بهرام رحمانی

روایت های مختلف از کشته شدن البغدادی و ظهور و افول داعش!

تیتر موضوعات مورد بحث در این مطلب:

آغاز سخن

– چگونگی کشته شدن البغدادی از زبان ترامپ

«همکاری اطلاعاتی پنج ‌ماهه»

منفجر شدن جلیقه انفجاری البغدادی

– ترامپ فیلم لحظه عملیات را خودش ندیده، فیلم ‌ها صدا نداشته

تکلیف جنازه البغدادی مشخص شد؛ یک عکس و دیگر هیچ

بازداشت و بازجویی از همسر ابوبکر بغدادی

– ادعای روسیه

– گزارش رسانه اسرائیلی

– بریتانیا و فرانسه؛ نخستین واکنش ‌ها از اروپا

– جسد البغدادی به دریا انداخته شد

ابوبکر البغدادی چگونه به روستای باریشا در ادلب رفته و چرا؟

افشای نام کسی که محل اختفای سرکرده داعش را لو داد

ابوبکر بغدادی کجا و چگونه کشته شد؟

– ابوبکر بغدادی که بود؟

جانشین ابوبکر البغدادی کیست؟

– خبر کشته شدن نفر دوم گروه دولت اسلامی

داعش مرگ ابوبکر بغدادی را تایید و نام جانشین او را اعلام کرد

– داعش چقدر عضو دارد؟

– داعش در اوج قدرت

– منابع مالی داعش

– جهاد مورد تاکید سران و روحانیون هر دو گرایش مذهبی سنی و شعیی است!

 دبیرکل سازمان ملل: داعش ۳۰۰ میلیون دلار برای ادامه حملات دارد

داعش و ایزدی ها و پ.ک.ک

– آزادی موصل

– سوریه

– اشغال نظامی کانتون عفرین توسط ارتش داعشی ترکیه

– سقوط آخرین سنگر داعش

– تهاجم سنگین زمینی و هوایی ترکیه به شهرهای مرزی روژآوا

انکار قتل عام ارامنه در سال های جنگ جهانی اول توسط رحب طیب اردوغان

«مدارک به کارگیری فسفر، علیه اردوغان افزایش یافته است»

– احتمال بازگشت داعش

– فرار داعشی های از کمپ های روژآوا در اثر حملات ترکیه 

– متهم شدن ترکیه به همکاری با تروریست ها

– ترکیه باید در مورد البغدادی توضیح دهد

تیره گی روابط روسیه و ترکیه و مسئله داعش

سخن آخر

*****

آغاز سخن

جامعه جهانی در حال کشته شدن ابوبکر البغدادی را جشن می گیرند که البغدادی های اصلی و قدرتمند در حاکمیت هستند و با همدیگر در راه انداختن جنگ و خشونت و ترور بده و بستان دارند و مسابقه می دهند.

خامنه ای، ترامپ، اردوغان، پوتین، حکومت های عراق؛ اسرائیل، حماس، افغانستان، پاکستان و…، از البغدادی ها و داعش ها خطرناک تر و هارتر هستند.

حکومت های آمریکا، حکومت اسلامی ایران و روسیه با رهبران طالبان در حال مذاکره هستند این گروه چه تفاوتی با داعش دارد و هنگامی که در قدرت بود چه بلاهایی که بر سر مردم افغانستان نیاورد؟!

اما تردیدی نیست و همان طور که تاریخ نیز نشان داده است عاقبت دیکتاتورها و تبه کاران و تروریست های دولتی و غیردولتی فاجعه بار است. به عبارات دیگر آن چه که می کارند و همان را نیز درو می کنند.

ابوبکر البغدادی پس از افشای محل اختفایش تلاش کرد که خانواده خود را از ادلب خارج کند و به سمت مرز‌های ترکیه ببرد، کشته شد. یعنی کشوری که با سرانش رابط خوبی داشته و شاید هم هنوز هم داشت.

به ادعای مقامات آمریکایی، عملیات را تیم ویژه آمریکایی وابسته به «Navy Seal» انجام داده است. این عملیات علیه تجمعی وابسته به داعش در شمال غرب سوریه در استان ادلب انجام شد و در جریان آن شماری از سران این سازمان از جمله رهبرش، ابوبکر البغدادی کشته شدند.

«Navy Seal» یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکاست که یکی از ماموریت‌ های آن، عملیات‌ های پنهانی و مخفی در عمق خاک کشورهاست که آمریکا آنان را دشمن معرفی می‌ کند. رویترز به نقل از دو منبع عراقی اعلام کرد: منابع ما از داخل سوریه به تیم تجسسی عراق که مسئول تعقیب البغدادی است اطلاع دادند که وی پس از لو رفتن مخفی گاهش – زمانی که سعی می کرد خانواده اش را از ادلب به سمت مرزهای ترکیه حرکت دهد – همراه با محافظش در ادلب کشته شد.

این در حالی است که منابع آمریکایی اطلاع دادند که ابوبکر البغدادی در عملیات ویژه نیروهای آمریکا در استان ادلب سوریه کشته شده است.

جالب است که این عملیات در منطقه ای صورت گرفته که تحت کنترل ارتش ترکیه و نیروهای سوری قرار دارد که دولت ترکیه از آن ها حمایت می کند.

هم چنین گفته شده است که این عملیات از پایگاهی در عراق آغاز شده اما رسانه های ترکیه مدعی اند که این علمیات از پایگاه اینجیرلیک ترکیه صورت گرفته است.

اکنون پس از مرگ البغدادی، سران برخی دولت ها با هم مسابقه گذاشته اند که کدام یک زودتر از کشته شدن او آگاه شده اند. حکومت اسلامی ایران، گفته است از کشته شدن رهبر داعش اطلاع داشت.

برخی نیز بر این باورند که کشته شدن البغدادی واقعیت ندارد و یا اگر هم داشته باشد دلیلش انتخابات در پیش آمریکاست که ترامپ رییس جمهوری آمریکا از آن، بهره برداری سیاسی به نفع کند.

 مهم تر از همه، درباره کشته شدن رهبر داعش، حرف ها و حدیث های فراوانی وجود دارد به خصوص اظهارنظرهای مقامات مختلف آمریکایی، سئوالات زیادی را به وجود آورده است. 

منابع خبری به شبکه ان بی سی گفته اند که نیرو‌های آمریکا در شمال غرب سوریه در عملیاتی ابوبکر بغدادی رهبر داعش را «هدف حمله‌ ای مرگ بار» قرار دادند.

به گزارش شبکه فارسی زبان یورو نیوز، این منابع اعلام کردند که آزمایش‌ های پزشکی قانونی در حال انجام است، اما مقام ‌های آمریکا معتقدند که بغدادی در بین کشته شده ‌ها قرار دارد.

طبق نوشته ان بی سی، نیرو‌های عملیات ویژه آمریکا، رهبر داعش را نیمه شنبه شب ٢٧ اکتبر در نزدیکی روستای «باریشا» در استان «ادلب» سوریه در عملیاتی با حمله هلی ‌کوپترها، جت‌ ها و پهپاد‌های نظامی آمریکایی هدف قرار دادند.

به گزارش منابع ان بی سی، آمریکا در این عملیات اقدام به حمله هوایی کرد و در پی آن و پس از فرود نیروها، اقدام به جمع آوری اطلاعات کرد. در این عملیات تعدادی دیگر نیز کشته شدند.

هنوز اطلاعاتی دقیقی درباره میزان تلفات نیرو‌های آمریکایی در این حمله منتشر نشده است.

در چنین وضعیتی، چگونه افکار عمومی آمریکا و جهان باور کنند که «البغدادی» در یک «عملیات پیچیده» و به صورت اتفاقی در فاصله «یک سال تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا» و خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و آن هم بر اثر «پیگیری های جدی کاخ سفید» به قتل رسیده است!

کلمه داعش مخففی است از «دولت اسلامی عراق و شام»؛ این گروه همان طور که از نامش معلوم است در عراق و سوریه خیلی فعال بوده است.

در یک پیام صوتی ۱۹ دقیقه ‌ای که برای اولین بار خود را «خلیفه» اسلام خواند و از مسلمانان جهان خواست تا به مناطق تسخیر شده توسط داعش مهاجرت کنند و در تشکیل یک «دولت اسلامی» او را یاری کنند. او در این پیام، صلح، آزادی، دموکراسی و سکولاریسم را «شعارهای گمراه ‌کننده» بی ‌دینان خواند و در اشاره به «آن‌ چه که بر مسلمانان مظلوم رفته است»، عنوان کرد که «حتی اگر مدتی هم طول بکشد، ما انتقام خود را خواهیم گرفت بعد از آن که رهبر داعش خود را خلیفه خواند در آن طرف خط دیورند در پاکستان (تنظیم حرکت خلافت و الجهاد) بعیت خویش را از ابوبکر البغدادی اعلان کرد هم چنان تعدادی از رهبران برجسته القاعده در آن طرف خط دیورند «ابو جریر الشمالی»، «ابوالهدا السودانی»؛ «ابو عنتره یمنی»؛ «شیخ حمزه المصری»؛ «ابو ربیع السعودی» نیز یک جا با گروه های خویش با البغدادی بعیت کردند. رهبر داعش، مناطق پاکستان، افغانستان، بنگله دیش و مناطقی از ایران را به نام حوزه خراسان یاد کرده است.

با هم چگونگی کشته شدن ابوبکر البغدادی رهبر داعش و فراز و نشیب های این گروه تروریستی و وقایع پیرامون آن را مرور می کنیم. 

چگونگی کشته شدن البغدادی از زبان ترامپ

دونالد ترامپ روز یک شنبه ٢٨ اکتبر، اعلام کرد که بغدادی پس از گریز به داخل یک تونل، در حالی که سگ های ارتش آمریکا او را دنبال می کردند، با منفجر کردن جلیقه ای انفجاری خودکشی کرد.

پنتاگون می گوید هیچ یک از خدمه ارتش این کشور در حمله کشته نشده اما یکی از سگ های ارتش به شدت زخمی شده است.

او در پاسخ به سئوالی درباره این اظهارات ترامپ که بغدادی پیش از مرگ «ضجه و مویه» کرده است گفت او نمی داند این اطلاعات از کجا آمده است و افزود: «فرض می کنم محصول گفتگوی مستقیم با اعضای یگان (کماندویی) بوده باشد.»

ژنرال میلی، هم چنین گفت که نیروهای آمریکایی به حفاظت از میادین نفتی در برابر تهدید جنگ جویان داعش ادامه خواهند داد هرچند «در پایان نیروها را به کشور برمی گردانیم.»

ترامپ گفته که آمریکا باید بتواند بخشی از نفت را بردارد، اما منتقدان می گویند این کار ناقض کنوانسیون ژنو علیه غارت منابع طبیعی خواهد بود.

هم زمان دو منبع امنیتی عراق روز یک شنبه 28 اکتبر، به خبرگزاری رویترز گفتند که این کشور از طریق منابع اطلاعاتی ‌اش در سوریه از کشته شدن بغدادی اطلاع داشتند.

یکی از این مقام‌ ها که نام او در گزارش رویترز ذکر نشده است، گفت: «منابع ما از داخل خاک سوریه به تیم اطلاعاتی عراقی که مامور تعقیب بغدادی بودند، اطلاع دادند که او همراه محافظ شخصی ‌اش در ادلب کشته شده است.»

او افزود که بغدادی پس از افشای محل اختفایش تلاش کرد که خانواده خود را از ادلب خارج کند و به سمت مرز‌های ترکیه ببرد.

از سوی دیگر، رویترز در خبری مشابه به نقل از دو مقام ایرانی گفته است که ایران نیز از کشته شدن رهبر داعش اطلاع داشت.
بغدادی تا آوریل گذشته – اردیبهشت ماه، به مدت پنج سال از دیده‌ ها پنهان بود. داعش در تاریخ
۲۹ آوریل –۹ اردیبهشت، با انتشار ویدئویی ۱۸ دقیقه ‌ای فردی شبیه بغدادی را نشان داد که روبروی دوربین نشسته بود و می ‌گفت که «انتقام کشته شدگان و زندانیانش» را می‌ گیرد. بغدادی از سال ۲۰۱۰ رهبری داعش را بر عهده گرفت.

در سال ‌های اخیر گزارش‌ های زیادی درباره کشته شدن یا زنده بودن و پنهان شدن بغدادی منتشر شده است.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دو مقام آمریکایی نوشت: اطلاعات مربوط به محل اختفای ابوبکر بغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش در نتیجه بازداشت و بازجویی از یکی از همسرانش و پیام رسان همراه وی در تابستان گذشته به دست آمده است. 

طبق این گزارش، پس از دست یابی به این داده‌های اطلاعاتی اولیه، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از نزدیک با مقامات اطلاعاتی عراق و کرد‌های سوریه و عراق برای مشخص کردن مکان دقیق اختفای بغدادی و فرستادن جاسوسان خود برای زیر نظر گرفتن فعالیت ‌های وی همکاری کرد و همین مسئله امکان انجام عملیات علیه سرکرده داعش را فراهم کرد.

«در همین راستا، چند مقام نظامی و اطلاعاتی آمریکایی گفتند که تصمیم غافلگیر کننده ناگهانی دونالد ترامپ، رییس جمهوری این کشور برای خارج کردن نیرو‌های واشنگتن از شمال سوریه، مانع از برنامه ریزی دقیق در این باره شد و مقامات پنتاگون را ناگزیر کرد تا پیش از خارج شدن کنترل نیروها، جاسوسان و هواپیما‌های شناسایی، به یک حمله شبانه خطرناک دست بزنند. 

پنتاگون می گوید در جریان عملیات ارتش آمریکا علیه محل اختفای ابوبکر بغدادی رهبر گروه «دولت اسلامی» در سوریه، دو مرد را دستگیر کرده است.

ژنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفت که این افراد اکنون «در مرکزی امن نگه داری می شوند.»

آمریکا می گوید ابوبکر بغدادی در جریان عملیات کماندوهای آمریکایی خودکشی کرد.

ژنرال میلی به خبرنگاران گفت: «بقایای بغدادی به مرکزی امن منتقل شد تا هویت او با آزمایش های پزشکی دی ان ای تایید شود، و دفع بقایای او اکنون انجام و کامل شده، که به شیوه ای مناسب انجام شد.»

او که بلندپایه‌ ترین مقام ارتش آمریکاست گفت که عکس ها و ویدئوهای عملیات هم اکنون «فرآیند خروج از طبقه بندی را طی می کند.» 

وزارت دفاع ترکیه نیز اعلام کرد که دو ارتش آمریکا و ترکیه قبل از عملیات اقدام به هماهنگی و تبادل اطلاعات در این باره کرده اند. 

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، چهارشنبه هشتم آبان – 31 اکتبر، نخستین تصاویر ویدئویی حمله به مخفیگاه ابوبکر البغدادی را منتشر کرد.

ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی) در این زمینه به خبرنگاران گفته است: پس از ورود نیروهای آمریکایی به مخفیگاه ابوبکر البغدادی برای دستگیریش، رهبر داعش جلیقه انتحاری خود را منفجر کرد و کشته شد. 

فرمانده سنتکام اضافه کرده است: دو کودک در جریان انفجار جلیقه انتحاری ابوبکر البغدادی کشته شدند.

پیش تر گفته شده بود در این انفجار سه کودک کشته شدند.

ژنرال کنت، فرانک، مکنزی گفته است: هدف این عملیات تاسیساتی بود که ابوبکر البغدادی در آن مخفی شده بود.

به گفته فرمانده سنتکام پس از این درگیری اولیه، در حالی ‌که نیروهای آمریکایی مخفیگاه ابوبکر البغدادی را محاصره کرده بودند، به زبان عربی از کسانی که در داخل بودند خواسته شده بود تا تسلیم شوند.

ژنرال مکنزی در ادامه گفته است: «زمانی که دستگیری وی توسط نیروهای آمریكایی حتمی و نزدیک شد، بغدادی یک بمب منفجر كرد كه باعث کشته شده خود و دو كودك شد.»

فرمانده سنتکام، هم چنین تصریح کرد: «پس از خودکشی بغدادی، نیروی ما زباله ‌های زیادی را از تونل پاک کردند و از باقی مانده های جسد بغدادی را برای تایید هویت دی.ان.ای محافظت کردند.»

روز دوشنبه، یک منبع مطلع در پنتاگون گفته بود که بقایای جسد ابوبکر البغدادی بعد از ۲۴ ساعت با «انجام مراسم اسلامی» در دریای عرب (منطقه‌ ای در شمال اقیانوس هند و جنوب دریای عمان) دفن شد.

در همین زمینه ژنرال مارک میلی، ریيس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز گفته بود: امحای جسد ابوبکر البغدادی به طور کامل و درست انجام شد.

ژنرال مارک میلی که در یک نشست خبری مشترک با مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، به سئوال‌ های خبرنگاران پاسخ می‌داد، گفت البغدادی تقریبا به طور دائم در محلی که مورد حمله قرار گرفت، زندگی می‌ کرد. 

«همکاری اطلاعاتی پنج ‌ماهه»

مظلوم عبدی، مقام ارشد نیروهای دموکراتیک سوریه، روز یک ‌شنبه ٢٧ اکتبر، گفت که «همکاری اطلاعاتی پنج ‌ماهه» کردهای سوریه با نیروهای آمریکایی «راه را برای دست ‌یابی به البغدادی» هموار کرده است.

هم زمان و در خبری دیگر مظلوم عبدی فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه در توییتر نوشت ابوحسن مهاجر سخنگوی داعش و یکی از جانشینان ابوبکر بغدادی در حمله هوایی آمریکا کشته شده است:

«ابوحسن مهاجر، دست راست بغدادی و سخنگوی داعش، در روستای عین ‌البادیه در نزدیکی جرابلس در عملیات مشترک اطلاعات نیروهای دموکراتیک سوریه و ارتش آمریکا هدف قرار گرفته است.»

آخرین بیانیه ابوحسن مهاجر، فراخوان انتقام پس از حمله به مسلمانان در مسجدی در کرایست ‌چرچ نیوزیلند بود که پنجاه کشته به جا گذاشته بود. 

مظلوم عبدی فرمانده ارشد نیروهای سوریه دموکراتیک ضمن هشدار درباره انتقام‌ گیری داعشی‌ها اظهار کرد که یکی از اقدامات احتمالی هسته ‌های پراکنده این گروه تروریستی، تلاش احتمالی برای آزادی عناصر زندانی خود است.

عبدی به خبرگزاری فرانسه گفت: شبکه ‌های خفته سعی خواهند کرد انتقام مرگ البغدادی را بگیرند. به همین دلیل، هر چیزی امکان دارد؛ (از جمله حمله به زندان ‌هایی که داعشی ‌ها در آن جا زندانی هستند.)

عبدی در ادامه مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: روستای «باریشا» که عملیات علیه البغدادی در آن جا انجام شد «منطقه ‌ای واقع در نزدیکی مرکز ترکیه است» و آنکارا در آن عملیات حضور نداشت.

«ردور خلیل» از دیگر فرماندهان ارشد نیروهای سوریه دموکراتیک گفت: «رهبران ارشد داعش از جمله البغدادی در منطقه تحت کنترل ترکیه حضور داشتند.»

وی افزود که حمله ترکیه به شمال سوریه باعث شد «عملیات کشتن البغدادی یک ماه به تاخیر بیفتد.»

ادامه دارد