ش. آهنگر

“محفل هرات” وارد جنگ مسلحانه می شود

قسمت نوزدهم

    F  ـ جبهۀ شیندند :

 درشیندند نیز رفقائی از دیرزمان مصروف كاربودند كه برخی ازآن ها درهرات ماموریت رسمی داشتند (معلم ومامور بودند). پس از تشكیل جبهات هرات، به یك رفیق از طرف مركزیت هرات ماموریت داده شد تا راهی شیندند شود، وهمراه با رزمندگان آن محیط، مردم خویش را درجنگ مسلحانه یاری رساند. رفیق معلم به آن جا می شتابد و درجبهه ای كه برمبنای روابط خویشاوندی، دوستانی دیگر نیز قبل از او راه خونین نبرد مسلحانه به پیش گرفته اند، شركت می كنند. این جبهه با استفاده از روابط قبلی، با به دست آوردن بیست میل اسلحه از “جبهۀ نیمروز”، عملیات موثر نظامی درسطح منطقه انجام می دهد. رفیق رابط گهگاهی برای تأمین ارتباط با رهبری حوزۀ غرب و تبادل گزارش و تجربه، سری به شاخۀ تشكیل درایران می زند. وهكذا شاخۀ ایران نیز گاه وبیگاه قاصدی را به آن جا گسیل می دارد. تا این كه رفیقی از مركزیت سازمان، که دراین زمان رهبری سازمان را برعهده دارد(رفیق ازهر)، مسؤلیت بازدید ازکار گستردۀ حوزۀ غرب را می گیرد، كه ضمناً سری به شیندند نیز می زند و با دوستان آن جا مسایل سازمان و جبهۀ متحد ملی را درمیان می گذارد و پیمان كارعمیق تر می بندد. به همین منوال است كه  یكی از متعهدین “شورای جانبازان”، كه قرار بود “شورا” زیر نام او تبارز كند، به اثر خواست دوستان شیندند به آن جبهه فرستاده می شود. با ورود او، کار شیندند رونقی تازه می گیرد، چه او، هم شخصیت اجتماعی خوب ومتنفذی است وهم صاحب منصب نسبتاً بلند رتبه ای(دگروال). عملیات وشخصیت های جبهه، دشمنان را دست و پاچه می سازد وحملات وتوطئه ها فزونی می گیرد.

این جبهه درپی به دست آوردن امكانات می شود ونمایندگانی به پاكستان می فرستد كه متاسفانه زمانی طولانی درآنجا می مانند  وكار جبهه رونقی چندان ندارد. ماهم كه هم وغم ما مصروف جبهات هرات است كمك تسلیحاتی ومادی به آن كرده نمی توانیم، با آن هم وقتی “جبهۀ نیمروز” چند میل اسلحه به جبهۀ هرات همكاری می كند، “جبهۀ شیندند” حاضر می شود همراه با رفقای هرات، آن اسلحه را از فراه تا هرات برساند، كه متاسفانه سلاح درفراه آتش می گیرد وضایع می شود. هكذا درشرایط خیلی دشوار، كه رفقا جبهۀ هرات را ترك كرده بودند، این جبهه متهورانه پیشنهاد گسیل شان را به شیندند می دهد كه شاخۀ ایران بنابر تحلیل اوضاع نمی پذیرد.

از كارهای برجستۀ این جبهه، جمع آوری جبهات کوچک پراكندۀ منطقه، تحت نام “جبهۀ متحد شیندند” است. قبل از آن، همین جبهات كه وابسته به گروه های مختلف خارج از كشوراند، مناسبات خصمانه داشتند و درخود پیچیده، كه طرح “جبهۀ متحد شیندند” آن ها را ازاین بن بست بیرون آورد وتفنگ شان را علیه دشمن تجاوزگر جهت داد. سخن كوتاه كار این جبهه در مراحل بعدی بهبود می یابد كه درمرحلۀ سوم شرحش می دهیم.

ادامه دارد