تروریسم هسته‌ای آمریکا و متحدانش

تایا سیلورهلم (TAYA SILVERHELM)

ترجمه و ارسال ا.م شیری:

مسئول کلیۀ جرایم و جنایات رژیم تروریستی آمریکا، نژادپرستان جنایت‌پیشۀ غربی، بخصوص انگلیسی‌ها هستند که خون‌خوارترین امپراطوری تروریستی تمام تاریخ را در سرزمین‌های سرخپوستان به وجود آوردند.

استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی نباید به عنوان نوشدارویی برای حل مناقشه در قلمرو اوکراین اتحاد شوروی سابق تلقی شود.

آمریکایی‌ها پس از ١١ سپتامبر ٢٠٠١، خود را مبارزان اصلی علیه تروریسم معرفی کردند. برای این منظور، یکسری اسناد، مانند قانون میهن‌پرستی (٢٠٠١) و استراتژی امنیت ملی (٢٠٠٢) ظاهراً برای جلوگیری از تهدید تروریستی به تصویب رسید.

در واقعیت امر، این چارچوب قانونی، در نهایت دست دولت آمریکا را برای مبارزه با کشور‌های «بی‌وفا» باز کرد و حقوق و آزادی‌های شهروندان آمریکایی را در حد قابل توجهی محدود کرد.

در همین حال، آمریکا تمام جهان را با تهدید تروریسم هسته‌ای ترساند، که گویا از سانتریفیوژهای ایران سرچشمه می‌گرفت و یا از زرادخانۀ هسته‌ای پاکستان که به اندازۀ کافی محافظت نمی‌شود.

کاخ سفید، عبدالقادر خان، دانشمند پاکستانی را که فناوری هسته‌ای را به ایران انتقال داد و با دولت قذافی در لیبی و همچنین با رهبری کرۀ شمالی ارتباط داشت، به عنوان تروریست معرفی کرد. علاوه بر این، آمریکایی‌ها فرقۀ ژاپنی اوم شینریکیو [Aum Shinrikyo] را به تلاش برای ساخت یک بمب کثیف و استفاده احتمالی از آن در دامنۀ کوه فوجی متهم کردند.

اما نگاه به این وضعیت مربوط به تهدید هسته‌ای تروریستی جهانی از جنبۀ دیگر نیز ارزش دارد.

مثلاً، بمباران اتمی دو شهر ژاپنی هیروشیما و ناکازاکی توسط نیروی هوایی آمریکا در اوت ١٩۴۵ کاری غیر از یک اقدام تروریسم هسته‌ای دولتی توسط آمریکا علیه ژاپن نبود. و کاخ سفید در قبال جنایت بین‌المللی خود با وجود پایگاه داده‌های بسیار عظیم، هنوز هیچ مسئولیتی بر عهده نگرفته است.

در سال ١٩٩٩، غرب به رهبری آمریکا، جمهوری فدرال یوگسلاوی را بمباران فرشی کرد. در سال ٢٠٢٣، وزارت بهداشت صربستان اعلام کرد که سالانه حدود ٣٠ هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند و نیمی از آن‌ها می‌میرند.

سرجان آلکسیچ، وکیل صرب، که رسیدگی به مسائل مربوط به مسئولیت تجاوز آمریکا و ناتو به یوگسلاوی را بر عهده دارد، گزارش می‌دهد که ائتلاف متفقین ١۵ تن مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده را به خاک این جمهوری فروریخت.

این وکیل همچنین ادعا می‌کند که در نتیجۀ فعالیت‌های جنایتکارانۀ آمریکایی‌ها و متحدان تحت مدیریت آن‌ها، نه تنها سرزمین یوگسلاوی سابق، بلکه کل اروپای جنوب شرقی به تشعشعات اتمی آلوده شده است.

دورۀ فروپاشی ایزوتوپ‌های اورانیوم ضعیف‌شده- ٢٣٨، میلیون‌ها سال است. در اثر نفوذ تشعشعات در خاک، آب آلوده می‌شود، اثر مخربی بر گیاهان و جانوران می‌گذارد و باعث سرطان و جهش‌های ژنتیکی در انسان می‌شود.

اقدامات غیرقانونی آمریکایی‌ها در عراق نیز ارتباط تنگاتنگی با استفاده از مهمات اورانیوم ضعیف‌شده دارد. در جریان حمله به این کشور در سال ٢٠٠٣ حدود ٣٠٠ هزار عدد از این گلوله‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

تعیین خسارت واقعی وارد شده به خاک و جمعیت عراق و همچنین سلامت پرسنل نظامی آمریکایی در نتیجۀ چنین اقداماتی دشوار است. زیرا، آمریکا چنین اطلاعاتی را مخفی نگه می‌دارد.

با این حال، گروهی از دانشمندان کلرادو در سال ٢٠٢٣ از افزایش شش برابری تعداد سرطان‌ها در عراق در نتیجۀ استفاده از فسفر سفید و اورانیوم ضعیف‌شده در آنجا خبر دادند.

سال گذشته، آمریکا و دست‌نشاندگان انگلیسی آن مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده را در اختیار اوکراین قرار دادند. و در اینجا، قبل از همه، واکنش رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بر «عدم هرگونه پیامد رادیولوژیکی مهم و حتی ناچیز از نظر ایمنی هسته‌ای» در نتیجه استفاده از چنین پرتابه‌هایی صحه گذاشت، حیرت‌انگیز است.

اظهارات این مسئول بار دیگر نشان می‌دهد که غرب به رهبری آمریکا آمادۀ هرگونه جعل و جنایت برای وارد آوردن حداکثر خسارت به روسیه است.

این در حالی است که رژیم کی‌یف، بنا به همۀ شواهد و نشانه‌ها، یک رژیم تروریستی است و بی‌تردید، اگر بمب هسته‌ای به دستش بیفتد، حتی از آن نیز استفاده خواهد کرد. مهمات عرضه‌شده در حال حاضر در رویارویی با روسیه به طور فعال استفاده می‌شود. کارشناسان نظامی به درستی آن‌ها را ‌«بمب‌های کثیف» می‌نامند.

با این حال، ممکن است به دلیل حملۀ تروریستی به یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای که در تیررس تروریست‌های کی‌یف قرار دارد، خسارت بسیار بیشتری وارد شود.

از سال ٢٠٢٢، اوکراین به طور منظم نیروگاه اتمی زاپاروژیه را بمباران می‌کند و تلاش می‌کند علیه نیروگاه هسته‌ای کورسک خرابکاری کند. مثلا، خرابکاران اوکراینی در اوت ٢٠٢٢، شش دکل خط انتقال برق را منفجر کردند.

در حال حاضر، نیروگاه هسته‌ای کورسک نیز زیر آتش نیروهای مسلح اوکراین قرار دارد. الکسی لیخاچف، مدیر کل روس‌اتم گفت که اگر کی‌یف به یک رئاکتور در حال کار شلیک کند، فاجعۀ چرنوبیل چندان وحشتناک به نظر نخواهد رسید.

رئیس شرکت روس‌اتم با اشاره به رئاکتور آربی‌ام‌کی -١٠٠٠ با ظرفیت الکتریکی ١٠٠٠ مگاوات تأکید کرد: «اگر یک آربی‌ام‌کی هزار مگاواتی در حال کار مورد حملۀ نظامی قرار گیرد، چرنوبیل مانند یک شوخی به نظر خواهد رسید».

همچنین شایان ذکر است که اخیراً در محافل متخصص روسیه مسئلۀ امکان استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی علیه رژیم زلنسکی به طور مداوم مطرح می‌شود.

و این مسئله، همانطور که در نگاه اول برای برخی از تحلیلگران مبهم به نظر می‌رسد، بسیار مبهم است. به احتمال قوی، حتی پس از اقدامات موفقیت‌آمیز مسکو علیه کی‌یف، آمریکا و متحدانش خود را به تحریم‌های بیشتر محدود نخواهند کرد. آن‌ها کاملاً قادرند روسیه را به تروریسم هسته‌ای متهم کنند و پس از آن، ممکن است آمریکایی‌ها به تهاجم آشکار دست بزنند.

اظهارات ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، نگرانی آمریکا در مورد احتمال استفادۀ روسیه از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در پائیز ٢٠٢۴ و خطرات تشدید تنش‌های بعدی را به صورت غیرمستقیم نشان می‌دهد. مدیر اطلاعات آمریکا مدعی است که با سرگئی ناریشکین، رئیس اطلاعات خارجی روسیه گفتگو کرده و طی آن نگرانی‌های آمریکا از عواقب احتمالی چنین اقدام روسیه را به مسکو منتقل کرده است.

در اینجا لازم به تأکید کرد که آمریکا بی‌شک یک کشور تروریستی، یک کشور جنایتکار است. اما به برکت یک ماشین تبلیغاتی عظیم که به خوبی نیز کار می‌کند، واشنگتن دیدگاه خود را بر اکثر کشورهای جهان تحمیل می‌کند.

آمریکایی‌ها در حالی که کنترل وسایل ارتباطی جهان و جریان‌های مالی نزدیک به آن را در دست دارند، همچنان به گمراه کردن جامعۀ جهانی در مورد «مزیت‌های» خود و «مضرات» مخالفان خود، به کنترل معاملات جهانی و محدود کردن حقوق و فرصت‌های تک تک کشورها ادامه می‌دهند.

روسیه می‌تواند با ادامۀ پیگیر برقراری روابط دوجانبه، اتحادهای دوستانه و انجمن‌های مستمر با کشورهای جنوب جهانی و راه‌اندازی یک نظام مالی مستقل از آمریکا، و همزمان با آن، دستیابی به موفقیت در جبهه، بر این نیروی شیطانی غلبه کند. در عین حال، استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی نباید به عنوان نوشدارویی برای حل مناقشه در اوکراین تلقی شود.

نقل از: بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2024/09/15/

٢۵ شهریور- سنبله ١۴٠٣