مفسرسایت “افراشته”

 

ققنوس از خاکستر دوباره سر بلند می کند

طبق معمول، صبح دیروز سری به سایت ها زدم تا ببینم در جهان چه می گذرد. دراکثر سایت ها از قلدری ها  و زورگوئی های رونالد ترامپ و همدستان جنگ افروز و خونخوارش، چون جان بولتون و پمپئو و… مطالبی به چشم می خورد. درجائی نوشته بود که امریکا به خاورمیانه کشتی های هواپیمابر جنگی فرستاده است. درجائی نوشته اند که امریکا به ونزویلا اخطار داده که اگر تسلیم خواسته های مداخله گرانه وظالمانه اش نشود، گزینۀ نظامی نیز روی میز دارد. درجائی نوشته بود که امریکا مصارف طالبان خونریز و وحشی  را تأمین می کند. درجائی آمده بود که امریکا چین و اروپا و … را تهدید اقتصادی کرده است. درجائی گفتند که امریکا به کشورهای مستقلی چون ترکیه وهند و… گفته شما اجازه ندارید بدون مشورۀ من با ایران و روسیه معاملات تجاری بکنید و… ؟؟؟؟؟!!!!

خلاصه این که امپریالیسم وحشی و خونخوار و تجاوزکار امریکا هم اکنون به حیث مافیای جهانی همۀ جهان را تهدید می کند وغلامش می داند. هیچ کسی هم نیست که بگوید آخر تو چکاره که هرچه تو بخواهی باید جهان همان کند والا گزینۀ نظامی را به کار برده و کشورهائی را ویران و خلق هائی را به خون می کشی؟

جهان باید به خود آید و با ایجاد یک جبهۀ وسیع همگانی، آنچنان که بردهان هتلر و نازیسم آلمان زد،  بردهان این غول بی یال و دم نیز بزند و خود را از شرآن برهاند.

با این حال مطالب دردانگیز دیگری نیز درسایت های انترنتی به نشر سپرده شده بود که ناشی از حاکمیت وحشت وخون توسط امپریالیسم و ارتجاع و نبود یک مقاومت چشمگیری دربرابر آن ها است.

اما درهمین روز، درسایت رادیوی فرانسه چشمم به مطلبی خورد که درمتنش نوشته بود ” ققنوس از خاکستر خود دوباره زاده شده است”. این مطلب روزنۀ را برایم گشود و نشان داد که هرشکستی نابودی نیست. هرگاه جنبشی باورمند ومردمی با اعتقاد و پیگری و طرح اشکال کار و سازماندهی متناسب با ویژگی های زمان ومکان محل کارش، به مبارزه ادامه دهد، علیرغم وحشیگری های نیروهای امپریالیستی و ارتجاعی، سرانجام با اتکاء به مردمش می تواند چون ققنوسی از زیر خاکستر سربلند کند و خلق ومردمش را درمبارزات بزرگ ضد امپریالیستی و ضد ارتجاعی یاری و رهبری کند. حال این مطلب را که درسودان اتفاق افتاده از نظر بگذرانید:

“در مقاله ای در روزنامۀ اومنیته، نزدیک به حزب کمونیست فرانسه، آمده است که حزب کمونیست سودان “PCS”، چون ققنوس از خاکستر خود دوباره زاده شده است. این موضوع به وضوح قابل رﺆیت است که از زمان آغاز شورش و طغیان مردم این کشور در ۱٩ دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی/ ٢٨ آذر ۱۳۹۷ خورشیدی که به سرنگونی دیکتاتوری “عمرالبشیر” انجامید، قدرتمندترین حزب کمونیست آفریقا به تدریج جانی دوباره یافت. به نوشتۀ اومنیته، نهال نورستۀ این حزب، ثمرۀ جوانه‌ای است که مدت‌های مدید در زیر خاک مانده بود.

در ادامۀ مقاله می‌خوانیم که حزب کمونیست سودان در طی مبارزه و راهپیمایی‌های پنج ماهۀ ملت این کشور، نقشی عمده اما پنهانی بازی کرده است. کمونیست‌ها در ٢ سازمان اصلی که جنبش انقلابی مردم را هدایت می‌کنند یعنی “اتحادیۀ حِرَف سودان”(اتحادیۀ پیشه وران سودان) و “اتحاد برای آزادی و تغییر” حضور دارند و توجه رسانه‌های ارتباط جمعی را به خود جلب کرده‌اند. آزادی اخیراعضای حزب کمونیست سودان که از سال‌ها و یا ماه‌ها پیش در کنج زندان در حال پوسیدن بودند، نخستین دلیل این همه توجه و اقبال عمومی است. از سوی دیگر این زنان و مردان متعهد کمونیست که در طی ۳۰ سال حکومت اسلامی- نظامی بارها به زندان افتاده اند، هرگز از فعالیت مخفیانه دست برنداشتند و اینک هم تجارب خود را در زمینۀ سازماندهی، در اختیار قیام مردم گذاشته‌ اند؛ به همین دلیل است که این افراد با وجود تعداد اندک به پایه‌های استحکام بخش و ضروری این قیام مبدل گشته‌اند.

در روزنامه چپگرای لیبراسیون آمده است که مردم سودان در صدد برآمده‌اند تا آنچه را که از آن در ادبیات سیاسی امروز به عنوان اسلام سیاسی یاد می‌شود، از ریشه برکنند و دین را از سیاست جدا کنند.”

آری! این می تواند از یک طرف درس بزرگ و زنده ای برای همه مبارزانی باشد که سال ها مبارزه کرده اند و رنج کشیده اند، ولی توسط نیروهای امپریالیستی – ارتجاعی در کشور شان سرکوب شده اند، اما همچنان استوار می رزمند. آن ها بادر نظر داشت این تجربه می توانند با بسیج و سازماندهی بهتر وانتخاب اشکال متناسب مبارزه، امروز و یا فردا چون ققنوس از زیر خاکستر سربلند کنند و به نجات خلق شان از زیر یوغ استعمار واستثمار بپردازند.

از سوی دیگر این تجربۀ درخشان کمونیست های سودان، سیلیی جانانۀ است بر رخسار ایمان باختگان و تارکان جنبش های انقلابی که از هیاهوی امپریالیسم و ارتجاع به اصطلاح “بند دل” شان کنده شده و به دریوزه گری به درگاه امپریالیسم و ارتجاع سرفرود آورده اند.

ما به خلق سودان و مبارزان پاکباز و رنجدیده اش آرزوی موفقیت می کنیم و امیدواریم که این مبارزات به سمت وسوی سالم حرکت کند و به آزادی کامل ملت سودان بینجامد.