دستگیری مجدد تماج صالحی با ضرب و شتم شدید!

بهرام رحمانی

توماج صالحی که در سال‌های اخیر با ترانه‌هایش درباره مسائل اجتماعی و سیاسی به شهرت رسید و یکی از سرشناس‌ترین حامیان اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱ بود، آبان پارسال در روستای گِردبیشه، از توابع استان چهارمحال و بختیاری، بازداشت شده بود.

توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی که به تازگی با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود، مجددا با خشونت‌آمیز به دست شماری از ماموران لباس‌شخصی مسلح حکومتی در شهر بابل خبر داد.

سه روز پس از انتشار ویدئو توماج صالحی، خواننده رپ معترض و مردمی در ایران که در آن از بدرفتاری، شکنجه و ضرب و شتم در دوران بازداشت خود خبر داده بود، وی مجددا روز پنج‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۲، در شهر بابل بازداشت شد.

توماج صالحی روز شنبه ۲۷ آبان پس از تحمل بیش از یک سال حبس که ۲۵۲ روز آن انفرادی بوده، با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود.

خبرگزاری ماشین سرکوب و کشتار جمهوری اسلامی، یعنی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، میزان با تایید خبر بازداشت توماج صالحی نوشت که بازداشت او به اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» و به‌دلیل برخی از اظهارنظرهای او در فضای مجازی بوده است.

حساب توماج صالحی اندکی بعد اطلاعات تکمیلی منتشر کرد مبنی بر این که «ربایش توماج صالحی در خیابان و بدون ارائه هرگونه حکم قضایی، کارت شناسایی و با ضرب و شتم شدید همراه بوده» و اضافه کرد: ‌«بر اساس اطلاعات تأیید نشده مأموران لباس‌شخصی با قنداق تفنگ‌های کلاشینکف و کلت کمری توماج را ضرب و شتم کرده و به او آسیب زده‌اند‌.»

انتشار خبر ضرب‌ و‌ شتم توماج در شرایطی که خود او در ویدئویی گفته بود دست و پای «شکسته و بدجوش‌خورده‌اش» در زندان نیاز به جراحی دارد، خشم کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخته است.

یی‌وان ری، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی این خواننده رپ، در ویدئویی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد با انتقاد از «رُبایش» خشونت‌آمیز آقای صالحی گفته این اتفاق از آن رو روی داد که این خواننده معترض درباره وضعیت خود در زندان صحبت کرده بود.

توماج گفته بود که هنگام بازداشت «خیلی شکنجه شده است» و به سختی و به‌طور طولانی‌مدت او را «کتک» می‌زدند و بر سر و صورتش می‌زدند.

حساب‌های کاربری توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی که به تازگی با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود، از بازداشت خشونت‌آمیز او به دست شماری از ماموران لباس‌شخصی مسلح در شهر بابل خبر می‌دهند.

بر اساس این گزارش‌ها، صالحی روز پنج‌شنبه، نهم آذر، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

حساب کاربری منتسب به توماج صالحی نوشته که این هنرمند با «ضرب و شتم» بازداشت شده است.

هم‌چنین صفحه توماج صالحی، در شبکه اجتماعی ایکس نیز از بازداشت این خواننده معترض به دست ماموران مسلح در خیابانی در بابل خبر داد و نوشت او با برخوردی خشونت‌آمیز همراه با ضرب و شتم به مکانی نامعلوم منتقل شد. صفحه توماج صالحی، حکومت جمهوری اسلامی را مسئول جان و سلامت او پس از بازداشت دانست.

توماج صالحی که سال گذشته در جریان جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» بازداشت شده و بیش از یک سال در زندان بود حدود ۱۰ روز پیش با قید وثیقه از زندان آزاد شد. او در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد از حمایت مردم تشکر کرد و از «شکنجه و بدرفتاری» در طول بازداشت خود خبر داد.

جعفر پناهی در صفحه اینستاگرام خود تصویری از دیدار با توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی انتشار داده است. در این دیدار محمد رسول‌اف نیز حضور داشته است. پناهی در پیام کوتاهی در این باره نوشته است: «همه چیز خفن».

در این دیدار اشکان رحیمی از دوستان توماج صالحی نیز حضور داشت.

توماج صالحی، در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی بازداشت شد. وی با وجود این که پس از یک‌سال و ۲۱ روز حبس در نهایت ۲۸ آبان ۱۴۰۲ به قید وثیه آزاد شد و در زندان شدیدا شکنجه دیده بود اما با این وجود، پس از آزادی توماج به قید وثیقه، عکس‌های او با مردم در سطح خیابان‌ها و معابر منتشر شده است. کاربران می‌گویند او هنرمندی مردمی است که خود را از آن‌ها جدا نمی‌بیند. حقیقتا جسارت توماج تحسین برانگیز است.

حساب توماج صالحی در شبکه ایکس‌(توئیتر سابق) روز پنج‌شنبه نهم آذر، اعلام کرد که «ماموران لباس شخصی مسلح حکومت» او را «ربوده و بازداشت کرده‌اند.»

به نوشته حساب کاربری توماج صالحی، ماموران او را به «مکانی نامعلوم در بابل» منتقل کرده‌اند. در ادامه این پیام نوشته شده که «مسئولیت جان این رپر معترض بر عهده جمهوری اسلامی است.»

خواننده معترض و مردمی روز ۲۷ آبان‌ «پس از تحمل ۲۵۲ روز زندان انفرادی و مجموعا یک سال و ۲۱ روز حبس» به قید وثیقه آزاد شده بود.

امیر رئیسیان وکیل توماج، با اشاره به انتشار خبر بازداشت مجدد توماج صالحی اظهار کرد: «ما هم امروز (جمعه) متوجه بازداشت توماج صالحی و دو نفر دیگر شدیم. هنوز علت دقیق این موضوع را نمی‌دانیم، اما در اطلاعیه مرکز رسانه قوه قضاییه، آمده که نشر اکاذیب در زمینه اعلام خبر طرح شکایت توماج صالحی از برخی مقامات استان اصفهان، علت این بازداشت است.»

او ادامه داد: «اگر این موضوع صحت داشته باشد و اعلام خبر شکایت، موجب اتهام نشر اکاذیب و بازداشت توماج صالحی شده باشد، پیش از او باید من را هم به عنوان وکیل پرونده بازداشت کنند، چراکه پیش از آقای توماج صالحی، من در گفت‌وگویی با «شبکه شرق» این خبر را اعلام کرده و گفته بودم که شکایتی از سوی توماج صالحی در دادسرای کارکنان دولت به ثبت رسیده است.»

این وکیل دادگستری، هم‌چنین خاطرنشان کرد: «تاکید می‌کنم که خبر شکایات توماج صالحی از مدیرکل اطلاعات استان اصفهان هرگز کذب نبوده و شماره پرونده‌ها موجود است و این شکایت در دادسراهای کارکنان دولت ثبت شده و قانونا هم باید پیگیری شود.» امیر رئیسیان پیش از این در روز ۱۷ آبان‌ماه هم گفته بود که توماج صالحی به‌دلیل شکستگی پا، شکایت خود را در دادسرای «کارکنان دولت» ثبت کرد.

توماج صالحی: در زمان شکنجه به من آدرنالین تزری کردند تا بیهوش نشوم و درد را تحمل کنم

توماج صالحی در اولین ویدئویی که پس از آزادیش منتشر کرد گفت در زمان بازداشت به گردن او آمپولی تزریق شده که به احتمال زیاد «آدرنالین» بوده تا «در زمان شکنجه بیهوش نشوم و درد را تا اوج آن تحمل کنم.»

صالحی در این ویدئو که روز دوشنبه ششم آذر، در کانال یوتیوب او منتشر شد، گفت: «در زمان بازداشت دست و پای من را شکستند و به صورت و سر من بسیار ضربه زدند. سعی کردم با دستانم جلوی ضربه‌ها را بگیرم که انگشتانم شکست.»

او اضافه کرد که به همین دلیل باید دست و پای خود را جراحی کند.

این خواننده معترض، هم‌چنین گفت که مسئولان پرونده تا لحظه آزادی او تلاش می‌کردند که «صفحاتم در شبکه‌های اجتماعی را در اختیار آن‌ها بگذارم که با این مسئله مخالفت کردم.»

صالحی در ویدئوی روز دوشنبه خود، با اشاره به این‌که ماموران وزارت اطلاعات در عمل «بالاتر از قانون» هستند، گفت: «معاون دادستان چرا باید از اطلاعات بترسد و با ترس و لرز حال من را بپرسد و بگوید آیا این‌جا هم شکنجه‌ات می‌کنند یا نه؟»

وی، هم‌چنین با تأکید بر این‌که به‌ دلیل شکنجه، از مسئولان زندان و رسانه‌های نزدیک به حکومت شکایت کرده است، گفت که نهادهای امنیتی «به رئیس زندان دستور دادند» که من را تحت فشار قرار دهد.

بازداشت اول:

توماج صالحی «در چهارمحال و بختیاری بازداشت شد»

حساب کاربری توماج صالحی از اتهامات «محاربه و افساد فی‌الارض» علیه این خواننده معترض خبر داد. این حساب کاربری روز شنبه پنجم آذر ۱۴۰۱، اعلام کرده بود که دادگاه رسیدگی به اتهامات وی صبح روز شنبه پنجم آذر برگزار شده است.

محاربه و افساد فی‌الارض از جمله اتهاماتی که بر اساس قوانین کیفری ایران می‌تواند حکم اعدام به‌دنبال داشته باشد.

بر اساس اعلام این حساب کاربری، این جلسه «پشت درهای بسته و بدون حضور وکیل انتخابی» برگزار شده است.

این خواننده رپ، اهل شاهین‌شهر اصفهان است که در جریان اعتراضات سراسری محل زندگی‌اش مخفی بود و پیام‌های بسیاری را در حمایت از مردم منتشر می‌کرد.

پیش از توماج صالحی، سامان یاسین، خواننده رپ اهل کرمانشاه و ساکن تهران که روز دهم مهر بازداشت شده بود از سوی دادگاه انقلاب به «محاربه» متهم شده است.

به گزارش فارس، توماج صالحی آبان ماه سال ۱۴۰۱ به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های متخاصم و تشکیل گروه‌ غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور با نیابت قضایی در استان‌ چهارمحال و بختیاری دستگیر شد.

حسب گفته دادستان اصفهان متهم در ایجاد اغتشاشات و دعوت و تشویق به اغتشاش و آشوب‌های اخیر در استان اصفهان و در شهرستان شاهین شهر نقش کلیدی داشته است.

تیرماه امسال و با رای دادگاه، صالحی در شش عنوان اتهامی ۱۸ سال و ۳ ماه حبس، پرداخت ۲۳۰ میلیون ریال جزای نقدی، تحمل چهل ضربه شلاق‌(به‌خاطر اخلال در نظم عمومی) و اعمال مجازات‌های تکمیلی محکوم شد اما با توجه به تعدد جرم و تعدد مجازات، طبق قانون مجازات اشد به‌علاوه یک چهارم، یعنی پنج سال حبس به‌علاوه یک سال و سه ماه حبس، جمعا شش سال و سه ماه حبس در این پرونده برای متهم در نظر گرفته شد.

پس از آن‌که برخی خبرگزاری‌های حکومتی در روز ۸ آبان ۱۴۰۱، از بازداشت توماج صالحی، خواننده معترض، خبر دادند و ادعا کردند او هنگام «خروج غیرقانونی از مرزهای غرب کشور دستگیر شد»، حساب کاربری او در توئیتر و دایی او اعلام کردند او را در استان چهارمحال و بختیاری دستگیر کرده‌اند.

خبرگزاری «دانشجو»، از خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران، ضمن اعلام این خبر عکسی را هم از این خواننده معترض منتشر کرد که با یک چشم‌بند داخل یک ماشین دیده می‌شود.

ساعتی بعد حساب توماج صالحی در توئیتر ضمن رد ادعای بازداشت او «هنگام خروج از مرز»، تصویری از پیام قبلی آقای صالحی به گرداننده حسابش را هم منتشر کرد که در آن توصیه‌های او برای بعد از بازداشت دیده می‌شود.

این حساب کاربری دقایقی پس از انتشار این دو پیام از دسترس خارج شد.

هم‌زمان، اقبال اقبالی، دایی توماج صالحی، نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد توماج «در گِردبیشه بختیاری بود که از ساعت چهار و نیم بامداد از مشاهده موارد مشکوک در اقامتگاه مخفی خود خبر داد و پس از آن ارتباط قطع شد و همسایه‌ها از دستگیرشدن او تعدادی از دوستانش خبر دادند.»

گِردبیشه روستایی از توابع بخش گندمان شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری ایران است.

دایی توماج صالحی در این اطلاعیه، هم‌چنین عکس منتشرشده در خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه از بازداشت توماج را «فتوشاپ» خوانده است.

برخی کاربران توئیتر نیز دیگران را به این نکته توجه داده‌اند که با وجود زمان بازداشت در تاریکی و ساعت انتشار خبر در بامداد امروز، عکس منتشرشده هنگام روز را نشان می‌دهد. برخی کاربران نیز نشانه‌های دیگری را در مورد ساختگی بودن این عکس مطرح کرده‌اند.

بعدازظهر یک‌شنبه خبرگزاری میزان، وابسته قوه قضاییه، به‌نقل از سید محمد موسویان، دادستان اصفهان، خبر بازداشت توماج صالحی را تایید کرد و مدعی شد او «در ایجاد اغتشاشات و دعوت و تشویق به اغتشاش و آشوب‌های اخیر در استان اصفهان و در شهرستان شاهین‌شهر نقش کلیدی داشته است.»

به‌گفته این مقام قضایی، توماج صالحی «با نیابت قضایی در یکی از استان‌های کشور دستگیر شد و در حال حاضر با صدور قرار تحت نظر شعبه بازپرسی قرار دارد و پس از بررسی کامل پرونده برای محاکمه به دادگاه ارجاع خواهد شد.»

توماج صالحی، خواننده رپ اهل شاهین‌شهر اصفهان که محل زندگی‌اش مخفی بوده و در جریان اعتراضات سراسری پیام‌های بسیاری را در حمایت از مردم منتشر کرده است، دو روز پیش خطاب به سپاه و اطلاعات شاهین‌شهر نوشته بود اگر تا نیمه‌شب معترضان بازداشتی این شهر را آزاد کنند، روز بعد خود را تحویل نیروهای امنیتی خواهد داد.

شاهین شهر در ۲۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

با این حال نیمه‌شب خطاب به آنان نوشت: «فقط خواستم نشون بدم چه موذی‌های ترسویی هستین. شما همون لجن‌هایی هستین که از آمبولانس استفاده می‌کنن برای جابه‌جا کردن نیروی سرکوب و بازداشت مردم.»

رسانه‌های حکومتی، در  آبان ۱۴۰۱، فیلم کوتاهی از توماج صالحی منتشر کرده‌اند که چشم‌هایش بسته است، صدایش می‌لرزد، دستش را روی گوشش می‌گذارد و حالت بسیاری بدی دارد. این فیلم بعد از بازداشت او تهیه شده است.

در سومین روز دستگیری این خواننده مشهور رپ، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ویدیو کوتاهی از او را منتشر کرد که در آن او با چشم‌بند دیده می‌شود و فرد دستگیر‌کننده، وی را مورد ضرب و جرح قرار داده‌ و وادار به «اعتراف اجباری» می‌کند.

دروغ‌گویی تمام تار و پود جمهوری اسلامی از رهبر تا رسانه‌هایشان را فرگفته است. خبرگزاری دانشجو وابسته به بسیج دانشجویی نیز از بازداشت توماج صالحی، خواننده رپ و معترض، «در حین خروج غیرقانونی از مرزهای غربی کشور» خبر داد. این خبرگزاری دلیل بازداشت این هنرمند را «تحریک مردم طی هفته‌های اخیر و نشر اخبار غیرواقعی» عنوان و عکسی از او با چشم‌بند منتشر کرد.

انتشار این ویدیو موجی از خشم و انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت که انتشار آن را یکی از هزاران سند «شکنجه و اعتراف‌گیری اجباری» نظام جمهوری اسلامی توصیف کرده‌اند.

تحلیل ویدیو دستگیری توماج صالحی، نشان می‌دهد که دست راست او زخمی است و از درد شدیدی در قسمت سر و نزدیک ناحیه گوش رنج می‌برد. نشانه‌هایی از اینکه او مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته است.

بسیاری از کاربران در واکنش به انتشار این ویدیو، گفتند که هدف از این ویدیو «ایجاد رعب و وحشت» در میان مردم است و از فعالان سیاسی و کاربران خواستند که آن را بازنشر نکنند.

دایی توماج صالحی، روز یک‌شنبه به‌همراه دوستانش در گردبیشه در استان چهارمحال و بختیاری دستگیر شده بود در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی درباره آخرین وضعیت او توضیح داده است.

اقبال اقبالی می‌گوید که توماج و «دو دوست ورزشکارش» در درگیری با ماموران آسیب دیده‌اند و خانواده بعد از دستگیری خبری از او ندارند. دوستان توماج می‌گویند که یکی از این دو بازداشتی دیگر محمدرضا نیک رفتار، بوکسور اهل اصفهان، است.

اقبالی می‌گوید با توجه به رفتار حکومت با معترضان نگران است که توماج «زیر سخت‌ترین شکنجه ها قرار داشته باشد.»

وی می‌گوید درخواست آزادی توماج -‌که در زندان دستگرد اصفهان نگه‌داری می‌شود – بخشی از درخواست برای «آزادی همه زندانیان سیاسی، آزادی زنان، شعار زن، زندگی، آزادگی و آزادی از یوغ استبداد دینی» است.

آقای اقبالی با بیان این‌که «توماج با یک شلوارک» دستگیر شده و حتی لباسی همراه ندارد، می‌گوید که یکی از مسئولان زندان دستگرد گفته که توماج در بند الف اطلاعات است و اجازه نداده‌اند که به او لباس و پول رسانده شود.

دادستانی اصفهان روز دوشنبه اعلام کرد که توماج صالحی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های متخاصم و تشکیل گروه‌ غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور» دستگیر شده است.

اینها اتهاماتی است که دولت جمهوری اسلامی اغلب به منتقدان وارد می کند، درحالی که سازمان های حقوق بشر می‌گویند ابزاری برای سرکوب مخالفان است.

دادستانی اصفهان مدعی شده که توماج در اعتراضات استان اصفهان و شهرستان شاهین شهر نقشی کلیدی داشته است.

ادامه دارد