحمانه بالاى قيام کنندگان شليک  نمودند و جان تعداد کثیری انسان را گرفتند. احساسات شهريان عزيز کابل کاخ هاى بى بنياد و خرافاتى حکام را به لرزه در آورده، طلسم فرعونی و هيبت هيولاى زمان را درهم ريخت.  اين قيام ها که ممثل اراده و جذبات ملی و آزادیخواهانۀ مردم افغانستان مى باشد، روحیۀ  مقاومت، جهاد راستین و قيام را يک بار ديگر در قلوب تمام افغان ها زنده ساخت.
امروز چهاردهه از قيام  خونین سوم حوت می گذرد. هنوز هم در هر گوشه از ميهن، هرروز جنگ است و ويراني، بيداد است و ستم باره گي، خون ها مي ريزد وهمچنان مهاجرت های اجباري و مصائب بي شماری جريان دارد.

با تأسف كه تمام اين همه درد ها و قربانی وفداکاری به قيمت ناچيزی توسط يك مشت بي وطن جهادی، طالبان، پرچمی، خلقی و خود فروختگان تكنوكرات، به اجانب فروخته شد. اینک هم اکنون بهای خون بيش از يك مليون  فرزند شهيد جوان و با استعداد، اساتيد، نخبگان، و قهرمانان و ويرانی اين كشور توسط مشتی وطن فروش به پای خوكان امريكايي وهم پيمانان اروپائی شان ریخته مي شود. درعوض قصرهای مجلل درداخل وطن “شيرپور، كارته پروان وغيره و در ولایات”، حتی خارج از وطن در امارات عربي، راس الخيمه، دبی، قبرس، ايران، فرانسه، جرمنی، انگليس و امریکا،  اين بردگان آ دم خوار و دزدان بي وطن برای خود ساخته  وتا الحال زالووار در جان ملت چسبيده و خون مردم را می مکند.  این جانیان هيج شرمی و ننگی از چور وچپاول مال يتم وبيوه وبيت المال و ريختاندن خون مردم ندارند. همین اکنون نیز با ایجاد تفرقۀ قومی، برای بدست آوردن پول وقدرت بیشتر دانۀ جنگ می پاشند.

فرهنگ معافیت از مجازات  آدم كشي  های” خلق وپرچم”، از قاتلان و آدم  ربايان جهادی- طالبی، دزدان و جاسوس های كشورهای خارجي و… باعث آن گردیده، كه ملك وملت درحال تاراج وغارت اشغالگران و جنایت کاران مزدورشان باشد.

 البته فرزندان مبارز وقهرمان  افغانستان  بخصوص بازمانده گان قربانیان حماسۀ “سوم حوت” خواهان محاکمۀ مسئوولین جنایات انجام شده وهمه قاتلان مردم افغانستان به دست مردم می باشند.  واضح است که عملکرد جناح های مختلف دولت مزدور و اربابان خارجی شان درین رابطه درست درتضاد به منافع ملی وخواست برحق مردم قرارداشته ودارد.

جاي دارد تا سالگرد قیام “سوم حوت را نه چندان دور، در نزدیکی ها با علم كردن استقلال و آزادی بر داعیۀ عدالت اجتماعي و به محاكمه كشاندن مجرمين قيام حوت خونين به پای ميز عدالت به دست فرزندان اين آب و خاك تجليل کنیم.

فرزندان مبارز وآگاه و نيروهاي روشنگر!

بيائيد به خاطرنجات مردم زخمي و وطن ويران شدۀ خود متحد شويد  و دين خويش را دربرابر وطن و مردم انجام دهيد، درغيرآن تاريخ گواه و شاهد ضعف وناتواني ما خواهد بود.
مرگ بر عاملين قتل عام خلق در سوم حوت خونين كابل!
زنده ونيرومند باد خلق افغانستان!