ارسالی حزب کار ایران (توفان)

حمله جنایتکارانه به رفح محکوم به شکست است 

قریب به هشت ماه از نبرد قهرمانانه جنبش مقاومت فلسطین، تحت رهبری حماس در غزه علیه یکی از مخوف‌ترین، تبهکارترین و بی‌رحم‌ترین ارتش در منطقه و جهان می‌گذرد. رژیم آدمکش و اشغالگر اسرائیل بر این تصور باطل بود که با حمله زمینی به غزه پس از چند هفته سازمان حماس و سایر نیروهای مقاومت را سرکوب و خلع سلاح خواهد کرد و تکلیف فلسطین یکبار برای همیشه روشن می‌گردد. لیکن این جنبش مقاومت، بنابر شواهد عینی و نظر تحلیلگران بین‌المللی، چنان ریشه در خاک دارد که پیروزی برآن ناممکن است. اسرائیل با سیاست حمله به رفح نشان داد که پس از 8 ماه جنگ هیچ پیروزی نصیب‌اش نشد و عملاً بازی را باخته است. حتی بنابر کارشناسان رسانه‌ای اسرائیلی، نظیر «هارتص» علت سماجت و پای‌فشاری «بنیامین نتانیاهو» برای ادامه جنگ ناشی از بی‌برنامگی و بی‌دورنمائی‌اش برای پایان جنگ و پیروزی است.

سازمان حماس با نرمش سیاسی طرح مصر و قطر را برای آتش‌بس و حل مسئله گروگان‌ها را با چند خواست مشخص پذیرفت. لیکن رژیم صهیونیستی اسرائیل تحت رهبری نتانیاهو با طفره رفتن و بهانه آوردن‌های سیاسی و قلدرمنشانه طرح آتش‌بس را نپذیرفت و در عوض همانطور که قابل پیش‌بینی بود، حمله به رفح را آغاز کرد.

بی شک حمله به رفح بدون تأیید و چراغ سبز امپریالیسم آمریکا نمی‌توانست آغاز شود، ولی «جو بایدن» در ظاهر باید مخالفت خود را نسبت به سرپیچی «بنیامین نتانیاهو» نشان دهد، تا افکار عمومی داخلی آمریکا و جهان را منحرف سازد.

بسیاری از کارشناسان نظامی، که با جنگ‌های چریکی آشنایی دارند، بر این نظر هستند که ارتش اسرائیل در جنگی که در تونل‌های رفح در پیش دارد، شکست سنگینی را متقبل خواهد شد و جنبش مقاومت فلسطین پیروز این نبرد است، اگرچه هزاران مردم غیرنظامی جان خواهند باخت. دلایل شکست ارتش اسرائیل به قرار زیر است:

یکم، جزئیات طرح آتش‌بس در غزه و تبهکاری آمریکا و اسرائیل برای ادامه نسل‌کشی در رفح:

دفتر «نتانیاهو» اعلام کرد که کابینه اضطراری جنگی تصمیم گرفته است که برغم آنکه پیشنهاد حماس با آنچه قبلاً نهائی شده بود و با خواسته اسرائیلی‌ها مطابق نیست، هیأتی را برای مذاکره در نظر بگیرد. در این بیانیه به صراحت اعلام شده که برای فشار بر حماس و رسیدن به هدف‌شان، که آزادی گروگان‌هاست، عملیات در رفح در پیش است

پیش از این، منابع خبری از موافقت سازمان حماس با پیشنهاد آتش‌بس خبر داده‌اند. به گفته حماس، «اسماعیل هنیه» در تماس تلفنی با نخست وزیر قطر و رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر موافقت خود را اعلام کرده است.

مفاد جدید آتش‌بس در غزه منتشر شد.

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» اسرائیلی جزئیات توافق سه مرحله‌ای پیشنهاد شده به جنبش حماس را منتشر کرد. توافق مطرح شده سه مرحله‌ای بوده و ۱۲۴ روز طول خواهد کشید. پیش‌نویس توافق پیشنهاد شده شامل آزادی ۲۰ اسیر فلسطینی زن محکوم به حبس ابد در مقابل هر نظامی زن زنده صهیونیستی است.

مرحله اول

۱ -آتش‌بس ۴۰ روزه.

۲- آزادی ۳۳ اسیر صهیونیستی

۳- آزادی ۸۰۰ اسیر فلسطینی.

۴-  بازگشت مردم غزه به خانه‌های خود در شمال نوار غزه.

مرحله دوم:

۱- آتش‌بس ۴۲ روزه.

۲- بقیه اسرای صهیونیستی آزاد می‌شوند.

۳- اسرای فلسطینی آزاد می‌شوند.

مرحله سوم:

۱- آتش‌بس ۴۲ روزه.

۲- تمامی اجساد اسرای صهیونیستی مبادله می‌شوند

۳- تمامی اجساد اسیران فلسطینی مبادله می‌شوند.

۴- خروج ارتش رژیم صهیونیستی از نوار غزه

اما هیأت نمایندگی دسته دوم اسرائیل فقط برای حفظ ظاهر به قاهره رفته و روشن بود رژیم صهیونیستی اسرائیل هدف‌اش مذاکره برای آتش‌بس نبوده و نیست، بلکه آرام کردن افکار عمومی داخلی و جهان است

یک مقام بلندپایه غربی در گفتگو با روزنامه «العربی الجدید» تأکید کرد که دولت آمریکا به نتانیاهو برای انجام عملیات نظامی محدود و چند روزه در رفح چراغ سبز نشان داده تا آنرا به عنوان یک پیروزی در جنگ علیه غزه در برابر وزرای راست افراطی به نمایش بگذارد. اما این سخنان برای فریب افکار عمومی است. آمریکا از قبل و پشت پرده با «نتانیاهو» کنار آمده تا جائی که وی می‌تواند، بُکشد، ویران کند و سرانجام از موضع برتر پای مذاکره آتش‌بس برود!

اما جنبش مقاومت فلسطین تمام کثافات آمریکا، غرب و حامی صهیونیسم را رو کرده و بی‌شک برنده افکار عمومی جهان است. نبرد در رفح خانه به خانه وکوچه به کوچه ادامه خواهد یافت، همانطور همه سازمان‌های جنبش فلسطین متحداً اعلام کردند رفح را به گورستان سربازان بُزدل صهیونیست بدل خواهندکرد. اعتراضات جهانی گسترش پیدا خواهد کرد و در آینده شاهد اقدامات جدی‌تری در سراسر جهان علیه رژیم صهیونیستی اسرائیل خواهیم بود.

دوم اینکه «نتانیاهو» بیش از چهار ماه است که تهدید میکند که به رفح حمله زمینی میکند، ولی همچنان در انجام این طرح مردد و بی‌برنامه است. این تردید به علت عدم تمایل حکومت جعلی اسرائیل به حمله نیست، بلکه نگرانی واقعی این رژیم از شکستی است که در نتیجه این حمله دامن آن را می‌گیرد. در همین رابطه آمریکا و دیگر متحدان رژیم صهیونیستی نیز نسبت به عواقب تلخ و دردناک این حمله به رژیم هشدار داده‌اند. پایان‌دادن به جنگ غزه قبل از تلاش برای اشغال رفح و قبل از تحقق کم‌ترین حد از اهداف جنگ برای «نتانیاهو» و بخش گسترده‌ای از جامعه صهیونیستی یک فاجعه بزرگ به شمار می‌رود. این بدان معناست که سازمان حماس در این جنگ پیروز شده و پروژه صهیونیستی اسرائیل، پناهگاه امن خود را در فلسطین اشغالی و قدرت بازدارندگی خویش را به همراه هژمونی‌اش در منطقه از دست داده است. این موضوع باعث حمایت بیش‌تر افکار عمومی غرب و ممالک عربی و اسلامی و فلسطینی از جنبش مقاومت و آرمان فلسطین می‌شود.

سوم اینکه حملات زمینی و تخریب وحشیانه مناطق مختلف غزه، از شمال گرفته تا مرکز این منطقه، بی‌فایده بودن خود را نشان داده است و مقاومت فلسطین بعد از بیش از 220 روز از جنگ، تنها بخش بسیار محدودی از توانمندی‌های خود را از دست داده و همچنان قدرتمند و تاثیرگذار است و جنگ را مدیریت می‌کند و تلفات روزانه زیادی به نیروهای اشغالگر وارد می‌آورد. صهیونیست‌ها می‌دانند که بلافاصله پس از عقب‌نشینی اسرائیل، نیروهای حماس خلأ موجود را پُر می‌کنند و به مدیریت روند زندگی مردم در این منطقه خواهند پرداخت.

چهارم اینکه همانطور که اشاره رفت، شبکه پیچیده تونل‌های غزه همچنان تأثیرگذاری خود را در مناطق مختلف، به ویژه در رفح، حفظ کرده است و نیروهای اشغالگر در حمله زمینی به رفح با مقاومت شدیدی با پتانسیل حرکتی بالا مواجه می‌شوند که به هیچ وجه امکان محاصره کردن و ریشه‌کن‌کردن آن وجود ندارد. نیروهای مقاومت با استفاده از تونل‌ها می‌توانند به مناطق مرکزی و شمالی غزه بروند و اسرای صهیونیستی را به مناطق دیگر منتقل کنند، همانطور که پیش از این نیز همین کار را انجام داده‌اند. به این ترتیب تلاش برای از بین بردن حماس، نوعی وقت تلف کردن و به تعویق انداختن اعلام شکست است.

پنجم اینکه ارتش اسرائیل در شرایط فرسایشی قرار گرفته و با گذشت 220 روز از جنگ غزه با تلفات مادی و انسانی بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. این موضوع باعث شده تا کابینه «نتانیاهو» به بازنگری در روند جذب سرباز در سرزمین‌های اشغالی شود مجبور شود. روحیه سرخوردگی و شکست و افولِ انگیزه برای جنگ، مهم‌ترین حالت عمومی رایج در ارتش است و سران صهیونیست می‌دانند که عملیات اشغال رفح نیز بهتر از عملیات‌ گذشته نخواهد بود و دست‌آوردهای اسرائیل از آن، کشتار بیشتر زنان و کودکان فلسطینی و تخریب مدارس و بیمارستان‌های بیش‌تر است، که جز ننگ و عار فایده‌ای برای آنها ندارد.

ششم اینکه ارتش رژیم صهیونیستی با معضلی در رفح مواجه است که حضور فشرده بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار فلسطینی در این منطقه را برای آنها رقم زده است. به این ترتیب امکان عملیات نظامی در چنین حالتی بسیار پیچیده و مشکل است و احتمال اینکه تعداد زیادی از غیرنظامیان در نتیجه این عملیات کشته شوند، بسیار زیاد است و این امر خشم بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی تروریستی را، که به هیچ یک از قوانین بین‌المللی وقعی نمی گذارد، گسترده‌تر شده و به انزوای بیش‌تر آن منجر خواهد شد.

هفتم اینکه بسیاری از متحدان رژیم صهیونیستی اسرائیل اعتراض گسترده‌ای نسبت به انجام حمله زمینی به رفح دارند. آنها می‌دانند که خطرات و خسارت‌های این عملیات بیش از منافع آن است و چنین عملیاتی فاقد دست‌آورد واقعی است و فرصت پیروزی در آن بسیار کم است. از طرفی افکار عمومی در غرب به شدت تغییر کرده و هر روز بر ابعاد اعتراضات ضداسرائیلی افزایش می‌یابد.

هشتم اینکه یکی از دلایل مهم شکست رژیم صهیونیستی درعملیات زمینی رفح این است که دولت مصر با توجه به افکار عمومی داخلی مخالفت خود را با این حمله اعلام کرد و باز کردن گذرگاه‌های خود برای خروج اهالی غزه به سمت منطقه سینا را رد کرده است. رژیم اسرائیل همچنان تلاش دارد تایید یا بی‌طرفی قاهره نسبت به این عملیات را به دست بیاورد که بر اساس اطلاعات موجود تاکنون موفق به این امر نشده است.

نهم، یکی دیگر از دلایل شکست رژیم صهیونیستی در حمله زمینی به رفح این است که این رژیم دیگر مانند گذشته و ماه‌های اول جنگ نمی‌تواند به وحشی‌گری خود در غزه ادامه دهد، چرا که تمرکز بیش‌تری از سوی جامعه جهانی به تحولات غزه صورت گرفته و این رژیم به ویژه در پی محاکمه در دادگاه لاهه خود را در انزوا می‌بیند و به این نتیجه رسیده که جنایت‌های وحشیانه‌اش نتیجه معکوس داشته و باعث گسترش حمایت افکار عمومی از مقاومت شده است.

دهم و نکته پایانی اینکه رژیم اسرائیل گرچه برای اجرای حمله زمینی خود نیازمند زمان بیش‌تر است، اما زمان به نفع «بنیامین نتانیاهو» وکابینه جنگی وآشفته او در حرکت نیست. اوضاع داخلی سرزمین‌های اشغالی در نتیجه طولانی شدن جنگ و گسترش خسارت‌های اقتصادی و تعطیل شدن گردشگری، بسیار بغرنج است و هرروز بغرنجتر می شود.به صورت فشرده وخلاصه می‌توان گفت گرچه تصمیم گیران رژیم صهیونیستی اسرائیل حمله زمینی به رفح را یک استراتژی اجباری برای خود می‌دانند، اما این حمله محکوم به شکست است و عواقب تلخی برای اسرائیل خواهد داشت.جنبش فلسطین پس ازپایان جنگ قوی‌تر از هر زمان سربلند خواهد کرد، منسجم‌تر ونیرومندتر از گذشته به نبردش علیه رژیم اشغالگر، غیرقانونی، تروریست و نسل‌کش و تحت تعقیب اسرائیل ادامه خواهد داد.

***