بهرام رحمانی

روایت های مختلف از کشته شدن البغدادی و ظهور و افول داعش!

منفجر شدن جلیقه انفجاری البغدادی

ترامپ درباره جزئیات این عملیات گفت، زمانی که نیروهای آمریکایی البغدادی را محاصره کردند، او جلیقه انفجاری خود را منفجر کرد و با ٣ کودکی که همراه او بودند در شمال غرب سوریه کشته شد.

ترامپ افزود که علاوه بر 3 کودک، دو همسر او نیز در حالی که کمربند انفجاری به خود بسته بودند، کشته شدند. ١١ کودک دیگر نیز از محل عملیات خارج شده و به عهده طرف سومی سپرده شدند.

رییس جمهوری آمریکا هم چنین گفت، تعدادی از جنگ جویانی که در محل عملیات بودند نیز خود را تسلیم نیروهای آمریکایی کردند.

به گزارش رادیو فردا، دونالد ترامپ گفت که ایالات متحده سال‌ ها است که به دنبال البغدادی بوده است و کشتن البغدادی از اولویت‌های دولت او بوده است.

او توضیح داد که عملیات نیروهای ویژه آمریکا در شمال غرب سوریه انجام شده و این نیروها عملیات خود را با موفقیت به انجام رساندند.

ترامپ توضیح داد که پس از ورود نیروهای آمریکایی ۱۱ کودک از محل اختفای البغدادی به بیرون برده شدند و امن هستند.

او افزود که «هیچ‌یک از پرسنل ما در این عملیات کشته نشدند اما شمار زیادی از همراهان البغدادی کشته شدند.»

به گفته ترامپ «البغدادی سه کودک را همراه خود برد و به مرگ کشاند.» او افزود که البغدادی «در پایان یک تونل کشته شد، در حالی که سگ‌ های ما به دنبال او بودند. او خود را با سه کودک کشت.»

دونالد ترامپ افزود که «به اطلاعات بسیاری از داعش و طرح‌ های آینده آن ها دست پیدا کردیم.»

دونالد ترامپ در سخنرانی خود گفت که نیروهای آمریکایی با پروازی «خطرناک» و با ارتفاع کم وارد منطقه شدند و بلافاصله با آتش وفاداران به البغدادی رو به‌ رو شدند اما عملیات به خوبی پیش رفت و کلا دو ساعت به طول کشید.

رییس جمهوری آمریکا در مورد این عملیات از روسیه، ترکیه، سوریه و عراق تشکر کرد و افزود که کردهای سوریه نیز کمک اطلاعات مفیدی در این زمینه داشته ‌اند.

ترامپ فیلم لحظه عملیات را خودش ندیده، فیلم‌ها صدا نداشته

تصویری که کاخ سفید از اتاق عملیات کاخ سفید در حین یورش به مخفی ‌گاه ابوبکر بغدادی منتشر کرده است به جز ترامپ، مایک پنس معاون رییس جمهور، رابرت ابراین مشاور امنیت ملی، مارک اسپر وزیر دفاع و مارک مایلی رییس ستاد مشترک ارتش در اتاق حاضر بودند.

روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد تصاویر بیرون مخفی ‌گاه ابوبکر بغدادی به دونالد ترامپ نشان داده شده اما آن چه را در داخل مخفی‌ گاه اتفاق افتاده، رییس جمهور آمریکا از زبان فرماندهان نیروی ویژه (دلتا) شنیده است.

دونالد ترامپ، روز یک شنبه ۲۷ اکتبر، از کشته شدن ابوبکر بغدادی به دست نیروهای ویژه آمریکا خبر داد و گفت رهبر داعش در لحظات آخر پیش از انفجار خود، «فریاد می‌کشیده» و «گریه و زاری» می ‌کرده است.

در حالی که ترامپ ادعا کرده است در «اتاق عملیات» کاخ سفید، تصاویر «واقعا شگفت ‌انگیز» را «مثل این که فیلم تماشا کنی» دیده است.

نیویورک تایمز از قول مقامات امنیتی و نظامی می ‌نویسد آن چه ترامپ دیده، تصاویر دوربین ‌های کلاهخود از زوایای مختلف بوده که در کنار هم به نمایش درمی ‌آمد تا هم زمان شرایط موجود را نشان دهند. این ویدئوها شامل تصاویر حرارتی افراد حاضر در محل هم بوده است.

اما این تصاویر «نمی ‌توانسته نشان دهد» در تونل زیرزمینی که ابوبکر بغدادی در آن مخفی بوده چه اتفاقی افتاده است و ترامپ «باید مستقیما از فرماندهان عملیات گزارش می ‌گرفته یا در سلسله مراتب فرماندهی گزارش به او می‌‍ رسیده است.»

وقتی در گفت و گو با شبکه ای ‌بی سی از مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در باره «گریه و زاری» ابوبکر بغدادی سئوال شد گفت «از این جزئیات اطلاعی ندارد» و «احتمالا رییس جمهور فرصت پیدا کرده با فرماندهان اجرای عملیات صحبت کند.»

نیویورک تایمز، هم چنین از قولی مقامی که نامش را فاش نکرد نوشت «آقای ترامپ تصاویر محل عملیات را زنده دریافت نمی ‌کرده چرا که ارتش آمریکا در سال ‌های اخیر از ارسال زنده تصاویر دوربین‌ های روی کلاهخود به اتاق عملیات کاخ سفید پرهیز دارد چون این تصاویر اغلب خشن و سرد و گم راه کننده هستند.»

به نوشته نیویورک تایمز، این احتمال هست که تکاوران به دلیل حساسیت عملیات دوربین به لباس هایشان متصل کرده باشند اما این تصاویر زنده ارسال نمی ‌شوند، بلکه بعد از عملیات دانلود و بررسی می ‌شوند بنابراین زمانی که ترامپ درباره جزئیات عملیات صحبت می ‌کرد این تصاویر را فرماندهان پنتاگون بررسی نکرده و اطلاعاتش را برای کاخ سفید نفرستاده بودند.

روشن نیست آیا به سگی که ترامپ گفت ابوبکر البغدادی را در تونل زیرزمینی دنبال می ‌کرده دوربین متصل بوده یا نه.

تکلیف جنازه البغدادی مشخص شد؛ یک عکس و دیگر هیچ

رییس جمهوری آمریکا پیش از آن که حرف و حدیث ها درباره جسد ابوبکر البغدادی پیش بیاید و این سئوال مطرح شود که آیا ترامپ هم مثل اوباما که ادعا کرد جسد بن لادن را به دریا انداخته، عمل خواهد کرد یا نه، تکلیف جسد را با این روایت مشخص کرد که البغدادی کمربند انفجاری خود را منفجر کرد، خودش را تکه تکه کرد و تونل بر سرش آوار شد. البته فکر بقیه کار هم شده و ترامپ گفت: همان جا فورا از جسد البغدادی آزمایش دی ان ای گرفتیم… «خودش بود». این را اما رییس جمهور آمریکا نگفت که نمونه دی ان ای البغدادی از کجا به دست آمریکایی ها رسیده است؟

مسئله این است که حتی عکس دسته جمعی تیم ترامپ در کاخ سفید در حال تماشای عملیات نیروهای آمریکایی هم جنجال برانگیز شده است.

«پت سوزا» عکاس سابق کاخ سفید در صحت جزئیات عکسی که از دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و تیم همراهش در ارتباط با عملیات کشته شدن «ابوبکر البغدادی» رهبر داعش منتشر شد، ابراز تردید کرد.

عکس کاخ سفید، علاوه بر ترامپ «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی، «مایک پنس» معاون رییس جمهوری، «مارک اسپر» وزیر دفاع، «مارک مایلی» رییس ستاد مشترک ارتش و «مارکوس اوانز» معاون مدیر بخش عملیات‌ ویژه ستاد مشترک ارتش را در «اتاق وضعیت» کاخ سفید نشان می ‌دهد و همه به دوربین خیره شده اند و گویا در عکس از هیجان یک عملیات فوق سری و تعیین کننده علیه دشمن شماره یک امنیت ملی آمریکا خبری نیست.

کاربران توئیتر این عکس را با عکسی مقایسه کردند که کاخ سفید در سال ۲۰۱۱ از عملیات کشتن «اسامه بن لادن» سرکرده القاعده منتشر کرد. 

سوزا در توئیتر درباره عکس ترامپ و تیمش نوشت: گزارش شده که حمله ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر به وقت واشنگتن انجام شده است. اطلاعاتی که روی عکس ذخیره شده، نشان می ‌دهد که ساعت ۱۷ و پنج دقیقه و ۲۴ ثانیه گرفته شده است.

«جنیفر هایدن» از مسئولان نشریه «دیلی کاس» نوشت: تحقیقات نشان می‌ دهد که ترامپ ساعت ۱۵ و ۳۳ دقیقه بعدازظهر به وقت واشنگتن مشغول بازی گلف بوده است.

آیا بازی گلف برای دونالد ترامپ تا این حد مهم بوده است؟ مهم تر از شکار البغدادی؟

بازداشت و بازجویی از همسر ابوبکر بغدادی

دو مقام آمریکایی گفته اند که بازداشت و بازجویی از همسر ابوبکر بغدادی و پیام رسان همراه وی به ره گیری سرکرده داعش کمک کرد.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دو مقام آمریکایی، نوشت: اطلاعات مربوط به محل اختفای ابوبکر بغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش در نتیجه بازداشت و بازجویی از یکی از همسرانش و پیام رسان همراه وی در تابستان گذشته به دست آمده است.

طبق این گزارش، پس از دست یابی به این داده‌های اطلاعاتی اولیه، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از نزدیک با مقامات اطلاعاتی عراق و کردهای سوریه و عراق برای مشخص کردن مکان دقیق اختفای بغدادی و فرستادن جاسوسان خود برای زیر نظر گرفتن فعالیت ‌های وی همکاری کرد و همین مسئله امکان انجام عملیات علیه رهبر داعش  را فراهم کرد.

در همین راستا، چند مقام نظامی و اطلاعاتی آمریکایی گفتند که تصمیم غافلگیر کننده ناگهانی دونالد ترامپ، رییس جمهوری این کشور برای خارج کردن نیروهای واشنگتن از شمال سوریه، مانع از برنامه ریزی دقیق در این باره شد و مقامات پنتاگون را ناگزیر کرد تا پیش از خارج شدن کنترل نیروها، جاسوسان و هواپیماهای شناسایی، به یک حمله شبانه خطرناک دست بزنند.

طبق گفته این منابع، برنامه‌ ریزی اولیه برای انجام این عملیات تابستان گذشته و با آغاز برنامه‌ های آموزشی یگان کماندوی وابسته به دسته عملیاتی «دلتا» آمریکا برای انجام یک عملیات محرمانه و کشتن یا بازداشت بغدادی آغاز شد.

این منابع در ادامه گفتند: این عملیات با موانع بزرگی مواجه شد، به طوری که محل مورد نظر در عمق اراضی خارج از کنترل قرار داشت و حریم هوایی این منطقه نیز تحت کنترل سوریه و روسیه بود و ارتش (آمریکا) دست ‌کم دو بار این ماموریت را در آخرین لحظه لغو کرد.

در حالی که تاکنون ماموران اطلاعات و امنیت و هم چنین سازمان مقابله با تروریسم آمریکا، بر این باور بودند که او در سرزمینی دورافتاده و خالی از سکنه در مناطق صحرایی عراق و سوریه به سر می ‌برد و به دلیل ترس از این که به واسطه استفاده از تجهیزات چون تلفن همراه و دیگر فناوری ‌ها موقعیتش شناسایی شود، به دور از این امکانات است و از طریق پیامک‌ های رمزی با اعضای دیگر ارتباط دارد. 

ادعای روسیه

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه جمعه، ۱۶ ژوئن در کنفرانسی مطبوعاتی در مسکو در پاسخ به اخبار منتشرشده درباره احتمال کشته ‌شدن البغدادی گفت: «من هنوز نمی ‌توانم این خبر را ۱۰۰ درصد تایید کنم.»

لاوروف در ادامه گفت که حتی اگر مرگ البغدادی تایید شود، نباید بیش از حد لازم به آن اهمیت داد. او با اشاره به تبلیغات گسترده ایالات متحده درباره عملیات کشتن اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده گفت که «اخبار موارد پیشین از کشته‌ شدن رهبران گروه ‌های تروریستی با شور و حرارت ارائه می ‌شدند، اما تجربه نشان داده که این ساختارهای تروریستی کمی بعدتر باز توانایی پیشین را باز می‌یابند.»

ارتش روسیه ادعا کرده که احتمال کشته ‌شدن البغدادی در یک حمله هوایی در ۲۸ مه سال جاری در حوالی رقه، پایتخت خلافت خودخوانده اسلامی در سوریه وجود دارد. مسکو مدعی شده که در این حمله بیش از ۳۰۰ عضو مسلح داعش را کشته است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفته که اطلاعات مربوط به مرگ ابوبکر البغدادی «از خلال کانال‌های متعدد در حال تاییدشدن است.»

یگان‌ های مدافع خلق هم اعلام کرد که ابوالحسن مهاجر، سخنگوی داعش در این عملیات کشته شده است.

به گزارش رویترز به نقل از خبرگزاری رسمی دولت روسیه، سرلشکر ایگور کوناشنکوف گفت: «ما از هرگونه کمک ادعا شده درباره پرواز نیروی هوایی ارتش آمریکا در محدوده هوایی ادلب در این عملیات بی ‌اطلاع هستیم.»

سخنگوی وزارت دفاع روسیه، هم چنین در «اعتبار» موفقیت این عملیات تردید کرده و گفت: «با افزایش شمار مشارکت‌ کنندگان مستقیم و کشورهای که مدعی شرکت در این عملیات هستند و هر کدام جزئیاتی کاملا متناقض را عنوان می ‌کنند، سئوال‌ هایی موجه پیش می ‌آید و درباره اعتبار و به ویژه موفقیت این عملیات تردیدهایی مطرح می ‌شود.»

سرلشکر ایگور کوناشنکوف، تاکید کرد: «هیچ حمله هوایی جنگنده‌ های آمریکایی یا به اصلاح ائتلاف بین ‌المللی روز شنبه یا روزهای اخیر در ادلب ثبت نشده است.»  

گزارش رسانه اسرائیلی

رسانه اسرائیلی جروزالم پست نیز در گزارشی کامل تر درباره عملیات شبانه آمریکا علیه ابوبکر البغدادی در شمال غرب سوریه می نویسد: حمله شبانه، نیروهای ویژه و یک هدف بسیار با ارزش؛ هویت شناسی آن را با مشکل مواجه می ‌کند. مردم محلی می‌گویند ٦ بالگرد را دیدند که دو بالگرد به زمین نشسته و سایر بالگردها به تعقیب «کاروان ماشینی در حال فرار» پرداختند.

این گزارش می افزاید: برخورد تن به تن شده و طرفین دست به تبادل آتش زدند. سپس انفجار دیده و شنیده شد و عملیات یک ساعتی طول کشید و جنگنده ها نیز چندین موشک پرتاب کردند.

جروزالم پست  ادامه داد: هواپیماهای بدون سرنشین به بالای منطقه مجددا اعزام شده و چرخیدند. بالگردها از ترکیه وارد سوریه شدند. به خاطر همین، مردم ترکیه نمی دانستند که این حمله ترکیه به سوریه است یا حمله نیروهای متحد غرب و ائتلاف ضد داعش!

در همین راستا برخی دیگر از منابع می ‌گویند ١٢ بالگرد بودند که دو بالگرد به زمین نشستند. برخی دیگر ٨ فروند بالگرد را ذکر کرده‌اند. ترامپ نیز ساعت ٢٣:٣ صبح توئیت کرد که حادثه خیلی بزرگی رخ داد. قرار است ساعت ٩ صبح به وقت واشنگتن و پس از آزمایش دی ان ای خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی داده شود.

«ثث فرانتزمن» در جروزالم پست ادامه داد: گفته می ‌شود ابوبکر البغدادی تنها هدف عملیات نبوده، بلکه دو همسر وی نیز مورد هدف بودند که کشته شده و بغدادی با کمبرند انفجاری خود را کشته است.

نیروهای امنیتی سوریه ساعت ٧ صبح خبر را به ایران رساندند و نیروهای امنیتی عراقی ساعت ٧ و نیم صبح مطلع شدند. ظاهرا آمریکا فقط به ترکیه و آن هم بعد از عملیات، آنکارا را در جریان قرار داده بود.

در همین حال خبرگزاری آناتولی ترکیه از همکاری اطلاعاتی این کشور با آمریکا در این عملیات خبر دادند و اعلام کردند عملیات توسط ۸ بالگرد و دو هواپیمای مسیر یاب صورت گرفت و در جریان آن ۷ تن از جمله یک کودک و سه زن کشته شدند.

هم چنین تلویزیون رسمی عراق با اعلام جزئیاتی از عملیات تاکید کرد که سازمان اطلاعات عراق در کشف محل اختفای ابوبکر البغدادی سهیم بوده است.

سئوالاتی که نویسنده در پایان مطلب خود نوشت: چرا بغدادی به ادلب رفت؟ ترکیه ماجرا را از قبل می دانست؟ یا بعدا فهمید؟ بالگردها از اینجرلیک به پرواز درآمده یا از جای دیگری در مرز ترکیه پرواز کردند و پدافند ترکیه خاموش شد؟ برای جسد بغدادی چه اتفاقی افتاد؟ اگر ترامپ یک هفته قبل می ‌دانست، سفر پمپئو ومایک پنس به ترکیه برای چه بود؟ آیا تصمیم مشترک میان ترکیه و امریکا گرفته شد و عصبانیت آمریکا نسبت به حمله ترکیه به شمال سوریه را کاهش داد؟ چرا وقتی اعلام شد آمریکا از سوریه می رود، داعش دچار سردرگمی شد؟ آیا جیمز جفری مامور ضدداعش که ٢٢ اکتبر در سنا درباره سوریه صحبت کرد، از عملیات خبر داشت؟ 

بریتانیا و فرانسه؛ نخستین واکنش ‌ها از اروپا

نخست ‌وزیر بریتانیا مرگ ابوبکر بغدادی را «لحظه‌ ای مهم» نامید و یادآور شد که مبازره با داعش «هنوز به پایان نرسیده.»

بوریس جانسون در توییتی نوشت که بریتانیا به همکاری با شرکای بین ‌المللی ‌اش برای پایان دادن به «فعالیت‌ های وحشیانه» داعش ادامه می ‌دهد.

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه مرگ بغدادی را «ضربه ‌ای سخت» به داعش نامید و آن صرفا «یک مرحله» در نبرد با این گروه دانست. مکرون شکست این سازمان تروریستی را «اولویت خاورمیانه» عنوان کرد.

فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه هم موفقیت این عملیات را به آمریکا تبریک گفت اما در توییتر هشدار داد که این به معنی پایان داعش نیست. او هم مثل نخست وزیر بریتانیا به ادامه مبارزه با گروه «دولت اسلامی» اشاره کرد.

هم ‌زمان وزارت کشور فرانسه خواستار افزایش هوشیاری در پی کشته شدن بغدادی شده است. 

جسد البغدادی به دریا انداخته شد

یک منبع در وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، شامگاه دوشنبه ٢٨ اکتبر تایید کرد که ارتش آمریکا با انداختن جسد ابوبکر البغدادی رهبر گروه داعش به دریا از آن خلاص شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این منبع آمریکایی، هم چنین توضیح داد که پس از کشته ابوبکر البغدادی در بمباران هوایی آمریکا جسد او به دریا انداخته شده است.

هنوز هیچ ‌گونه جزئیاتی درباره نحوه و زمان خلاص شدن نیروهای آمریکایی از جسد البغدادی ارائه نشده است.

مارک میلی رییس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا اما در این‌باره گفت که آمریکایی‌ها به طور کامل و برای همیشه از جسد ابوبکر البغدادی خلاص یافتند.

ژنرال مایک میلی، هم چنین افزود که مقامات آمریکایی از تکه ‌های جسد ابوبکر البغدادی رهبر گروه داعش خلاص شدند و در شرایط کنونی به هیچ وجه قصد انتشار عکس ‌هایی یا صحنه‌ های تصویری از عملیات کشته شدن او را ندارند.

مایک میلی، هم چنین در کنفرانسی خبری در مقر پنتاگون به خبرنگاران گفت: «عملیات خلاص شدن از تکه‌ های جسد البغدادی به طور کامل و ملایمی انجام شد.»

این در حالی است که دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده دوشنبه پیش از این اعلام کرده بود که ویدیوهایی تصویری از حمله‌ هوایی انجام شده توسط نیروهای ویژه آمریکایی برای کشتن البغدادی را منتشر خواهد کرد.

ترامپ هنگام ترک واشینگتن به مقصد شیکاگو برای سخنرانی در کنفرانس پلیس گفت: «صحنه‌ های معینی از ویدیوها را انتخاب کرده و منتشر خواهیم.»

رییس‌ جمهوری آمریکا گفت که نتایج آزمایش‌ های دی‌ان‌ای نشان داد فردی که نیروهای آمریکا کشته ‌اند، ابوبکر البغدادی است.

ابوبکر البغدادی چگونه به روستای باریشا در ادلب رفته و چرا؟

تعدادی از افراد محلی به شبکه فرانس۲۴ گفتند که گمان نمی کردند در این منزل (محل اقامت البغدادی) غیر از یک نفر کسی ساکن باشد این در حالی است که ترامپ به ۱۱ کودک و چند زن در سخنانش اشاره کرد و این که تعداد زیادی از طرفداران البغدادی هم در همین مکان کشته شدند.

عبدالحمید ۲۳ ساله می گوید: در خانه مورد هدف قرار گرفته فردی ساکن بود که خود را «ابومحمد الحلبی» معرفی می کرد و توزیع کننده مواد غذایی بود. او می گفت از استان حلب به اینجا کوچ کرده است اما همسایه ها هیچ وقت کودک یا زنی را این جا همراه او ندیده اند. الحلبی دو سال پیش این منزل را خریده بود.

او می گوید صبح شب عملیات که به این جا آمدم ۶ جسد با هویت نامعلوم دیدم و دو جسد نیز در خودرویی غیر نظامی که سوخته بود و ظاهرا از این جا عبور می کرد که مورد هدف قرار گرفت.

باور غالب این بود که ابوبکر البغدادی یا در بیابان های عراق پنهان شده یا در منطقه مرزی عراق و سوریه و کسی انتظار نداشت که رهبر داعش در منطقه ای پنهان شود که دقیقا دشمن او یعنی گروه «تحریر الشام» یا همان «النصره» سابق بر آن مسلط باشد.

هر چند این فرض مطرح است که تحریر الشام از حضور او در این منطقه بی اطلاع بوده یا به گفته یکی از منابع ترکیه به خبرگزاری رویترز، البغدادی تنها ۴۸ ساعت پیش از عملیات آمریکایی ها به این منطقه رسیده و در حال عبور از آن بوده است اما در همان ادلب، حدود یک ماه پیش دو تن از فرماندهان داعش به دست تحریر الشام کشته شدند. چند ماه پیش نیز محافظ ابوبکر البغدادی در این منطقه کشته شد و در شهر «سراقب» ادلب شرقی نیز گروه تحریر الشام مسئول بمب گذاری داعش موسوم به «ابودعاء الایرانی» را به همراه تیمش کشته بود. 

از این گذشته، البغدادی باید از محدوده ای در مسیر خود عبور می کرد که ارتش سوریه و نیروهای روسیه بر آن اشراف دارند. 

افشای نام کسی که محل اختفای سرکرده داعش را لو داد

یکی از مقامات مسئول عراقی که ارتباط مستحکمی با سازمان ‌های اطلاعاتی مختلف دارد، گفت: آن ‌ها به ما اطلاعات درباره تمام مناطقی که بغدادی در داخل سوریه با رهبران داعش در آن ‌ها جمع می ‌شد، ارائه کردند، ما تصمیم گرفتیم با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای گسترش بیش تر منابع در داخل این مناطق هماهنگ شویم.

به گزارش رویداد۲۴، دو منبع امنیتی عراق اعلام کردند، تیم‌ های اطلاعاتی این کشور طی تعقیب طولانی مدت سرکرده داعش در فوریه ۲۰۱۸ بعد از این که یکی از معاونان ارشد ابوبکر بغدادی اطلاعاتی را از نحوه فرار او طی سال‌ های گذشته در اختیار آن‌ ها گذاشت، به گشایشی در این امر دست یافتند.

اسماعیل العیثاوی یکی از معاونان ارشد ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش بعد از بازداشتش توسط مقامات ترکیه و تحویل او به عراقی‌ ها به مقامات امنیتی این کشور گفته بود، بغدادی بعضا گفتگو‌های استراتژیکی را با رهبران داعش در داخل ون ‌های پر از بار سبزی برگزار می‌ کند تا شناسایی نشود. 

یکی از مسئولان امنیتی عراق در این باره گفت: العیثاوی اطلاعات ارزشمندی را به تیم آژانس ‌های اطلاعاتی و امنیتی متعدد عراق جهت کمک به تکمیل پازل ‌های گم شده رفت‌وآمد‌ها و تحرکات ابوبکر بغدادی و محل‌ های اختفای او ارائه کرد.

او به رویترز گفت: العیثاوی اطلاعاتی از پنج مردی داد که آن ‌ها با ابوبکر بغدادی در داخل خاک سوریه و مناطق مختلفی که در اختیار داعش بوده، ملاقات داشتند. مقامات اطلاعاتی عراق العیثاوی را که دارای دکترای علوم اسلامی است یکی از پنج دستیار اصلی بغدادی می ‌دانستند.

به گفته مسئولان امنیتی عراق، العیثاوی در سال ۲۰۰۶ به القاعده پیوست و نیرو‌های آمریکایی او در سال ۲۰۰۸ بازداشت کردند و او به مدت چهار سال در زندان بود.

بغدادی، العیثاوی را پس از آزادی در نقش‌ های اصلی نظیر ارائه دستورات دینی و انتخاب رهبران داعش مکلف کرد، این بعد از فروپاشی گسترده داعش در سال ۲۰۱۷ بود که العیثاوی به همراه همسر سوری ‌اش به سوریه گریخت.

مسئولان امنیتی عراق می‌ گویند، نقطه عطف دیگری که طی سال جاری میلادی روی داد عملیات مشترکی بود که طی آن سازمان اطلاعات آمریکا، ترکیه و عراق توانستند رهبران داعش از جمله چهار سوری و عراقی را بازداشت کنند.

یکی از مقامات مسئول عراقی که ارتباط مستحکمی با سازمان ‌های اطلاعاتی مختلف دارد، گفت: آن ها به ما اطلاعات درباره تمام مناطقی که بغدادی در داخل سوریه با رهبران داعش در آن‌ ها جمع می‌ شد، ارائه کردند، ما تصمیم گرفتیم با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای گسترش بیش تر منابع در داخل این مناطق هماهنگ شویم.

او افزود: در اواسط ۲۰۱۹ توانستیم ادلب را به عنوان محل اختفای بغدادی رصد کنیم که در آن جا از روستایی به روستای دیگر به همراه خانواده و سه تن از نزدیکانش رفت‌وآمد داشت. 

این مقام خاطرنشان کرد، در پی آن مخبر‌ها در سوریه مردی عراقی که سرش را پوشانده بود در یکی از بازار‌های ادلب شناسایی کرده و توانستند از صورتش او را بشناسند. او العیثاوی بود و مخبر‌ها به دنبال او به منزلی که بغدادی در آن بود، رسیدند.

این مسئول گفت: جزئیات را به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا دادیم که از تصاویر ماهواره ‌ای و پهپاد‌ها برای تحت کنترل گرفتن موقعیت طی پنج ماه گذشته استفاده کرد.

بغدادی دو روز پیش به همراه خانواده‌ اش برای اولین بار این موقعیت را ترک کرد و با یک ون به روستایی در همان حوالی رفت.

به گفته این مسئول، این آخرین لحظه زندگی او بود.

هم چنین یک سرکرده النصره در ادلب در این باره می ‌گوید، بغدادی همواره از دست دشمنان محلی در سوریه می ‌گریخت هیئت تحریر الشام یا النصره سابق بر ادلب تسلط دارند و عملیات جست و جوی بغدادی را بعد از اطلاعات مبنی بر حضور او در آن جا شروع کردند.

به گفته این منبع، هیئت تحریر الشام اخیرا دیگر معاون برجسته بغدادی موسوم به ابو سلیمان الخالدی را یکی از سه فرد مشاهده شده در کنار بغدادی در نوار ویدیویی اخیرش بود، شناسایی کردند.

این سرکرده گفت، بازداشت الخالدی شاه کلید جست و جوی بغدادی بود.

البغدادی شاید به این دلیل ادلب را برای مخفی شدن انتخاب کرده بود که بهترین امید او بعد از نابودی داعش در عراق و سوریه بود. این رهبر النصره می ‌گوید، شاید می‌ توانسته در سایه کنترل امنیتی نه چندان سفت و سخت و وجود ایست‌ های بازرسی گروه ‌های النصره که به ندرت خودرو‌ها را مورد بازرسی قرار می ‌دادند فرصت زنده ماندن داشته باشد.

این عضو النصره افزود، تصور می‌ کند بغدادی شش ماه در ادلب بوده و علت اصلی حضورش در آن جا مخفی شدن بوده است، اما در عین حال گفت، بغدادی هم چنان خطری بزرگ بود، زیرا حضورش چه بسا موجب جذب اعضایش به منطقه ‌ای می‌ شد که گروه‌ های زیر زمینی داعش در آن جا هستند.

او می ‌افزاید، اعضای النصره بعد از دست یابی به اطلاعاتی مبنی بر حضور بغدادی در شهرک سرمین دو ماه پیش آن جا را هدف گرفتند، اما اثری از او نبود. 

ابوبکر بغدادی کجا و چگونه کشته شد؟

به گزارش رویداد۲۴، یک مسئول آمریکایی اعلام کرد، عملیاتی که واشنگتن می‌ گوید منجر به قتل ابوبکر بغدادی شده از خاک عراق انجام گرفت.

این مسئول که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفت، عملیات نظامی نیرو‌های آمریکایی از پایگاه هوایی در عراق انجام گرفت و بغداد نقش مهمی در این عملیات ایفا کرد.

این مسئول آمریکایی افزود، عناصر سازمان اطلاعات عراق و سازمان امنیت این کشور در موفقیت این عملیات سهیم بودند. این خبر در حالی است که قبلا گفته شده بود، این عملیات از پایگاه اینجرلیک ترکیه انجام گرفته است.

هم چنین خبرنگار روسیا الیوم در شمال شرق سوریه گزارش داد، بقایای جسد ابوبکر بغدادی از طریق هوایی به پایگاه هوایی «عین الاسد» آمریکا در عراق منتقل شد.

به گفته این منبع، بقایای جسد بغدادی برای انجام آزمایش‌های دی ان‌ای برای اطمینان از هویت او که خود را منفجر کرده و بیشتر اعضای بدنش تکه تکه شده بود، منتقل شد.

همین منبع گفت، هشت هلی ‌کوپتر در عملیات هدف گرفتن بغدادی مشارکت داشتند که از منطقه صرین عراق شروع به انجام عملیات کردند، آن ‌ها بر فراز مرز‌های سوریه و ترکیه از دو منطقه سوری جرابلس و الراعی عبور کردند و در این راستا با نیرو‌های دموکراتیک سوریه و ترکیه هماهنگ بودند.

این منبع تاکید کرد، جبهه النصره منطقه را بست و مانع از ورود و خروج به این منطقه در جریان عملیات هدف گرفتن بغدادی شد.

در عین انجام عملیات هیئت تحریر الشام (النصره سابق) مانع از ورود افراد به روستای باریشا در نزدیکی مرز‌های سوریه و ترکیه شد.

دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان سوری نیز گفت، هلی‌ کوپتر‌های آمریکایی نیمه ‌های شب در این روستا عملیات هلی برن اجرا کرده و نیرو‌های ویژه را وارد منطقه کردند. در این حمله که دو ساعت طول کشیده دست ‌کم هشت تن کشته شدند.

روستای باریشا در پنج کیلومتری مرز‌های ترکیه در نزدیکی باب الهوی که یکی از مهم ترین گذرگاه‌ های دو کشور است، قرار دارد.

اما منزلی که هدف حمله نیرو‌های آمریکایی قرار گرفت در اطراف این روستا و در میان باغ‌ های زیتون قرار داشت.

این منطقه کوهستانی در ۲۵ کیلومتری شمال ادلب مرکز استان ادلب واقع شده که تحت کنترل نیرو‌های النصره است. 

نیروهای امدادی حاضر در منطقه گفتند که یک منزل مسکونی و چندین چادر سوخته در محل حمله به چشم می ‌خورد. جسد ٧ نفر از جمله ٣ مرد، ٣ زن و یک کودک کشف و اقدامات اولیه برای ٥ زخمی صورت گرفته است. 

ابوبکر بغدادی که بود؟

ابوبکر البغدادی، رهبر دولت اسلامی عراق و شام (داعش) چهره ای ناشناخته دارد. او تاکنون سعی کرده در انظار ظاهر نشود و اطلاعاتی در ارتباط با خود را منتشر نسازد. همین موضوع بر چهره معماگونه او افزوده است. او که در جنایت علیه بشریت از همه جنایت کاران گذشته، گوی سبقت را ربوده بود بر صدر گروهی قرار داشت که طی چند ده ها هزار نفر را در عراق و سوریه کشت و صدها هزار نفر را بی خانمان کرد.

او برخلاف اسامه بن لادن و ایمن الظواهری، رهبران سابق و فعلی القاعده، پیام های ویدئویی زیادی صادر نمی کرد. طبق گزارش ها، حتی جنگ جویان تحت امر او هم در باره دیدارهای حضوری با او صحبت نمی کنند. چنان چه از تصاویر و گزارش ها برمی آید تمام اعضای داعش در سوریه و عراق صورت هایی پوشیده داشتند. گفته می شود رهبر داعش در موقع سخنرانی برای فرماندهانش نقاب بر چهره می گذارد و به همین علت به «شیخ نامرئی» ملقب شده است.

ابومصعب الزرقاوی، یکی از اسلاف او که تا زمان مرگش رهبری یکی از خشن ترین گروه های جهادی در عراق را بر عهده داشت، یک معرکه گیر برجسته بود، اما سرانجام مخفیگاهش لو رفت. او سال ۲۰۰۶ در جریان یک حمله هوایی نیروهای آمریکایی کشته شد. جنگ جویان داعش نخست بخش هایی از استان انبار عراق را گرفته بودند و سپس شهرهای موصل و تکریت را تصرف کردند.

تصور می شود که بغدادی متولد سال ۱۹۷۱ در شهر سامرا در شمال بغداد باشد. طبق گزارش ها، او در زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، از روحانیون مسجد شهر بوده است. برخی بر این باورند که او در زمان حکومت صدام حسین هم یک شبه نظامی بوده است. بعضی دیگر می گویند که او در خلال چهار سالی که در اردوگاه «بوکا» زندانی بود، به تندروی روی آورد. اردوگاه بوکا در جنوب عراق جایی بود که آمریکایی ها بسیاری از فرماندهان القاعده را در آن جا محبوس می کردند.

دولت آمریکا، نخستین بار عکسی از فرمانده داعش را منتشر کرد و برای دستگیری او ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرد. او در سال ۲۰۱۰، رهبری القاعده عراق را در دست گرفت. القاعده عراق یکی از گروه هایی بود که بعدا داعش را تشکیل دادند. بغدادی در جریان تلاش های بی سرانجام برای اتحاد با جبهه نصرت در سوریه موقعیت برجسته ای پیدا کرد. او با ایمن الظواهری، رهبر القاعده، بیعت نکرده است. ظواهری از داعش خواسته بود روی عراق متمرکز شود و سوریه را به جبهه نصرت بسپارد، اما بغدادی آشکارا از خواسته های ایمن الظواهری سرپیچی کرد. بسیاری از مفسران معتقدند که وی به همین دلیل در میان شبه نظامیان تحت امرش از جایگاه بالاتری برخوردار است.

البته ایمن الظواهری هنوز هم به واسطه نمایندگان و روابطش در پاکستان، شبه جزیره عربستان و شمال آفریقا از قدرت زیادی برخوردار است، اما بغدادی به انضباط و سازماندهی بالا و مهارت بی رحمانه در مدیریت میدان جنگ معروف است. تحلیل گران می گویند این ویژگی ها باعث شد که سازمان او برای جهادی های جوان بیش تر از سازمان تحت امر ایمن الظواهری عالم دینی جذابیت داشته باشد.

در اکتبر ۲۰۱۱ – مهر ۱۳۹۰، آمریکا رسما بغدادی را تروریست خواند و برای هر گونه اطلاعاتی که به دستگیری یا مرگ او منجر شود، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرد. در شرح این جایزه به اسامی پیشین بغدادی، از جمله ابو دعا و دکتر ابراهیم عواد ابراهیم علی البدری السامرایی هم اشاره شده است. علاوه بر ابهامات موجود درباره هویت واقعی بغدادی، محل استقرار او هم مشخص نبود.

او با نام واقعی ابراهیم السامرایی در سال ۲۰۱۳، دو سال پس از دستگیری و کشتن اسامه بن لادن، از القاعده جدا شد.

گفته می شود او در دوره فوق لیسانس در دانشگاه صدام حسین، زمانی که به ادامه تحصیل در رشته مطالعات قرآنی می اندیشید به گروه های تندرو اسلام گرا نزدیک شد.

در پایان سال ۲۰۰۰، او کاملا به جهادگرایی سلفی روی آورده بود و به همکاری با القاعده در عراق پرداخت – گروهی که «دولت اسلامی» از آن سر بر آورد.

ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده داعش در سال ۲۰۱۴ در مسجد النوری واقع در موصل عراق برای اولین بار ظاهر شد، او در اولین حضور علنی خود که تصاویری از سخنرانی ‌اش پخش شد با درخواست از مسلمانان برای اطاعت از فرمان وی اظهار کرد که بیعت با او «اقدامی بزرگ» و امانتی سنگین است.

ابوبکر البغدادی مدعی شد: اگر می ‌دانستید که چه پاداش، کرامت و عزتی در دنیا و آخرت است یقینا نمی ‌نشستید و هیچ کس از شما برای جهاد تاخیر نمی ‌کرد!

در آن دوره، زمانی این فایل ویدئویی را دو موسسه «الاعتصام» و «الفرقان» که وابسته به داعش هستند، منتشر کرده ‌اند. این دو موسسه مدعی شدند که این شخص ابوبکر البغدادی است که در مسجد جامع در شهر موصل عراق سخنرانی ایراد کرد.

بغدادی در گذشته عضو القاعده عراق بود و بعد از آن زمینه را برای شکل ‌گیری داعش هموار کرد. براساس داده‌ ها رهبر گروه داعش هنگام خطاب قرار دادن فرماندهانش نقاب می ‌زند که موجب شده به او لقب خلیفه نامرئی بدهند. نام بغدادی در لیست ده رهبر خطرناک‌ گروه ‌های تروریستی تعریف شده است.

ابوبکر البغدادی در سال ۲۰۰۳ به گروه‌های جهادی سلفی در عراق پیوست که با نیروهای آمریکایی و دولت مرکزی می ‌جنگیدند. او توسط آمریکایی‌ ها بازداشت شد ولی یک سال بعد او را که فردی غیرنظامی و نه یک هدف نظامی تلقی می ‌شد از زندان آزاد کردند.

بغدادی از سال ۲۰۱۰ رهبری گروه دولت اسلامی (داعش) را به عهده داشت. او در یک پیام صوتی ۱۹ دقیقه‌ ای که برای اولین بار از طرف گروه دولت اسلامی منتشر می ‌شد، خود را «خلیفه» خواند و از مسلمانان جهان خواست تا به مناطق تسخیر شده توسط داعش مهاجرت کنند و در تشکیل یک «دولت اسلامی» او را یاری کنند.

او در این پیام، صلح، آزادی، دموکراسی و سکولاریسم را «شعارهای گمراه ‌کننده» بی ‌دینان خواند و در اشاره به «آن چه که بر مسلمانان مظلوم رفته ‌است»، عنوان کرد که «حتی اگر مدتی هم طول بکشد، ما انتقام خود را خواهیم گرفت.»

داعش در روز یک ‌شنبه ۲۹ ژوئن سال ۲۰۱۴، بغدادی را به عنوان «خلیفه» معرفی کرد.

مدت‌ ها تصور می ‌شد که بغدادی جایی در طول مرز سوریه و عراق است.

روز ۱۶ سپتامبر، رسانه رسمی گروه دولت اسلامی پیامی صوتی از بغدادی منتشر کرد که در آن او از انجام عملیات برای آزادسازی زنان زندانی داعش در کمپ‌ های عراق و سوریه خبر می ‌داد.

او در این پیام صوتی گفته بود آمریکا و متحدانش در عراق و افغانستان شکست خورده ‌اند.

بخش مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا برای تحویل دادن ابوبکر البغدادی ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. همین رقم جایزه برای اسامه بن لادن، صدام حسین و ایمن الظواهری جانشین بن لادن نیز تعیین شده بود.

ادامه دارد