«نگهبان شکوفایی» بمثابه نقطۀ جوش

دمیتری سدوف (DMITRY SEDOV): برنامۀ عملیات نظامی پنتاگون علیه حوثی‌های یمن ممکن است با شکست مواجه شود.

ارسالی ا. م. شیری: تا زمانی که امپریالیسم خونخوار آمریکا به داخل سرزمین‌های غصبی از سرخپوستان رانده نشود، جهان به روی امنیت و آسایش حسرت خواهد ماند.

در آینده نزدیک، لوید آستین، رئیس پنتاگون، آغاز عملیات «نگهبان شکوفایی» برای مقابله با تهدیدات حوثی‌ها در دریای سرخ را اعلام خواهد کرد. آه، چه روی خواهد داد! تشکل‌های طرفدار ایران «انصار الله» («یاوران الله»، حوثی‌ها) که در همبستگی با جنبش فلسطینی حماس کنترل بخش شمالی یمن را در دست دارند، مدت‌هاست که در دریای سرخ ماهیگیری می‌کنند و رونق این منطقۀ آب گرم را مختل کرده‌اند. آن‌ها تصمیم گرفتند به تمام کشتی‌ها در دریای سرخ که به مقصد اسرائیل حرکت می‌کنند، صرفنظر از مالکیت آن‌ها حمله کنند. به ویژه، پس از حملۀ هوایی از ناحیۀ تحت کنترل حوثی‌ها در یمن، کشتی تجاری الجسره با یک پهپاد یا یک موشک مورد حمله قرار گرفت و آتش گرفت. به گزارش آسوشیتدپرس، در این کشتی آتش سوزی رخ داد.

قابل توجه اینکه این چهارمین کشتی تجاری است که در چند روز اخیر در نزدیکی یمن مورد حمله قرار گرفته است. علاوه بر این، حوثی‌ها به نفتکش «Ardmore Encounter» با پرچم جزایر مارشال موشک شلیک کردند؛ کشتی باری «Maersk» جبل‌الطارق با پرچم هنگ‌کنگ را با تهدید به حمله، به تغییر مسیر مجبور کردند؛ نفتکش نروژی «Strinda» را در تنگه باب‌المندب با موشک کروز ضد ناوبر ایرانی مورد هدف قرار دادند. شورشیان یمنی با شلیک همزمان به چهار کشتی در دریای سرخ در ۱۵ دسامبر، رکورد روزانه ثبت کردند:

ــ کشتی باری بلغاری «روئن» با هواپیمای بی‌سرنشین مورد حمله قرار گرفت و تصرف شد؛

ــ کشتی کانتینری «MSC Palatium III» پس از اصابت موشک آتش گرفت؛

ــ کشتی کانتینری «آلانیا» آسیب دید؛

ــ کشتی کانتینری «Maersik Gebrelater» مورد حملۀ یک پهپاد قرار گرفت.

کمپانی هاپاگ-لوید قبلا تأئید کرده بود که کشتی کانتینری «الجسره» آن نیز مورد حمله قرار گرفته است.

علاوه بر این‌ها، هواپیماهای بی‌سرنشین به ناوشکن‌های بریتانیایی و آمریکایی «HMS Diamond» و «USS Carney» حمله کردند. درست است، پنتاگون گفت که در ۱۶ دسامبر توانست ۱۵ خودروی حوثی‌ها را نابود کنند.

تشدید تنش نظامی در دریای سرخ کشتیرانی بین‌المللی را مورد تهدید قرار داده است. از جمله، کمپانی «Maersk» دانمارکی، که تقریباً ۱۵٪ بازار جهانی حمل و نقل را کنترل می‌کند، بزرگترین ظرفیت کشتی کانتینری سوئیسی تدارکات و حمل و نقل، کمپانی «Hapag-Lloyd» آلمان، شرکت حمل و نقل فرانسوی عمدتاً فعال در حمل و نقل کانتینری و سایر شرکت‌ها، کشتی‌های خود را به دور آفریقا (۵ هزار کیلومتر طولانی‌تر از مسیر معمول) هدایت می‌کنند، که خود این، ناگزیر به افزایش قیمت کالاها منجر می‌شود. پیش از این شرکت کشتیرانی اسرائیلی «زیم»، یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان، استفاده از کانال سوئز را متوقف کرده بود. غول کشتیرانی تایوانی یانگ‌مینگ مارین تصمیم گرفته است حمل محموله‌ها به اسرائیل را کاهش دهد. حمل و نقل از طریق دریای سرخ در حال حاضر، ۱۰ تا ۱۲ درصد از حمل و نقل دریایی جهان و ۵ درصد از حجم حمل و نقل جهانی نفت را تشکیل می‌دهد. در صورت تسری بحران امنیتی دریای سرخ به دریای مجاور عرب، که یک سوم منابع نفتی جهان از طریق دریا از آن عبور می‌کند، هزینه‌های اقتصادی بیش از پیش افزایش خواهد یافت. تجارت ۲۲ میلیارد دلاری اسرائیل با کشورهای آسیای شرقی مورد تهدید قرار گرفته و اکنون باید دماغه «امید» را دور بزند. مسیر ۱۵۰۰۰ کیلومتری روتردام – سنگاپور از طریق کانال سوئز بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر افزایش یافته و ضرر و زیان‌ها رو به افزایش است. اسرائیلی‌ها با تلاش برای دور زدن منطقۀ خطرناک، بخشی از بارهای تجاری را به دوبی هدایت می‌کنند…

آیا مردم آمریکا می‌توانند با بی‌تفاوتی نظاره‌گر این همه هرج و مرج باشند؟ البته که نه! به همین دلیل است که آقای آستین فوراً بخاطر «آزادی ناوبری» اظهار نگرانی می‌کند. این آقای سیاهپوست قصد دارد در اوایل هفتۀ آینده به همراهی ژنرال براون، رئیس ستاد مشترک نیروی هوایی ارتش آمریکا از منطقه بازدید کند و از آغاز همان عملیات «نگهبان شکوفایی» خبر دهد. گفته می‌شود که عملیات ماهیت بین‌المللی خواهد داشت و هدف آن تضمین «ایمنی دریایی بین‌المللی» است. بویژه اینکه، حوثی‌ها بعد از توقیف کشتی اسرائیلی گالاکسی لیدر اعلام کردند تا زمانی که رژیم نتانیاهو تخریب غزه را تحت عنوان «عملیات نظامی» متوقف نکند، آن را آزاد نخواهند کرد. روز گذشته، یحیی سریع، سخنگوی شورشیان یمن، از حملۀ گستردۀ حوثی‌ها به بندر ایلات اسرائیل در دریای سرخ خبر داد.

دسیسۀ اصلی پیرامون طرح لوید آستین در این سؤال نهفته است که آیا عربستان سعودی به حوثی‌ها اجازه خوا‌هد داد موشک‌های بالستیک را از طریق قلمرو خود به سمت اهداف در دریای سرخ شلیک کنند. پیشتر اجازه نمی‌داد. اما، حالا بعد از برقراری رابطۀ دوستانه با ایران شاید موضع خود را تغییر دهد. به نظر می‌رسد اگر رئیس پنتاگون مطمئن بود که موشک‌ها از این سمت شلیک می‌شوند، تا این اندازه رگ‌های گردن خود را به رخ نمی‌کشید. موشک‌ها ایرانی، بطوری که می‌گویند مافوق صوت و بسیار دقیق هستند و می‌توانند ناو هواپیمابر را از پای درآورند. این برای آن «نگهبانان شکوفایی» که جسارت گشت‌زنی در دریا را داشته باشد، یک غافلگیری ناخوشایند خواهد بود.

البته ممکن است سازمان «سیا» از بن سلمان، شاهزاده سعودی بخواهد که با این ممنوعیت موافقت کند. در این صورت، باید دید که واکنش ایران چه خواهد بود. اما اگر «سیا» موفق نشود، اتفاق مشابه فرار عجولانۀ آمریکایی‌ها از افغانستان در تابستان ۲۰۲۱ رخ خواهد داد. بی‌جا نیست که در راهپیمایی‌ها شعارهایی در بارۀ «خشکی و دریا» سر داده می‌شود: آن‌ها در خشکی فرار کردند، در آب نیز فرار خواهند کرد و رژیم زلنسکی را در آغوش غم و اندوه بزرگ رها خواهند کرد…

نقل از: وبگاه بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2023/12/18/

۲۷ آذر- قوس ۱۴۰۲