باز می جوشد هریوا

قسمت شانزدهم

نگارش: انجینیرشیر”آهنگر”  

پیوسته به گذشته

Aـ چریك های شهری حق پرست افغانستان:

درمرحلۀ پیشین تذكر رفت كه گام نخست عملی شركت در جنگ آزادیبخش، تشكیل كمیتۀ نظامی در شهرهرات بود كه به خاطر نقش آغازگرانه اش، قدری بیشتر بازش می كنیم. چگونگی شكل گیری اش بدین منوال است كه رفقای ما طبق اصل تحكیم پیوند، به جانب مردمان عمل انقلابی، عناصر مطمئن، حتی از گروپ های دیگر، نیز دست وحدت پیش می كردند و چكیدۀ اندوختۀ تئوریك مبارزاتی مان را از تحلیل گذشته، حال وآینده، به عنوان “برگ سبزتحفۀ درویش” هدیۀ قدوم شان می ساختند، تا باشد كه صاحب نظران برآن نظر افكنند و دستاورد احیاناً خوب ما را سره كرده و اضافات را قیچی كنند. درهمین روال بود كه با چند دوست منسوب به سازمان “اخگر” و افرادی هم مسما به “ستمی ها”، تشكیل این كمیته به حیث دریچۀ ورود به وحدت سرا پذیرفته شد، و گشودن آن درطرح عملیات چریكی شهری سراغ گردید. اولین جلسۀ آن كه تدارك محل برگزاری اش به جناح موسوم به ستمی ها سپرده شده بود، آن را درمنزل یكی از اقوام خویش برگزارمی دارند، كه این شخص در زمینۀ كارسیاسی در ارتباط با بخش ما است. وقتی درحلقه ای كارش می خواهد گزارش این امر را ارائه كند، قبل از او، مسئولش كه تصور نمی كند که هم پیمانان ما جلسۀ “مخفی نظامی” را جائی بگذارند كه در ارتباط كارشان نیست، گزارش كمیتۀ نظامی را به  اومی دهد و او محل آن را خانۀ خویش می گوید و از محتوایش نیز، حتی ازجزئیات، اطلاع می دهد. چه، جلسه در حضورش دایر شده بود، هرچند مهمان داربود، ولی دیگران این حق را برایش قایل شدند تا درجلسات شركت كند.

نمایندۀ بخش ما، دركمیتۀ نظامی، كه ازارتباط كاری این شخص گزارش ندارد، اما او را برحسب روابط قومی می شناخت، او را به عنوان روشنفكری علاقه مند وخوب می شمرند.

درهمین جلسه از تمام اعضای جنایت پیشۀ حزب خلق، رئیسۀ سازمان زنان، بنابرتحلیل جو موجود، مضرترین تشخیص شده(این زن شرور و فاسد، تعدادی از زنان و دختران معصوم را به فساد اخلاقی با حزبیانش مجبور می کرد و نفرت مردم را برانگیخته بود)، انعكاس وسیع اعدامش نیز پیش بینی شده بود؛ لذا طرح اعدام انقلابی اش، که خواست مردم بود، ریخته شد. انجام این اعدام انقلابی را “ستمی ها”، كه ادعای داشتن چریك ورزیده می كردند، به عهده گرفتند. نمایندۀ “اخگری ها” نیز مسئولیت تهیه نمودن سلاح را متقبل گردید. بعد از تهیۀ سلاح و كشف اطلاعات لازم، روز تطبیق نمودن نقشه تعیین گردید، تاهمه آمادگی تبلیغات لازم را حتی قبل ازعمل داشته باشند.

و اما دو روز قبل از رسیدن روز موعود، نمایندۀ “ستمی ها” به خانۀ آن رفیق كه جهت گرفتن سلاح می آید، از انجام عمل سرباز می زند ومی گوید جرئت و توانش را ندارد. رفیق ما كه درجریان كار بوده، به تعویق افتادن و یاعدم عملی شدن این اعدام انقلابی را ناجایز می شمرد وخود عامل پیاده كردن این طرح گردید كه موفقانه صورت ده آن شد.

دراین مقطع كه گوش مردم با مفاهیمی چون “چریك” و “جنگ چریكی” و “چریك شهری” نا آشنا بود و امكان وجودش هم خیلی محدود؛ در روستا ها نیز فقط یكی دو جبهۀ محلی فعالیت داشت، وآن هم خیلی در دوردست ها، این عمل همهمه و شادی وسیعی را در میان مردم، به ویژه زنان شهری، و زلزلۀ شدیدی را در صفوف خلقی ـ پرچمی ها پدیداركرد، تا آن جا كه درآن روز یك باره همۀ راه های عمومی و محل های تمركز و تجمع در شهر مورد كنترول شدید دولت قرارگرفت و دولت وسیعاً اقدام به دستگیری افراد از مراكز آموزشی كرد. حتی این گرفتاری ها تا تفریحگاه ها، از جمله كنسرت های شبانه ای كه دولت برپا كننده اش بود، نیز گسترش یافت. انعكاس همه جاگیر سیاسی اش تا آن جا بود كه تا مدت بیش از یك ماه صحبت و قصۀ این عمل شگفت انگیز(ازنظر مردم) نقل محفل های مردم گشته بود. بازتاب سیاسی اش از محدودۀ منطقه به آن سوی مرز نیز فرا رسید تا جائی كه سازمان های متعدد، هریك مدعی انجام این عمل بودند و به آن افتخار و مباهات می كردند. كه رفقا طی اعلامیۀ “چریك های شهری حق پرست افغانستان” با قبول مسئولیت این اعدام، تثبیت هویت كردند و بدین گونه بر ادعای دیگران خط بطلان كشیدند.

چندی بعد كه جبهۀ شرق سرك مستقر می شود، گروپی از رفقا(شهید آخندزاده و رفیق شهید حاجی غلام نبی و رفقای دیگر) ادامۀ كار چریك شهری را به عهده می گیرند و عملیات موثر چریکی در شهرهرات انجام می دهند. بعدها كه كار روستا آن ها را درخود می پیچد و بخش شهر نیز به آن نمی رسد، لذا این بخش كار به ركود مواجه می شود؛ ولی تاثیرات شگرفش باقی است.

آن چه بیشتر دراین بخش از گزارش مطرح است، تأسیس و عملكرد جبهۀ مستقل رفقا است درهرات(جبهۀ انجینران) و بعد اشاره ای روی سایر امور جنگ مسلحانه درغرب و جبهات مرتبط به حوزه صورت خواهد گرفت.

گفتنی است كه هرات از نظر نظامی به دو قسمت تقسیم می شود؛ كه مرز بین هردو قسمت، شاهراه كانكریتی تورغندی ـ قندهار می باشد. قسمت شرقی هرات را به نام شرق سرك و قسمت غربی آن را به نام غرب سرك یاد می كنند. دراین نوشته جبهۀ شرق سرك رابه نام “جبهۀ انجینران” وجبهۀ مستقردرغرب شهر را به نام “جبهۀ غرب سرك”یاد می كنیم.

ادامه دارد