ارسالی حزب کارایران(توفان)

قیام مردم آفریقا علیه استعمارگران فرانسه

 در طول نیم قرن گذشته، فرانسه ۶٧ کودتای نظامی را در ٢۶ کشور در آفریقا رهبری کرده است. ١۶ مورد از این کشورها کشورهائی هستند که نفوذ فرانسه هنوز در آنها وجود دارد.

در ١۴ کشور آفریقائی، که زمانی مستعمره فرانسه بودند، «مالیات استعمار» وجود دارد. فرانسه سالانه مبالغ هنگفتی از آنها دریافت می کند – حدود ۵٠٠ میلیارد دلار.

اینها شامل کشورهای آفریقائی می‌شود که تا سال ١٩۵٨ تحت ظلم و ستم فرانسه بودند، زمانی که مستقل شدند.

کشورهائی مانند بنین، بورکینافاسو، ساحل عاج، گینه، مالی، نیجر، سنگال، توگو، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، کنگو، گینه استوایی و گابن هنوز مالیات‌های استعمار را پرداخت می‌کنند.

جمعیت این کشورها ١٧۴ میلیون نفر، تولید ناخالص داخلی اسمی ١٩۶ میلیارد دلار و تولید ناخالص داخلی در قدرت خرید ۴١١ میلیارد دلار است.

فرانسه رسماً به سیاست استعماری خود پایان داده است، اما به اصطلاح استعمار اقتصادی ١۴ کشور آفریقائی ادامه دارد. بخشی از بودجه مستعمرات به نام‌های مختلف و با اقلام مختلف به بانک مرکزی فرانسه می‌رسد.

به این ترتیب، فرانسه حدود ٨۵ درصد از درآمد سالانه مستعمرات سابق خود را می‌گیرد. تلاش برای گذراندن ١۵ درصد باقیمانده از بودجه، کشورهای آفریقائی را در مشکلات مالی قرار می‌دهد و مجبور می‌شوند پول خود را به عنوان بدهی از بانک مرکزی فرانسه پس بگیرند.

کشورهای آفریقائی برای دریافت پول خود نمی‌توانند بیش از ٢٠ درصد مبلغی را که به فرانسه منتقل کرده‌اند، درخواست کنند. اگر بیش از این مقدار بخواهند، استعمارگر سابق آن را وتو می‌کند. فرانسه به نوبه خود مدعی است پولی را که بیش از یک قرن پیش برای ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها خرج کرده بود، پس می‌دهد.

هنگامی که یک حاکم در یک کشور آفریقائی از پرداخت مالیات استعماری خودداری می‌کند، یک کودتا رخ می‌دهد.

این مورد قبل از حضور نیروهای روسی، به ویژه نیروهای «واگنر» بود. حالا همه چیز متفاوت خواهد بود. منبع: «روراست مدیا»

نظرسنجی: تقریبا ٨٠ درصد از مردم نیجر از رهبران ارتش حمایت می‌کنند

نظرسنجی انجام شده توسط شرکت نظرسنجی Premise Data نشان داد که ٧٨٪ از پاسخ‌دهندگان در نیجر، از اقدامات رهبران نظامی حمایت می‌کنند و ٧٣٪ فکر می‌کنند که رهبران نظامی باید «برای مدت طولانی» یا «تا برگزاری انتخابات جدید» در قدرت بمانند. همچنین ۵۴ درصد گفتند که از مداخله سازمان‌های منطقه‌ای یا بین‌المللی حمایت نمی‌کنند. از میان کسانی که از مداخله خارجی حمایت می‌کنند، ۵٠ درصد مایل‌اند این مداخله توسط روسیه صورت پذیرد.

وقایع نیجر و تأثیرات آن بر انرژی فرانسه

یکم: نیجر کشوری بسیار فقیر، کویری و خشک در غرب آفریقاست که ۸۰ درصدش بیابانی است ولی سرشار از منابع معدنی اورانیوم، الماس و طلاست.

دوم: کشورهای معدودی مثل نیجر هستند که معادن اورانیوم سرشاری دارند، پس چرا نیجر اینقدر فقیر است؟ (https://t.me/barahoot_TV)

سوم: نیجر در گذشته مستعمره‌ فرانسه بوده و سال ۱۹۶۰ در ظاهر به استقلال رسید، اما همچنان فرانسه نقش مهمی در این کشور ایفا می‌کند. از آن طرف هم رگ حیات انرژی فرانسه به نیجر وابسته هست. چرا؟

چهارم: ۷۰ درصد برق مصرفی فرانسه با انرژی هسته‌ای تولید می‌شود و بخش زیادی از اورانیوم مورد نیازش را از آفریقا، خصوصا نیجر تأمین می‌کند. ۲۴ درصد واردات اورانیوم اتحادیه‌ اروپا از نیجر تامین می‌شود.

پنجم: نیجر هفتمین تولیدکننده‌ اورانیوم در دنیاست و ۶۰ درصد صادرات نیجر را شامل می‌شود. ۹۰ درصد از سهام شرکت «اورانو»، که استخراج اورانیوم در نیجر را به عهده دارد، متعلق به فرانسه هست.

ششم: حالا چرا گفتیم کودتا در نیجر می‌تواند باعث خاموشی بخشی از فرانسه بشود؟

هفتم: تولید برق در فرانسه وابسته به معادن ارزشمند کشورهای آفریقائی مثل نیجر هست، ولی جالب است بدانید تنها ۲۰ درصد مردم نیجر به برق دسترسی دارند! (https://t.me/barahoot_TV)مردم نیجر معتقدند که همچنان تحت استعمار فرانسه قرار دارند و برای همین از فرانسوی‌ها متنفرند.

هشتم: تا قبل از اتفاقات نیجر، در یکسال گذشته فرانسه از مالی و بورکینافاسو هم اخراج شده بود. بعد از وقوع کودتا، مردم نیجر مقابل سفارت فرانسه تجمع کردند و با آتش زدن پرچم فرانسه نفرت و انزجارشان را علیه فرانسوی‌ها و استعمار نشان دادند.

نهم: قصه‌ نیجر را در بسیاری از کشورهای فقیر دیگر هم می‌شود دید. عمده‌ پیشرفت و ثروت کشورهای صنعتی نتیجه‌ غارت ثروت کشورهای ضعیفی مانند نیجر هست. استعمار هنوز هم زنده‌ است و به غارت منابع کشورهای فقیر ادامه می‌دهد. نبرد مردم نیجر و سایر ممالک آفریقائی علیه امپریالیسم و استعمار تا ریشه کن کردن آنها ادامه خواهد داشت.