برهان عظیمی

“صدای چهارم” یا صدای امپریالیسم روسیه!

 

نقدی بر موضع سوسیالیست-شونیستی آقای محمد گراگزولو (“صدای چهارم”) در باره جنگ اوکراین!

“صدای چهارم” در جنگ امپریالیسم روسیه یکی از مزخرفترین، خنده دارترین و آپورتونیست ترین رویکرد ضدعلمی و توجیهات را در دفاع از روسیه را اتخاذ کرده است!

تهاجم امپریالیسم روسیه چهره واقعی بسیاری از مدعیان کمونیست که پشت دفاع از سوسیالیسم پنهان شده بودند را عیان کرد! سوسیالیست در حرف و رویزونیست در عمل!

ازجمله افرادی که موضع آب دوغ خیاری گرفته و از امپریالیسم روسیه و سخنگویش پوتین در این جنگ دفاع کرده است آقای محمد قراگوزلو است(البته ایشان تنها فردی نیست که چنین مواضعی اتخاذ کرده اند)! ایشان که یک آکادمیسن طرفدار چپ است(!) و سابقه تدریس در دانشگاه دارد هیچ درکی از رویکرد علمی علم کمونیسم ندارند و در مصاحبه ای که با رادیو برابری و آرش کمانگیر نموده است خود و دیدگاهش را “صدای چهارم” در این جنگ میداند!!!! و با توجیهات سطحی ، احساساتی و وارونه کردن فاکتها حتی در مورد جنگ جهانی دوم و مبارزه علیه فاشیسم هیتلری برای موضع راستروانه و فرصت طلبانه خویش دلیل و برهان میتراشند!

بقول لنین خصوصیت فرصت طلبان این است که زمانیکه قضایای بدیهی و اثبات شده هندسی و ریاضی با منافع طبقاتی افراد و گروهای اجتماعی در تضاد قرار بگیرد به سادگی آنرا نفی و رد میکنند!! و این کاریست که آقای محمد قراگوزلو کرده است!

در تجزیه و تحلیل از این جنگ بر مبنای تحلیل مشخص از اوضاع مشخص مهمترین و مرکزی ترین سوال این است که ماهیت این جنگ و هر دو طرف جنگ چیست؟

ما کمونیستهای انقلابی باید به ماهیت این جنگ‌ها و دولت‌هایی که آن‌ها را راه‌اندازی می‌کنند، علی‌رغم همه تبلیغات نادرست و مزخرفی که روزانه بر سر ما بمباران می‌شود، دقت کنیم. همه جنگ های امپریالیستی بر خلاف منافع تمام پرولتاریا و بشریت ستمکش استثمار شونده در سراسر جهان است و نباید تحت تاثیر تبلیغات دروغ به نفع یک طرف از این جنگ حمایت شود. هر دو طرف جنگ را باید از منظر منافع اساسی پرولتاریای جهانی به شدت محکوم کرد زیرا تجاوز و جنگ علیه منافع بشریت در سراسر جهان است. این فرودستان ستمکشند که گوشت دم توپ هستند و در این جنگ های ناعادلانه و ارتجاعی امپریالیستی کشته می شوند. هر دو طرف این جنگ ارتجاع هار سرمایه داری-امپریالیستی هستند که برای استیلا و گسترش مناطق مستعمراتی طبق منافع استراتژیکشان با هم جنگ می کنند.  

این جنگ به غایت ارتجاعی است و بار اصلی این جنگ و هزینه جانی  و مالیش متوجه و بر دوش کارگران روسیه و اوکراین است که به گوشت دم توپ سرمایه داران حاکم دو کشور تبدیل شده اند! زیرا نباید فراموش کرد که هزینه این جنگ توسط حاکمان کشورهای نظام سرمایه داری امپریالیستی با بالا بردن قیمت نفت، بنزین، گاز، برق، مواد غذایی و به یک کلام افزایش تورم لجام گسیخته بر توده های مردم ستمدیده در جای جای جهان تحمیل میشود و  این آنانند که باید هزینه این جنگ را باید بپردازند!

شک نباید کرد: “صدای چهارم”، پژواک صدای امپریالیسم روسیه و سخنگویش پوتین است! دفاع از روسیه با هزاران توجیهات و سفسطه های سوسیال-شونیستی است؛ صدایی که شانه به شانه مواضع جمهوری اسلامی در مورد این جنگ و در دفاع از تهاجم ارتجاعی روسیه به اوکراین می ساید!

از طرف دیگر تصادفی نیست که حاکمان کشورهای امپریالیستی اتحادیه اروپا در این جنگ “تغییر رویه” داده اند و شفقت و رحم برای پناهندگان اوکراین را قائل شده است اما فقط در صورتی که سفید پوست و چشم آبی باشند! پناهندگان سیاه پوست آفریقایی تبار، لاتین تبار، و افغانی و ایرانی و نژادهای رنگین پوست غیر سفید دیگر سراسر جهان که از اوکراین میگریزند همچنان دچار تبعیض نژادی شدید هستند، نمی توانند همانند اوکراینی ها سوار قطار و وسایل نقلیه شوند و به اجبار با پای پیاده زیر آتش خمپاره، موشک و کاتوشا اوکراین را به قصد ورود به کشورهای همسایه، در صف های طویل ورودی مرز آن کشورها ترک کنند!

این جنگ امپریالیستهای چپاولگر، دزد و جانی بیرحم کلیه روابط ستم طبقاتی و تبعیض جنسی و نژادی که از روابط تولیدی سرمایه داری ناشی میشود را بطور برجسته ای در مقابل چشمان فرودستان سراسر جهان قرار میدهد و این وظیفه کمونیستهای انقلابی است که حزب کمونیست انقلابی در کشورشان بوجود بیاورند و بر این اساس کلیه آنچه در این فرایند اتفاق می افتد را با رویکرد علمی برای توده های پابرهنه و فقیر در هر کشور از جغرافیای جهان افشا کنند و شرایط انقلاب در کشورشان را برای سرنگونی حاکمان ستمگر و استثمارگر و  برچیدن دستگاه دولتی موجود نظام سرمایه داری بیاورند و برای بوجود آوردن یک نظم نوین سوسیالیستی انقلاب را  برای رسیدن هدف نهایی کمونیسم رهبری کنند!

ما کمونیستهای انقلابی نمی‌توانیم سرکوب نظامی و حمله علیه مردم ستمکش اوکراین را از سوی امپریالیسم روسیه بپذیریم و آنرا محکوم میکنیم. ما همچنین نمی‌توانیم بپذیریم که فضائی برای نمایندگان نظام سرمایه داری-امپریالیسم جهانی گشوده شود که خواهان حفظ و گسترش سلطه خود با جنگ هستند تا سود و قدرت بیش‌تری را برای سرمایه‌داران تضمین کنند.

ما تجاوز روسیه علیه اوکراین را محکوم و همبستگی کامل خود را با توده های تحت ستم و استثمار اوکراین اعلام می‌کنیم. ما خواهان حق تعیین سرنوشت مردم اوکراین و برای اوکراینی آزاد از چنگال امپریالیسم روسیه، ناتو و امپریالیست‌های آمریکایی و اروپایی هستیم.

برهان عظیمی

۲۰  اسفند ۱۴۰۰ – مصادف با ۱۱ مارس ۲۰۲۲