دربارۀ مجمع بین‌المللی اقتصاد سن پترزبورگ

ولادیمیر چوشکین (VLADIMIR CHUSHKIN)- رئیس سابق بخش سیاست تجاری دبیرخانۀ مجمع اقتصادی آوراسیا، مشاور رئیس بخش اروپا، آمریکای شمالی و سازمان‌های بین‌المللی وزارت توسعۀ اقتصادی فدراسیون روسیه

 ارسالی ا. م. شیری

از ۱۴ تا ۱۷ ژوئن ۲۰۲۳، سن پترزبورگ میزبان بیست و ششمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ- ۲۰۲۳، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویدادهای کسب‌وکار در جهان بود. مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ از سال ۱۹۹۷ شروع به کار کرده و از سال ۲۰۰۶ تحت حمایت و با مشارکت مستقیم رئیس جمهور فدراسیون روسیه برگزار می‌شود. در طول سال‌های گذشته، این انجمن به صحنۀ پیشرو جهان برای ارتباط بین نمایندگان جامعۀ کسب‌وکار و بحث در مورد مسائل کلیدی اقتصادی پیش روی روسیه، بازارهای نوظهور و کل جهان تبدیل شده است.

رهبران کشورها، وزیران دارایی، رؤسای شرکت‌های روسی و خارجی، سرمایه‌داران و دانشمندان در همایش بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ گرد هم می‌آیند تا دربارۀ مسائل اقتصادی پیش روی روسیه، بازارهای کشورهای در حال توسعه و در کل جهان بحث کنند. در مجموع، مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ- ۲۰۲۳ با حضور بیش از ۱۷۰۰۰ نفر از ۱۳۰ کشور و منطقۀ جهان برگزار شد. از جملۀ میهمانان خارجی می‌توان به محمد بن زاید آل نهیان، رئیس‌جمهور امارات متحدۀ عربی، عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر، وهاگن خاچاطریان، رئیس‌جمهور ارمنستان، آلن گاگلوی از اوستیای جنوبی، مانوئل ماررو کروز، نخست‌وزیر کوبا، صادیر جباروف، نخست‌وزیر قرقیزستان، پیتر سیارتو، وزیر امور خارجۀ مجارستان، پدرو تله آ، وزیر نفت ونزوئلا، عبدالله بن توک آل ماری، وزیر اقتصاد امارات متحده عربی، کان زو، وزیر سرمایه‌گذاری و روابط اقتصادی خارجی میانمار، ژانگ هانهویی، سفیر چین در مسکو و ژو لیکون، رئیس اتحادیۀ کارآفرینان چینی در روسیه اشاره کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه به شرکت کنندگان، سازمان‌دهندگان و مهمانان مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ- ۲۰۲۳ پیام تبریک ارسال کرد و در آن با اشاره به اهمیت دستورکار این مجمع، شرکت‌کنندگان را به تمرکز بر روی دستیابی به خودمختاری فنی و مالی، کاهش نابرابری و فقر فراخواند. رئیس جمهور روسیه تحریک بازار کار در رأس اولویت‌ها را اینگونه توصیف کرد: «… در اینجا، کاربست فناوری‌های تولید اقتصادی و نوین‌سازی بنگاه‌ها به تعامل نزدیک و مشارکتی بین دولت‌ها و محافل کسب‌کار نیاز دارد. و البته، تنظیم دقیق نظام آموزشی و بازآموزی پرسنل، بهبود خدمات اشتغال ملی ضروری خواهد بود… من مطمئنم که این مجمع به کمک خود برای حل مشکلات اقتصادی جهان و به عنوان نمونۀ گفتگوی سازنده و پربار ادامه خواهد داد».

مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ در مدت ۲۵ سال، به یک صحنۀ پیشرو جهانی برای بحث در مورد مسائل کلیدی اقتصاد جهان و به اشتراک‌گذاری بهترین شیوه‌های جهانی به منظور تضمین توسعۀ پایدار تبدیل شده است. کارپایۀ این مجمع به طور معمول در خدمت تقویت روابط اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی موجود برای حل مشکلات اقتصادی جهانی با در نظر گرفتن اولویت‌های هر یک از شرکت‌کنندگان در آن قرار گرفته است. روابط با اهمیت برابر، مبتنی بر کمک متقابل و احترام به منافع مستقل یکدیگر، به همگرایی متقابل بهترین شیوه‌ها و فناوری‌ها در ایجاد سیستم‌های اقتصادی مستقل کمک می‌کند. هر ساله به یکی از کشورهای دوست روسیه مقام افتخاری کشور مهمان اعطا می‌شود. امارات متحدۀ عربی مهمان سال ۲۰۲۳ بود.

همایش بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ- ۲۰۲۳، امسال در چارچوب ریاست روسیه در ارگان‌های اتحادیۀ اقتصادی آوراسیا با شعار «توسعۀ مستقل اساس و پایۀ جهان عادلانه است. بیائید تلاش‌های خود را به خاطر نسل‌های آینده متحد کنیم»، برگزار شد. شرکت‌کنندگان در مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ- ۲۰۲۳، استقلال کشورها را مبنای ساختن جهانی عادلانه می‌نامند. چشم‌انداز توسعه تا سال ۲۰۴۰ و جایگاه روسیه در نقشۀ جهان موضوع مهم دیگر این مجمع بود. طبق روال معمول، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه در ۱۶ ژوئن در جلسۀ عمومی این مجمع سخنرانی کرد. وی در سخنرانی خود در مقابل شرکت‌کنندگان، ارزیابی دقیقی از وضعیت اقتصادی روسیه در سال گذشته ارائه داد و با تأکید بر توسعۀ اقتصادی مبتنی بر عرضه، مسیر آینده را ترسیم نمود. وی به ویژه اشاره کرد که «… حداقل دستمزد از اول ژانویۀ ۲۰۲۳ با ۶.۳ درصد افزایش تا ۱۶۲۴۲ روبل در ماه رسید. از اول ژانویۀ ۲۰۲۴، ما یک بار دیگر،  ۱۸.۵ درصد افزایش خواهیم داد. افزایش حداقل دستمزد بر درآمد تقریباً پنج میلیون نفر تأثیر مثبت خواهد گذاشت. و تا سال ۲۰۳۰ حداقل دستمزد باید به صورت اسمی دو برابر شود که این امر به انگیزۀ اضافی برای افزایش دستمزدها در کل کشور تبدیل خواهد شد… استراتژی اقتصادی انتخاب شده توسط مقامات و کسب‌وکار در شرایط تحریم‌ها درست بود و به نتیجه رسید. نرخ بیکاری به ۳.۳ درصد رسیده که هرگز اینقدر پائین نبوده است. در سال گذشته ۱.۷ میلیون نفر از زیر خط فقر خارج شدند و نرخ فقر ۹.۸ درصد بود. گمان می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی روسیه در سال جاری در حدود ۱.۵ تا ۲ درصد خواهد بود. درآمدهای نفت و گاز از ژانویه تا مه ۹.۱ درصد افزایش یافت. در ماه مه، این نرخ ۲۸.۵٪ بود. در عین حال، درآمدهای بودجه از منابع غیرمرتبط با بخش نفت و گاز در حال افزایش است. روسیه به تدریج از دایرۀ وابستگی به نفت و گاز خارج می‌شود…». رئیس‌جمهور روسیه سخنرانی خود را در جلسۀ عمومی مجمع با این جمله به پایان رساند: «…امروز روسیه یک برنامۀ اقتصادی پربار و بسیار بلندپروازانه دارد. سختی‌ها و مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم، یک انگیزه برای افزایش سرعت و کیفیت تحولات، برای دستیابی بیشتر در بهبود کیفیت زندگی، رفاه و آسایش شهروندان برای همۀ ما است. البته، ما استقلال خود را در همۀ زمینه‌ها تقویت خواهیم کرد. ما در این کار برای مشارکت برابر با همۀ کشورها – با همۀ کسانی که مانند روسیه برای منافع ملی خود ارزش قائلند و آمادۀ تعیین آیندۀ خود هستند، آماده هستیم…».

برنامۀ کاری اصلی همایش بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ- ۲۰۲۳ به پنج گروه موضوعی تقسیم شد: «اقتصاد جهانی در عصر تحول جهانی»، «اقتصاد روسیه: از سازگاری به رشد»، «دستیابی به استقلال تکنولوژیکی»، «حفاظت از مردم و کیفیت زندگی به عنوان اولویت اصلی»، «بازار کار: پاسخ به چالش‌های جدید». آن‌ها به فرآیندهای جهانی در حال وقوع در جهان اختصاص داشتند که به شکل‌گیری یک مدل اقتصادی چندقطبی اساساً جدید منجر گردید و برای گفتگوی برابر و سازنده با همۀ طرف‌های ذینفع که در جهت توسعۀ پایدار تلاش می‌کنند، فرصت‌هایی فراهم کرد. هر جلسه، با توجه به مسیر، پاسخی به این سؤال بود که روسیه در دنیای جدید چه جایگاهی خواهد داشت. کشور ما ثابت کرده است که برای دفاع از منافع و امنیت خود آماده است. اکنون باید اقتصاد را بازسازی کنیم. اگر چه این روند آسان نیست، اما مراکز قدرت بدین منوال شکل می‌گیرند. در حاشیۀ این مجمع، همچنین شش گفتگوی کاری دوجانبه با شرکای خارجی برگزار شد: «روسیه – هند»، «روسیه – چین»، «اتحادیۀ اقتصادی آوراسیا- اتحادیۀ کشورهای جنوب شرقی آسیا»، «روسیه – آمریکای لاتین»، «روسیه – امارات»، «روسیه – قرقیزستان». مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ در چارچوب برنامۀ کاری اصلی، به طور سنتی میزبان انجمن مشورتی منطقه‌ای «کسب‌وکار بیست»، مجمع اقتصادی جوانان، انجمن کسب‌وکار کوچک و متوسط روسیه، انجمن ایمنی دارو، انجمن کسب‌وکار خلاق، برنامۀ «انجمن جوانان مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ»، صبحانه‌های کاری رزبربانک [بانک پس‌انداز] و شرکت‌های داروسازی بود.

در روز افتتاحیۀ مجمع، ۱۴ ژوئن، قالب جدید گفتگو بین نمایندگان کسب‌وکار روسی و خارجی – تحت عنوان روز همکاری بین‌المللی برای حمایت از کسب‌وکار متوسط و کوچک برگزار شد. در گفتگوی بین نمایندگان، ایجاد امکان مشارکت برای شرکت‌ها و منحصر به فرد بودن این برنامه شامل انجام اقدامات مشترک غیررسمی دوجانبه و معرفی پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری، فناوری و صنعتی کشورهای شریک مورد تأکید قرار گرفت. در مجموع بیش از ۱۵۰ جلسه، جلسات کاری و بحث در چارچوب این انجمن برگزار شد و بیش از هزار سخنران و ناظر در آن شرکت کردند.

جهت‌گیری عملی این رویداد، یکی از ویژگی‌های آن بود. در چارچوب مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ- ۲۰۲۳ چند صد موافقت‌نامه و قرارداد سرمایه‌گذاری به مبلغ کل بیش از ۶ تریلیون روبل- بزرگترین رقم در تاریخ این مجمع امضا شد.

مأخوذ از: وبگاه بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2023/06/19/

۲۹ خرداد-جوزا ۱۴۰۲