ارسالی ض. نوابی

نگرانی‌ها از افزایش کشت کوکنار در افغانستان در سال آینده!

تبصره: چنین خبرهائی از افغانستان، ننگ دامان امپریالیسم و متحدان اشغالگرش در این سرزمین اشغال شده است. ولی کمبود خبر دراینست که از عامل اصلی طراح و مشوق و سود بر کشت کوکنار درافغانستان نام نمی برد. عامل اصلی کشت تریاک درافغانستان مافیای جهانی سرمایه داریست که رهبری اش را دولت های امریکا و اروپا به عهده دارند و شش هزار تن و بالا تر از آن تریاک را توسط طیارات نظامی، که به هیچکس اجازۀ کنترل آن را نمی دهند، به بازارهای فروش منتقل می کنند و ملیاردها دالر سود به جیب اربابان سرمایه واریز می کنند. دهقان فقیر و گرسنۀ افغان فقط چون مزدور، لقمۀ نان بخور و نمیری ازآن بدست می آورد وبس.مردم افغانستان هم از تریاک حاصله فقط درحد معتاد شدن و از دایرۀ زندگی به بیرون پرت شدن سهم می برند و نه بیش ازآن. ننگ ونفرین بر متجاوزان جنایتکار و مزدوران بومی شان که مردم ما را به این روز سیاه کشانده اند.

متن خبر: “بارش بیشتر برف و باران در زمستان امسال در شماری از ولایات افغانستان امیدواری ها به افزایش سطح آب برای کشت و زراعت در کشور را بیشتر ساخته، اما این نگرانی بار دیگر به وجود آمده است که افزایش آب منجر خواهد شد تا بار دیگر کشت کوکنار افزایش یابد.

به اساس سروی مشترک دولت افغانستان و اداره مبارزه علیه جرایم و مواد مخدر سازمان ملل يا(UNODC) در سال ۲۰۱۸ کشت کوکنار در این سال به دلیل خُشک سالی خیلی کاهش یافته بود.

نجیب الله احمدی رئیس سروی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر به رادیو آزادی گفت، آنان قبلاً برای جلوگیری از افزایش دوباره کشت کوکنار پلان و برنامه ساخته اند و حال که این وزارت با وزارت داخله مدغم می‌شود، کار مشترک آنان باعث مؤثریت در اجرای این برنامه ها خواهد شد.

وی افزود:

“فعلاً پروسه ادغام سازی بین دو وزارت عملاً جریان دارد که ممکن بعد از این یک نهاد کاری شود. به اساس نقشه ها و پلان‌های قبلی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر، امسال تلاش‌ها صورت گرفته و پلان‌ها ترتیب شده، اما به اساس فرمان رئیس جمهور که وزارت مبارزه علیه مواد مخدر با وزارت داخله ادغام می‌شود، من مطمئن هستم که با ادغام این دو وزارت چون کارها، پالیسی‌ها، برنامه‌ها و بخش اجرائیوی یک دست می‌شود، نتایج به مراتب بهتر داشته باشیم.”

بر بنیاد سروی مشترک وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان و اداره (UNODC)، طی سال ۲۰۱۸ به مقدار شش هزار و چهار صد متریک تُن تریاک در افغانستان تولید شده بود که در مقایسه به سال گذشته (۲۹)فیصد کاهش را نشان می‌داد و خُشک سالی عامل عمده آن خوانده شده بود.

با توجه به نقش پُر رنگ خُشک سالی در کاهش کشت کوکنار در سال گذشته، این کاهش طبیعی پنداشته شده بود و حال با بارش بیشتر برف و باران نگرانی از رفع خُشک سالی و افزایش دوباره کشت کوکنار به وجود آمده‌است.

عمر شیرزاد والی پیشین فراه و کارشناس سیاسی به این باور است که دهقانان به دلیل مشکلات اقتصادی به کشت کوکنار رو می آورند، به گفته وی اگر اطمینان حاصل کنند که در بخش کشت مشروع با آنان کمک صورت می‌گیرد و حاصلات شان به قیمت مناسب به فروش می‌رسد، بیش از این کوکنار کشت نخواهند کرد.

وی افزود:

“چرا دهقان به کشت کوکنار رو می آورد و چرا به کشت آن علاقمند است؟ یگانه دلیل آن اینست، هر کشت دیگری را که آنان بکارند مصارف آنان را تأمین کرده نمی‌تواند. بناءً به نظر من بهترین راه همین است که با دهقان و زمین دار کمک صورت گیرد که به حاصلات مشروع آنان بازاریابی صورت گیرد.”

هر چند در سال گذشته میلادی کشت کوکنار و تولید تریاک کاهش را نشان می‌داد، اما شمار ولایاتی که در آن کوکنار کشت شده بود، بار دیگر افزایش را نشان می‌داد.

آقای شیرزاد از حکومت و جامعه جهانی می‌خواهد تا در تفاهم با دهاقین، کشت‌های مشروعی را به آنان معرفی کنند که هم قیمت مناسب و هم در داخل و خارج از کشور بازار مناسب داشته باشد.

گزارش: مرسلین ارسلا