عبدالله حریری

صلح فرمایشی!؟

خان قبیله(اشرف غنی) به حاکمان ولایات دستور داده است که شما می توانید از ظرفیت هائی که دارید استفاده کرده در ولایت خود با طالبان صلح کنید.

از طرفی والی پکتیا اعلان کرد که در مورد صلح با طالبان به نتیجه رسیدیم؛ عنقریب پکتیا و بالآخره سمت جنوب، منطقۀ صلح اعلان خواهد شد. تازه ولسوالی جانی خیل ولایت پکتیا رسماً صلح با طالبان را اعلان کرده است.

چه نمایشنامۀ مزخرفی!

این طرح اشغالگران خیلی پیچیده و گمراه کننده است که باید تحلیلگران مسئوول و مستقل آن را موشگافی و رسوا کنند تا مردم افغانستان آگاه شوند که چه کلاه بزرگی به سر شان گذاشته می شود.

به نظر من نشانه هائی ازاین صلح فرمایشی و مضحک چنین است: پروژۀ جدیدی را که متجاوزین طراحی کرده اند ازاین قرار است که طالبان به دوقسمت تقسیم شوند. یک قسمت بیرق سفید ها که به اجزای نظام تبدیل می شوند و ستاد مرکزی شان از پاکستان به مناطق جنوب افغانستان انتقال می یابد تا بتوانند جنگ طراحی شده توسط امریکا ومتحدانش را به خوبی و با برنامه ریزی های داده شده، مشترکاً با نظام پوشالی کابل، در مناطق تعیین شده به پیش ببرند. 

قسمت دگر بیرق سیاه ها هستند که به نام داعش مسما شده اند. این ها هم در حقیقت همان طالبان هستند، فقط پرچم شان عوض شده است، از نظر محتوا تغییری در افکار ونیات شان وارد نشده است. این ها وظیفه دارند تا جنگ نیابتی را در شمال، غرب، جنوب غرب و قسمتی از شرق افغانستان ادامه دهند؛ و ازاین طریق، طبق ستراتیژی منطقه ئی امریکا، مرز کشورهای چین، روسیه و ایران را تهدید کنند و اهرم فشاری برای باج گیری اقتصادی امنیتی ازاین سه کشور باشند. از طرفی هم بهانۀ خوبی برای ادامۀ حضور ننگین بادران متجاوز امریکائی شان در منطقه باشند، تا امریکا و متحدانش افکار عمومی جهان را قناعت داده بتوانند که در افغانستان جنگ و بحران ادامه دارد و حضور ما لازمیست.

از طرفی هم برای تشدید تضاد بین ملیت های برادر تاجیک وپشتون، به عنوان یک نیرنگ می خواهند جنگ را از مناطق پشتون نشین به مناطق عمدتاً تاجیک نشین انتقال و ادامه دهند. ایکاش مردم تاجیک وپشتون ما به این نیرنگ های دشمنان پی برده و چون تنی واحد برای نجات کشور شان از دست متجاوزان به ایستند؛ آنچنان که در برابر تجاوز روس ها کردند.