نوار غزّه و تشنج در مرزهای اتحادیۀ اروپا

لاقیدی قدیمی اروپایی‌ها رو به پایان است

النا پوستاوُیتووا (ELENA PUSTOVOYTOVA)

ا. م. شیری: جنایتکاری ذاتی صهیونیزم و دنیای غرب ادامه دارد. در نظر دارند فلسطینی‌ها و بطور کلی، مهاجران را در کشورهای غیر از اروپا اسکان دهند.

«دمل چرکین» ترکیده در غزّه، البته نمی‌تواند فقط بعنوان عرصۀ تقابل بین دو طرف- اعراب فلسطین و اسرائیلی‌ها- باقی بماند. اگر در طول هشت سال بحران مهاجرت به اروپا، یک چهارم موج مهاجران از جنوب شرق را اعراب تشکیل می‌دادند، اکنون باید پذیرفت که این نسبت در حد قابل توجهی تغییر خواهد کرد. و بی‌تردید، این تهاجمی‌ترین و خشن‌ترین بخش مهاجران خواهد بود که از اروپا بخاطر حمایت آشکار از بدترین دشمن فلسطینی‌ها آزرده خاطر شده است.

در سال ۲۰۱۵، آنگلا مرکل با بیان این که آلمان برای پذیرش همۀ فراریان از کشورهای خود آماده است، در جعبۀ پاندورا را باز کرد (پاندورا- بنا به‌ افسانه‌های یونانی، جعبۀ حاوی تمامی بلاها و شوربختی‌های ناشناختۀ بشر. م).

اما توشۀ اصلی که پناهندگان با خود حمل می‌کردند، نه حجاب، بلکه، عادات، آداب و رسوم و قوانین قبیله‌ای بود. حالا، آن‌ها بر نفرت خود نسبت به کسانی که به اسرائیل پول و اسلحه می‌دهند، افزوده‌اند.

دردهای بیم و هراس سراسر مرزهای اتحادیۀ اروپا را فراگرفته است.

به گزارش Euractiv مستقر در بروکسل، شنبۀ گذشته، اسلوونی به دلیل افزایش خطرات امنیتی در بحبوحۀ جنایات سازمان‌یافته و تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، بازرسی‌های پلیس در مرز با کرواسی و مجارستان را از سر گرفت. این تصمیم پس از آن اتخاذ گردید که قرار است ایتالیا به دلیل «تغییر وضعیت امنیتی در اروپا و خاورمیانه»، به بازرسی مرز با اسلوونی اقدام کند.

بوشتیان پوکلوکار، وزیر کشور اسلوونی، از همۀ شهروندان و ساکنان اسلوونی که به دلیل «خطر بالای تروریستی در اروپا» برای بررسی مدارک هویتی متوقف خواهند شد، عذرخواهی کرد. عادت زندگی بدون مرز هنوز ریشه‌کن نشده، وزیر و همتای کرواتی‌اش داوور بوزینوویچ را مجبور می‌کند که نگران کسانی باشند که در نزدیکی مرز زندگی می‌کنند و از ایتالیا نیز بخواهند که همین کار را انجام دهد. اگر تروریست‌ها در راه باشند، شینگن چه معنی دارد! هر سه وزیر کشور در اوایل نوامبر در نشستی در تریست در مورد نظارت بر مرزها گفتگو خواهند کرد.

ارگان‌های انتظامی در بالکان غربی می‌گویند جنایت سازمان‌یافته رو به افزایش است و خود این گروه‌ها به طرز روزافزونی با هم مرتبط می‌شوند. اعضای جنبش‌ها و سازمان‌های مختلف تروریستی و افراطی از مناطق درگیری آمده‌اند. دولت اسلوونی روز سه شنبه اعلام کرد آخرین آمار نشان می‌دهد که پلیس اسلوونی بیش از ۴۸ هزار نفر مهاجر غیرقانونی را «برای جلوگیری از عواقب اقدامات آن‌ها یا حتی به قصد به خطر انداختن امنیت و ثبات ما» دستگیر کرده که حدود سه برابر بیشتر از یک سال پیش است.

نکته این است که سیاستمداران اتحادیۀ اروپا «توافقنامه‌های بازگشت به وطن» را که انگلیس راه را برای آن هموار نموده، ترویج خواهند کرد. وست مینستر گفت که در ماه مارس، قراردادی با رواندا (که اساساً به قیمت ۱۴۰ میلیون پوند خریداری شد) منعقد کرد که بر اساس آن «در چارچوب بخشی از یک مشارکت نوآورانه در زمینۀ مهاجرت و توسعۀ اقتصادی، افرادی که به سفرهای خطرناک، غیرضروری و غیرقانونی به انگلیس می‌روند، مانند قایق‌های کوچک، برای حمایت از بازسازی زندگی خود آن‌ها، در رواندا اسکان داده خواهند شد».

انگلستان ابتدا علاقه‌مند بود که مجرمان را و اکنون پناهندگان را از سواحل خود دور کند. آلبانی، غنا و حتی جزیرۀ اسنشن متعلق به سلطنت در قسمت جنوبی اقیانوس اطلس واقع در چهار هزار کیلومتری لندن به عنوان سکونتگاه‌های مستعمره در نظر گرفته می‌شد. در آنجاها هنوز موفق نشده، اما در رواندا جواب داده است. با این حال، اولین پرواز را که در ماه ژوئن برنامه‌ریزی شده بود، لندن لغو کرد. زیرا، دادگاه حقوق بشر اروپا رأی داد که این طرح حاوی «خطر واقعی آسیب‌های جبران‌ناپذیر» است. کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و ناظران حقوق بشر اروپایی به ریشی سوناک به دلیل استانداردهای دوگانه که در مورد اوکراینی‌ها و مردم آفریقایی تبار اعمال می‌شود، حمله کردند و پرونده به بن‌بست رسید.

دولت محافظه‌کار ایتالیا که با توسل به ریاکاری برای مهار رو به افزایش ورود مهاجران تلاش می‌کند، در ماه سپتامبر اعلام کرد که در صورت عدم پرداخت وثیقه ۴۹۳۸ یورویی، پناهجویان در حین رسیدگی به پرونده‌هایشان بازداشت می‌شوند و این امر باعث ایجاد مراکز بازداشت بیشتر می‌شود.

اکنون دولت‌های اروپایی در زمینۀ بازگشت مهاجران به کشورهای مختلف از جمله تونس، مصر و نیجریه توافقنامه‌های دوجانبه امضا کرده‌اند. اما توافقات با گامبیا، ساحل عاج و سنگال فقط بازگرداندن مجرمان محکوم به کشور را شامل می‌شود، نه مهاجران را.

در اینجا، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به کمک بروکسل آمد و اعلام کرد که توافق‌نامه‌های بازگشت به کشور با کشورهای ثالث، قواعد بازی را تغییر می‌دهند و برای کاهش تعداد مهاجران به کشورهای اتحادیۀ اروپا کمک می‌کنند. کاهش مهاجرت غیرقانونی برای او و همتایانش در اتحادیۀ اروپا موضوع کلیدی اجلاس سران اروپا در هفته آینده خواهد بود.

ریشی سوناک و جورجیا ملونی قبل از این نشست در گرانادا، با انتشار یک مقاله مشترک، از دیگران خواستند همانگونه که برای جلوگیری از مهاجران و قاچاقچیان عمل کردند، در برابر مهاجرت نیز سخت‌گیرانه و با همان فوریت عمل کنند. امضای توافقنامۀ مهاجرت با کشورهای ثالث در مهار مهاجرت برای کل منطقۀ شنگن اروپا بسیار مهم خواهد بود. شولتس اضافه کرد که آلمان اکنون می‌تواند روادهای بیشتری برای کارگران ماهر به عنوان مشوق برای کشورهایی که مهاجران را پس می‌گیرند، ارائه دهد. سیاستمداران آلمانی در حال حاضر روی شش قرارداد مشابه کار می‌کنند.

با این حال، تلاش‌های اخیر اتحادیۀ اروپا برای انعقاد موافقتنامه‌های همکاری مهاجرتی با کشورهای ثالث نتیجه معکوس داشته است. معامله با تونس که امسال مورد توافق قرار گرفت، از یک تار مو آویزان است. علاوه بر این، یک خطر حتی بدتر از آمار نشان می‌دهد که فقط در آلمان در حال حاضر حدود ۱۶ میلیون مهاجر وجود دارد.

همان Euractiv روز دوشنبه گزارش داد در سوئد معلوم شد که مراکز اوقات فراغت، مؤسسات پیش دبستانی و خدمات اجتماعی این کشور اکنون به مکان‌های خلوت کار جهادگران سابق داعش، ممنوعه در روسیه، تبدیل شده‌اند. بر اساس تحقیقات روزنامۀ سوئدی اکسپرسن، از ۸۳ نفری که به تازگی از سفر به مناطق تحت کنترل دولت اسلامی به سوئد بازگشته‌اند، ۲۱ نفر در حال حاضر با کودکان، جوانان و افراد آسیب‌پذیر کار می‌کنند. تصور اینکه آن‌ها چه دستورالعمل‌هایی می‌توانستند از «سرزمین اجدادی‌شان» دریافت کنند، دشوار نیست.

این تحقیقات واکنش شدیدی در پی داشت. لوتا ادهولم، وزیر آموزش و پرورش گفت: «این کاملا غیرقابل قبول است که تروریست‌های داعش در مدارس، مراکز تفریحی و مؤسسات مشابه سوئد کار کنند. این را نمی‌توان مجاز دانست». این اظهارات هر قدر که دیر هنگام است، به همان اندازه نیز ساده‌لوحانه است. اشتغال به کار ۲۴ جنگجوی سابق داعش در نزد کارفرمایان دولتی، به وضوح نشاندهندۀ عدم ارتباط کامل بین سازمان‌های امنیتی سوئد (Säpo، Säkerhetspolisen) و نهادهای دولتی است که اراذل و اوباش را استخدام می‌کنند. اینکه یکی از این مهاجران سه ماه پس از گذراندن دورۀ محکومیت خود به دلیل سفر به مناطق محل فعالیت داعش ممنوعه در روسیه، به کارمند جایگزین در امور جوانان در گوتنبرگ تبدیل شود، اتفاقاً در حکم محکومیت او ثبت نشده بود.

غزه با ایجاد تشنج در مرزهای اروپا، ناگزیر با موج جدیدی از پناهجویان به اروپا پاسخ خواهد داد. و تهاجم اسرائیل به این بخش، حتی فلسطینیانی را که دست به اسلحه نبرده‌اند، به افراد تندرو تبدیل خواهد کرد.

برگرفته از: تارنمای بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2023/10/31/

۹ آبان-عقرب ۱۴۰۲

حزب‌الله پرچم سرخ جنگ برافراشت