گروه کمونیست‌های انقلابی سنتز نوین کمونیسم در ایران

نکاتی در باره وضعیت کنونی افغانستان…

نتیجه خروج آمریکا از افغانستان، نقش دو منسوخ تاریخی ارتجاعی نیروی بنیادگرای مذهبی طالبان و امپریالیسم آمریکا در تشدید ستمگری بر افغانها و فروپاشی افغانستان چیست!

دولت بایدن اکنون خروج نیروهای زمینی آمریکا را تا سپتامبر سال جاری، پس از ۲۰ سال جنگ و کشته شدن ده ها هزار از مردم افغانستان، اعلام کرده است.

سوال اساسی این است که این جنگ، تجاوز و اشغال افغانستان و تخاصم و تقابل گروه ارتجاعی بنیادگرای مذهبی طالبان با آن نظام جهانی چه نتایجی را به همراه داشت؟

این امر از نظر کیفی فرایندی را که توسط باب آواکیان کارکردش مشخص شده است، تشدید کرد:

«آنچه ما در اینجا با جهادگران اسلامی از یک سو و نهضت فاشیستسی مسیحیت جهانی[نظام جهانی سرمایه داری- امپریالیسم غربی] از سوی دیگر می بینیم، قشرهای منسوخ شده از نظر تاریخی در میان بشریت مستعمره و تحت ستم در برابر قشرهای حاکمیت تاریخاً منسوخ سیستم امپریالیستی هستند. این دو قطب ارتجاعی، حتی در حالی که با یکدیگر مخالف هستند، یکدیگر را تقویت می کنند. اگر شما از هریک از این “منسوخ ها” حمایت کنید، در نهایت هر دو را تقویت خواهید کرد.

در حالی که این یک فرمول بسیار مهم است و برای درک بسیاری از دینامیکهایی هایی حرکت این دوره در جهان را تعیین میکند، بسیار مهم است ، در عین حال باید روشن کنیم که کدام یک از این “منسوخهای تاریخی” آسیب و آسیب های بیشتری را بر بشریت جهان وارد کرده است. تهدید بزرگتر برای بشریت: این قشرهای حاکم که از لحاظ تاریخی منسوخ شده سیستم امپریالیستی و به ویژه امپریالیست های ایالات متحده هستند.» (نقل از باب آواکیان)

بنابراین، واقعیت این است که یکی از نتایج اصلی تجاوز و اشغال افغانستان توسط قشر منسوخ تاریخی امپریالیستهای پرقدرت حهان به رهبری امپریالیسم آمریکا، تقویت قشر منسوخ بنیادگرای ارتجاعی مذهبی طالبان بوده است! طالبان هم اکنون بر بیش از ۵۰ از خاک جغرافیایی افغانستان حاکمیت دارد . دو شهر بزرگ قندهار و هرات به تصرف طالبان در آمد، و چهارمین شهر بزرگ افغانستان امروز تصرف شد و طبق برآوردهای کارشناسان احتمال تصرف کابل ظرف سی روز آینده زیاد است! یکبار دیگر تاکید می کنیم :روشن است که طالبان در این جنگ و اشغالگری امپریالیسمی تقویت شد و حقیقت این است که استراتژی جنگی و اشعالگری آمریکا در افغانستان شکست مفتضحانه ای خورده است!

نتیجه ۲۰ سال(دو دهه! این طولانی ترین جنگی است که آمریکا آن را شروع و ادامه داد؛ و بیش از ادامه جنگ ویتنام  که ۱۰ سال طول کشید) اشغال افغانستان توسط دولت امپریالیسم آمریکا و نیروهای ناتو و متعاقب خروج ارتش متجاوزشان از آن، افغانستان هم اکنون یک کشور بسیار فقیر است که در کنار تشدید بیماری همه گیر کووید مردم افغان حتی فقیرتر هم شده اند. برآورد سازمان ملل متحد این است که سه چهارم همه افغان ها از نظر غذایی ناامن و گرسنه هستند. وضعیت کودکان زیر ۵ سال وخیم است. گزارش دسامبر ۲۰۲۰ سازمان ملل متحد نشان می دهد که تقریبا نیمی از کودکان زیر ۵ سال در افغانستان یعنی در مجموع ۳.۱ میلیون نفر کودک، با سوء تغذیه حاد(گرسنگی) روبرو هستند. این آمار نسبت به ژوئن ۲۰۲۰،  ۱۶ درصد جهش داشته است.

جنگ و اشغال نظامی افغانستان، توسط امپریالیستهای آمریکا نتیجه ای مگر مرگ، ویرانی و دهشتهای روزافزون برای اکثریت قریب به اتفاق شهروندان غیرنظامی افغانستان در برنداشت. تا اوت ۲۰۱۶، در نتیجه جنگ آمریکا در افغانستان، حدود ۱۱۱۰۰۰ نفر کشته و بیش از ۱۱۶۰۰۰ نفر زخمی شدند. نزدیک به پنج میلیون نفر به خاطر جنگ مجبور به ترک خانه های خود شده اند و در ماه مه امسال بیش از ۲۵۰هزار نفر افزایش داشته است. در سیاه چال هایی(زندان های مخوف) که توسط ارتش آمریکا راه اندازی شد، تعداد بی شماری از افغانها بدون محاکمه زندانی، شکنجه و مورد ظلم قرار گرفتند.

امپریالیسم آمریکا تحت عنوان “آزادی زنان” و “افشای وضعیت زنان در افغانستان” تحت حکمرانی دولت اسلامی طالبان،  که توجیه اصلی برای شروع یک جنگ ارتجاعی ئو ناعادلانه بود را در سال ۲۰۰۱ با بوق و کرنا آغاز کرد. ۲۰ سال بعد از حملات ۱۱ سپتامبر  ۲۰۰۱ که رژیم بوش چند روز بعد از آن طالبان را در افغانستان هدف قرار داد، وضعیت زنان افغانستان با وجود اصلاحاتی که ظرف ۲۰ سال بوقوع پیوست تغییر اساسی نکرده است. در سال ۲۰۰۳ قانون اساسی “جمهوری اسلامی افغانستان” قوانین شریعت اسلامی در شکل دادن به یک جامعه زن ستیز و مردسالار با تایید امپریالیسم آمریکا کلید خورد. قوانین ارتجاعی و واپسگرایانه شریعت اسلامی برابر است و در واقع چیزی مگر قفل کردن زنجیرهای بردگی زنان توسط مردان افغانستان، حق وحشیانه، ظالمانه مردانه و مردسالاری نبوده است و نیست.

حدود دو سوم دختران افغان به مدرسه نمی روند و ۸۷ درصد آنها بی سواد هستند. نزدیک به ۹۰ درصد زنان افغان قربانی خشونت خانگی هستند. و اینها تحت نظارت و حکمرانی امپریالیسم آمریکا و تاییدش انجام شده است!

دولت های سرکوبگر، پوشالی و فاسد افغانستان یکی پس از دیگری که همه توسط دولت آمریکا تحمیل و اداره می شوند، بجز بدبختی، فقر و عقب ماندگی هایی را که مردم افغانستان هر روز با آن روبرو هستند چیزی برای مردم و به ویژه زنان در بر نداشته است. در حال حاضر افغانستان در بین ۱۰ فقیرترین کشور جهان قرار دارد و نزدیک به ۵۰ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می کنند و ۳۶ درصد نیز با “ناامنی حاد غذایی” روبرو هستند. و البته بله، چند رفرم(اصلاح) برای تعداد کمی از زنان-باز شدن مدارس برای یک سوم دختران-در حالی که سرکوب وحشتناک کلی زنان ادامه داشت، را به ارمغان آورده است.

امپریالیستهای ایالات متحده نه تنها قادر به ریشه کن کردن روابط سنتی اقتصادی و اجتماعی ظالمانه افغانستان- از جمله پدرسالاری و فرهنگ ارتجاعی عصر تاریک قرون وسطی و سختگیریهای مذهبی- نیستند، بلکه هرگز قصد چنین کاری را نداشتند. هدف آنها گسترش سلطه استثمارگرانه و ستمگرانه آمریکا با وسایلی(جنگ و تجاز، کشتار بیرحمانه مردم غیرنظامی و وارد کردن شاخکهای استثمارگرانه شرکتهای امپریالیسمی بر آن کشور برای صدور سرمایه مالی و حداکثر سود به قیمت روا داشتن  ستمگری و استثمار میلیونها نفر افغانی) که با آن مطابقت داشت، بود.

بقول رفیق باب آواکیان: «ماهیت آنچه در ایالات متحده وجود دارد نه دموکراسی بلکه سرمایه داری-امپریالیسم و ساختارهای سیاسی برای اعمال آن سرمایه داری-امپریالیسم است. آنچه ایالات متحده در سراسر جهان گسترش می دهد دموکراسی نیست، بلکه امپریالیسم و ساختارهای سیاسی برای اعمال آن امپریالیسم است.»

این واقعیت وحشتناک است و چنین واقعیتی تا زمانی که نظام جهانی سرمایه داری-امپریالیسم تحت سلطه آمریکا قدرت عظیم خود را بر جهان حفظ و اعمال می کند، باقی خواهد بود. آنچه لازم است این است که در سریع ترین زمان ممکن این حرکت را با یک انقلاب واقعی در آمریکا از بین برد.

در تحلیل از وضعیت کنونی افغانستان رویکرد باید علمی باشد و بر مبنای شواهد، اسناد و ارقام صحبت کرد و باید از واقعیت عینی به همانگونه که هست شروع کرد و حقیقت را گفت. از اراده گرایی و پیشگویی باید پرهیز کرد!!!

نباید فراموش کرد طالبان قبلا در کوهای بین پاکستان و افغانستان پراکنده بود و دم تیررس آمریکا و قدرتهای پرقدرت و ناتو نبود! اما حالا با تمرکز نیروهایش در شهرهای تحت تصرفش بیشتر تحت تیررس آمریکا و امپریالیستهای ناتو قرار دارد!!!! باید حقیقت را در مورد اوضاع افغانستان که به شدت در حال تغییر و تحول است تعیقب کرد و دید که فرجام مردم ستمکش افغانستان چه میشود. به دیده ما هر چه میشود و حتی اگر طالبان تمام قدرت را بدست گیرد یا وارد حکومت ائتلافی شود و در آن مشرکت داشته باشد، فرجامی بجز دهشت و ستم مضاعف برای مردم افغانستان در بر نخواهد داشت!

گروه های بنیادگرایان اسلامی که با این امپریالیست ها مخالف هستند اصلا یک گزینه خوبی نیستند، آنها هیچگونه آلترناتیو مثبتی برای بشریت تحت ستم جهان و به ویژه زنان به ارمغان نمی آورند. اما این باعث نمی شود که جنگ های امپراتوری توسط دولت سرمایه داری-امپریالیستی آمریکا صرفاً برحق و عادلانه باشد. این وضعیت جنگ و سازش و تقویت هر یک از این دو منسوخ تاریخی بیش از حد طولانی شده است و باید به طور جدی و عمیقاً به چالش کشیده شود. این جنگها برای امپراتوری و تسلط بر جهان است. این و کلیه جنگهای امپریالیستها ناعادلانه و ارتجاعی است. آنها با ابزار وسیع تخریبگرانه انجام می شوند، صدها هزار غیرنظامی کشته می شوند و افراد به خاطر اهداف و منافع استراتژیکی این جنگ ها برای تسلط بر جای جای جهان شکنجه می شوند. و بنابراین باید با این جنگها به شدت از طرف مردم سراسر جهان مخالفت شود، و بسیار مهم است که مردم ببینند ماهیت این جنگها توسط دولت آنها در واقع چیست و چرا باید با این جنگها فعالانه مخالفت شود. از شکست این امپریالیستها باید استقبال شود زیرا، یکم اینکه، جنگهای آنها ناعادلانه و ارتجاعی است؛ و دوم، هر گونه شکست این سیستم ضد بشری جهانی سرمایه داری-امپریالیسمی و طبقه حاکم آن را تضعیف می کند و زمانی را نزدیک می کند که مردم واقعاً بتوانند آن را ساقط کرده و از بین ببرند و به جای آن چیزی رهایی بخش به وجود آورند.

گروه کمونیست‌های انقلابی سنتز نوین کمونیسم در ایران

شنبه، ۲۳ مرداد ۱۴۰۰