مسئول سایت افراشته

معاملۀ سیاسی رسوا و خونبار امریکا وسعودی

امروز دیگر خیلی ناباوران هم به این باور رسیده اند که امپریالیست های امریکا و اروپا زیر نام “جهانی شدن” و “نظم جهانی”، و درواقع برای تصرف بازارها و منابع نفتی و مالی جهان، دنیا را به خون کشیدند. رژیم های خلاف میل شان را با لشکر کشی و تجاوز مستقیم از بین بردند و یا با ایجاد شورش و ستیز مسلحانه توسط بنیاد گرایان اسلامی و مزدوران لیبرال شان، کشورها و فرهنگ هایی را به ویرانی و نابودی کشاندند. افغانستان، عراق، سوریه، لیبی، سودان، یمن، اوکراین و … نمونه های خونبار این دهشت افگنی امپریالیست های حاکم برجهان کنونی  و متحدان لیبرال و رادیکال آنها هستند.

اما سوریه یک نمونۀ ویژۀ از این تجاوزات و آتش افروزی امپریالیست های غربیست که آتش آن به ریش خود امپریالیست ها هم رسیده است و می رود تا ریش آتش افروزانش را بسوزاند. مقاومت خلق سوریه دربرابر توطئه های امپریالیسم در مراحل اولیه و تسلیم نشدن شان به امپریالیست های امریکائی و متحدانشان، توجه جبهۀ مخالف امریکا، به ویژه امپریالیسم روس و رژیم ایران را به خود جلب کرد و آنها سوریه را بهترین محل به دام انداختن امریکا دانستند. پوتین سردمدار امپریالیسم روس، که کشورش را با اقدامات گستاخانۀ امریکا و اروپا در اوکراین و اروپای شرقی اهانت شده یافت، با مساعد تشخیص کردن میدان جنگ سوریه، با نیرومندی زیادی به آنجا شتافت و انتقامش را از امپریالیست های حریف، به ویژه امریکا، گرفت. امریکا که خود دربحران های عمیق اقتصادی و سیاسی درونی دست به گریبان است، نتوانست دراین میدان به پیروزی برسد و با ننگ وشرمساری به شکست خود و نیروهای تحت حمایتش مانند داعش و النصره و … تن داد. اما به رجزخوانی های بی معنی و هذیان گونه اش توسط “ترامپ” ادامه داد که همه برایش خندیدند.

اینک این رجز خوانی ها به دستپاچگی بدل شده و با تصامیم عجولانه و متضاد دونالد ترامپ و کاخ سفید، باعث تعجب همگان گردیده است. “ترامپ” سرانجام به شکستش در سوریه به زبان سود و زیان “تجارتی” اعتراف می کند و می گوید امریکا با مصرف گزافش(هفت هزار ملیارد دالر) در سوریه “هیچ سودی” نبرده است. معنی سیاسی – نظامی این حرف اینست که امریکا در سوریه پول گزافی را مصرف جنگ نموده، ولی شکست خورده است. حال بشنویم از زبان خود “ترامپ” که آن را سایت های خبری یورونیوز فارسی  و بی بی سی فارسی و … نشر کرده اند:

دونالد ترامپ … کشورش طی ۱۷ سال گذشته مبلغ ۷ تریلیون (۷ هزار میلیارد) دلار در خاورمیانه هزینه کرده اما هیچ سودی از این هزینه نبرده است”.

یعنی که به اعتراف “ترامپ”، امریکا علی رغم غارت منابع نفتی، هیچ دستاورد سیاسی – نظامی در سیاست خاورمیانه و در جنگ پرمصرف سوریه ندارد، یعنی که امریکا در خاور میانه، و به ویژه در جنگ سوریه، شکست خورده است.   

“ترامپ” گزافه گوی، در مصاحبۀ فوق علی رغم اعتراف صریحی که به شکستش می کند، بازهم چرند گونه از پیروزی اش، پیروزی که هرگز نداشته است، حرف می زند و علی رغم آن، ستراتیژی خروج نیروهایش از سوریه رامطرح  و طی یک هفته دوبار برآن تأکید می نماید:

“به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ در کنفرانس مشترک با رهبران استونی، لتونی و لیتوانی اظهار داشت: “ما موفقیت بزرگی علیه گروه تروریستی داعش … در سوریه بدست آوردیم، من می خواهم که آن ها را برگردانم (نظامیان آمریکایی مستقر در سوریه)، من می خواهم که آنها به خانه بازگردند.”

و در بی بی سی فارسی، “ترامپ گفت:‌ «من قصد خروج (از سوریه) و بازگرداندن نیروها را دارم و می‌خواهم که کشور خود را بسازیم.» وی افزود: «ما در مقابل هر کسی به لحاظ نظامی موفق خواهیم بود اما گاهی زمان بازگشتن به خانه است و ما به این موضوع به صورت جدی فکر می‌کنیم”.

این اعتراف و اعلان گریز “ترامپ”،  تازه به دوران رسیدۀ خون ریز سعودی، محمد بن سلمان، را دستپاچه کرده  و طی مصاحبۀ چنین می گوید:

  “محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی در طی اظهارات پیشین خود اعلام داشت: “معتقدیم نیروهای آمریکایی بایستی حداقل برای دوره‌ ای میان‌ مدت بمانند”. می بینید که سعودی های مسلمان  هنوز تشنۀ خون هستند ومی خواهند خون بیشتری از مردم مسلمان سوریه ریخته شود وحتی از “امریکائی کافر” می خواهند خون بیشتری در سوریۀ مسلمان بریزاند.

اما رئیس جمهور معامله گر امریکا که هرگز خون خلق سوریه، و حتی خون سربازان امریکائی برایش ارزشی ندارند، معاملۀ دیگری به سعودی های جنایتکار پیشنهاد می کند:‌

«عربستان سعودی به حضور ما علاقه‌ مند است و من گفتم که خوب اگر می‌خواهید ما بمانیم شاید مجبور باشید که پولش را بپردازید.
“به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور آمریکا ضمن تاکید مجدد بر خروج نیروهای آمریکا از سوریه، اعلام کرد اگر عربستان می‌خواهد در سوریه بمانیم باید هزینه آن را بپردازد.
در این کنفرانس، دونالد ترامپ پیشنهاد داد که عربستان سعودی هزینه ماندن نیروهای آمریکایی در سوریه را بپردازد. او گفت:  ریاض به تصمیم ما در این‌باره بسیار اهتمام می‌ ورزد. گفتم، خب، همان‌طور که می‌دانید، اگر شما می‌خواهیم ما بمانیم پس بایستی این هزینه را پرداخت کنید.” (متن مصاحبه ها را ما ویراستاری نکرده ایم – افراشته).
با تمام این تأکید های “ترامپ” رئیس جمهور امریکا براستراتیژی  خروج سربازانش از سوریه، که در کنفرانسی خبری در کاخ سفید در کنار رهبران کشورهای بالتیک گفت: “من می خواهم خارج شویم، می خواهم نیروها را به کشور بازگردانم. می خواهم شروع به بازسازی کشور خودمان کنم.” دفعتاً و طی یکی دو روز، کاخ سفید ستراتیژی متضادی را مطرح می کند و به تاریخ 4 اپریل می گوید: “نیروهای آمریکایی فعلا در سوریه می‌مانند”.

این تناقض گوئی ستراتیژیک، نشاندهندۀ سردرگمی امپریالیسم شکست خوردۀ ایالات متحده درجنگ سوریه است که با رسوائی و بی آبی تمام، طی دوسه روز بیرون می ریزد.

درعین حال این رسوائی وتناقض گوئی می رساند که امریکا وعربستان سعودی برای تداوم جنگ درسوریه داخل معامله شده اند و سلاطین پترودالر سعودی با موافقت به پیشنهاد ترامپ با “پرداخت پول جنگ”، امریکا را برای مدتی دیگر در سوریه به خدمت گرفته اند تا خون بریزد و ویران کند.

کاخ سفید برای توجیه این معاملۀ خون و ویرانی مردم وکشورسوریه، با بیشرمی تمام چنین توجیهی را سرهم بندی می کند:

سخنگوی کاخ‌سفید می‌گوید با وجود کامل شدن ماموریت نابودی نیروهای موسوم به دولت اسلامی (داعش) در سوریه، نیروهای آمریکایی فعلا و با هدف مقابله با بخش‌های کوچک باقی مانده از نیروهای داعش، در سوریه باقی خواهند ماند تا در کنار متحدان آمریکا از احیا نشدن دوباره داعش اطمینان حاصل شود”.

اینجا دیگر این گفتار ترامپ رئیس جمهور امریکا که: “من می خواهم خارج شویم، می خواهم نیروها را به کشور بازگردانم، می خواهم شروع به بازسازی کشور خودمان کنم”؛ در برابر معاملۀ پولی با سعودی ها، ارزش پشیزی هم ندارد و یک قلم باطل می شود. چه رسوائیی تاریخی که لکۀ ننگش، مانند هزاران لکۀ دیگر، در دامن امپریالیسم ایالات متحد امریکا خواهد ماند!

اینست رسواترین و خونبارترین سیاست ممکن که در این مقطع تاریخ توسط امپریالیسم جهانی، به رهبری امریکا، بر جهان اعمال می گردد. کشورها وملل دربند باید درس بگیرند که با تبلیغ هوچیان “دموکرات و لیبرال” بومی امریکا در کشور خود ویا درسطح جهان، زیر نام “دموکراسی”، “حقوق بشر” و …، که هرگز امپریالیست ها به آن باور ندارند و پایبند نیستند، فریب آن ها را نخورند و مانند سیاستمداران حاکم مزدور و هوچیان “لیبرال و دموکرات” در کشور ما افغانستان، گرگ را به چوپانی کشورشان اجازه ندهند.

منابع:

سایتهای خبری یورونیوز، سپوتنیک و بی بی سی فارسی.