کشورهای همسایه ممکن است به جنگ اسرائیل کشیده شوند

گنادی  زیوگانوف، رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه و رئیس فراکسیون پارلمانی حزب در گفتگو با الکساندر گاموف، سردبیر و مفسر پراودای جوانان

ارسالی ا. م. شیری

ــ گنادی آندریویچ، اظهارات بسیار مهمی از سوی رئیس جمهور روسیه در مورد مناقشۀ فلسطین و اسرائیل بیان شد. می‌دانم که درد شما برای مردم عادی – از هر دو طرف – همیشه در اظهارات شما شنیده شده است. این درگیری، موقعیت غرب و موضع روسیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ــ سرگئی لاوروف، روز گذشته در دیدار با رهبر اتحادیۀ کشورهای عربی صراحتاً گفت که ما به قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل در مورد ایجاد دو کشور کاملاً پای‌بند هستیم. این کار در طول چندین دهه انجام نگرفته است.

به نظر من هیچ مبنای دیگری برای راه‌حل مسالمت‌آمیز این مشکل وجود ندارد.

ــ امروز به سخنان رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در این مورد گوش دادم (در هفتۀ انرژی روسیه – الکساندر گاموف).

ــ ارزیابی‌های به عمل آمده بسیار دقیق بود. درگیری تاریخ بسیار طولانی دارد، وضعیت به شدت بدتر شده است، بوی یک جنگ بزرگ که ممکن است همۀ کشورهای همسایه را درگیر کند، به مشام می‌رسد. روسیه یک راه واقعی برای برون‌رفت پیشنهاد می‌کند…

ــ من به همۀ کشورهای خاورمیانه سفر کرده‌ام – فلسطین، اردن، عراق و اسرائیل. می‌فهمم که در آنجا چه وضعیتی حاکم است. از این رو، اکنون باید حداکثر خویشتنداری از خود نشان دهیم و نفت به آتش نپاشیم. چون اگر آتش شعله‌ورتر شود…

ــ در اروپا، در آلمان، در فرانسه، در انگلستان، در آمریکا، در کانادا، در استرالیا- گروه‌های بزرگ مهاجران از جهان عرب زندگی می‌کنند. می‌توانید تصور کنید آنجا چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ــ دیگر شروع شده است.

ــ بنابراین، در این زمینه باید خویشتن‌داری کنیم و به جنگ بزرگ تهدید نکنیم. هرگز راه حل نظامی برای این درگیری وجود نداشته و نمی‌تواند وجود داشته باشد.

و خشونتی که آن‌ها به تخریب یکدیگر شروع کرده‌اند، به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست.

این مشکل باید در پشت میز مذاکره حل شود.

به نظر من، موضع رئیس جمهور پوتین و وزارت خارجۀ ما در این مورد کاملاً متعادل است و به نفع صلح و ثبات نه تنها در خاورمیانه، بلکه در واقع در کل کرۀ زمین است.

ــ به نظر شما، چرا بایدن این را نمی‌فهمد، چرا فقط یک چیز در ذهن خود دارد – پمپاژ سلاح به اسرائیل؟

ــ باید اعتراف کنیم که وضعیت بایدن بسیار دشوار است.

او نمایندۀ حزب دمکرات است و جناح چپ آن تا حد زیادی به روابط نزدیک‌تر ایالات متحده با فلسطین کمک کرده است.

بنابراین، بایدن مانور خواهد داد.

اما او یک سیاست کاملاً اهریمنی و تهاجمی در قبال کشور ما دنبال می‌کند.

و اکنون به سخنان آستین، وزیر دفاع آمریکا گوش می‌دادم. او همچنان یک چیز را تکرار می‌کند: ما به نازی‌ها، باندری‌ها و فاشیست‌های اوکراین کمک مالی و تسلیحاتی خواهیم کرد، و اینجا- در خاورمیانه – ما نیز دخالت خواهیم کرد. ناوهای هواپیمابر می‌رسند… خوب این ناوهای هواپیمابر کجا را بمباران خواهند کرد؟ چگونه؟

در ضمن، دیروز دیمیتری سیمز، که با نیکسون کار می‌کرد، من هم زمانی با آن‌ها در مرکز نیکسون صحبت کردم. او ‌پرسید – نیکسون چه می‌کند؟ سیمز می‌گوید که نیکسون از طریق کانال‌های دیپلماتیک با ایران تماس خواهد گرفت، روی این موضوع با سایر کشورها کار خواهد کرد و مشترکاً به دنبال یافتن راه‌ها و گزینه‌هایی برای حل مسالمت‌آمیز این مشکل خواهند بود.

هنگامی که معاهدات تاریخی کاهش تسلیحات موشکی هسته‌ای و محدودیت برای آزمایش آن‌ها امضا شد، نیکسون به مسکو سفر کرد. این به معنای آغاز یک گفتگوی بزرگ و طولانی مدت بود که به حفظ جهان برای چندین دهه کمک کرد.

ــ در مورد سیاست بین‌الملل، شما و ولادیمیر ژیرینوفسکی در تماس نزدیک بودید و در بسیاری از مسائل با هم همبستگی داشتید. او در سال ۲۰۱۹ گفت که اگر درگیری فلسطین و اسرائیل آغاز شود، اوکراین را فراموش خواهند کرد. ما در حال حاضر این را مشاهده می‌کنیم، درست است؟

ــ من مطمئن نیستم که آمریکا به طور کامل اوکراین را فراموش کند. سنگینی جنگ در اوکراین را به روی شانه‌های اروپایی‌ها منتقل خواهد کرد. اما اروپایی‌ها کاملاً بی‌تفاوت هستند. آلمانی که زمانی قدرتمند بودند، حتی نقش یک رعیت مفلوک را بازی می‌کنند. تماشای آن شرم‌آور است. اروپایی‌ها حتی به انجام تحقیقات مناسب در مورد انفجارهای نورد استریم که در نتیجۀ آن از گاز ارزان محروم شدند، قادر نیستند.

آمریکایی‌ها خط خودشان را دنبال می‌کنند، به تمدن روسیه نیاز ندارند.

پوتین در انجمن والدای در مورد جهان باز، ضرورت گفتگوی مداوم، تصمیمات جمعی و عدالت صحبت کرد. یک سیاست کاملا امیدوارکننده!

ــ آیا می‌توانیم آن را اجرا کنیم؟

ــ لازم است!

نکته اصلی این است که به افزایش قدرت خود ادامه دهیم.

و الیگارشی را به پرداخت مالیات‌های معمولی بر پایۀ منابع معدنی، برای خدمت به همۀ شهروندان کشور، نه به نفع یک مشت غول، مجبور کنیم. اگر سیاست توسعه در پیش بگیریم، آنگاه همۀ امور سر و سامان خواهد گرفت.

ــ خیلی ممنون.

نقل از: وب‌سایت حزب کمونیست فدراسیون روسیه

https://eb1384.wordpress.com/2023/10/15/

۲۳ مهر- میزان ۱۴۰۲