ا. م. شیری

پیش‌بینی ایران مبنی بر محاصرۀ دریای مدیترانه به دلیل اقدامات آمریکا در غزه

هشدار سرلشکر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آمریکا دربارۀ محاصرۀ دریای مدیترانه به دلیل نوار غزه

حبرگزاری تسنیم به نقل از سردار سرتیپ پاسدار، محمدرضا نقدی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران می‌نویسد: «اقدامات آمریکا و متحدانش می‌تواند به محاصرۀ دریای مدیترانه منجر شود».

ژنرال گفت: «در صورت ادامۀ جنایات، آمریکا و متحدانش باید منتظر ظهور نیروهای مقاومت جدید و بسته شدن راه‌ها و مسیرهای باقی مانده باشند. دیروز خلیج فارس و تنگۀ هرمز کابوس آن‌ها شد و امروز در تنگۀ باب‌المندب و دریای سرخ به دام افتاده‌اند. در صورت ادامۀ این جنایات به زودی باید به انتظار بسته شدن آن‌ها بنشینند و در دریای مدیترانه، تنگۀ جبل‌الطارق و دیگر آبراه‌ها باید منتظر طوفان باشند».

این هفته، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، از آغاز عملیات چندملیتی «نگهبان شکوفایی» برای حفاظت از دریای سرخ در میان حملات شورشیان حوثی یمن به کشتی‌های تجاری خبر داد. همانطور که پنتاگون تصریح کرد، بیش از ۲۰ کشور به این عملیات پیوستند.

[آمریکا به همراه ۵۱ کشور و شبه‌کشور که ۲۰ افغانستان را اشغال و ویران کرد، از ۲۰۱۱ در رأس یک ائتلاف مرکب از ۶۰ کشور علیه سوریه می‌جنگد چه غلطی کرد تا با ائتلاف ۲۰ کشور علیه یمن چه غلطی بکند. ا. ش. ].

شورای امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته بار دیگر اعلام کرد که ایران در طراحی حملات حوثی‌ها در دریای سرخ نقش دارد. تهران پیش از این این اتهامات را رد کرده و تأکید کرده است که «گروه‌های مقاومت» در خاورمیانه، از جمله حوثی‌ها هیچ دستوری از ایران نمی‌گیر‌ند و از آن اطاعت نمی‌کنند، بلکه مستقل عمل می‌کنند.

جنبش حوثی انصارالله که بر شمال یمن حکومت می‌کند، در اواسط نوامبر در مورد قصد خود برای حمله به هر کشتی مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ هشدار داد و از سایر کشورها خواست خدمۀ خود را از آن‌ها فراخوانند. پس از این، برخی از شرکت‌های کشتیرانی تصمیم گرفتند حمل و نقل از طریق کانال سوئز را متوقف کنند و شرکت‌های نفت و انرژی بریتیش پترلیوم و Equinor [شرکت چند ملیتی نروژی ا. ش.] حمل و نقل فرآورده‌های نفتی را با نفتکش از طریق دریای سرخ متوقف کردند.

نقل از: افتر شوک

مطلب مرتبط: «نگهبان شکوفایی» بمثابه نقطۀ جوش

۳ دی-۱۴۰۲ جدی