سیا تصمیم گرفت رسماً از کل بشریت جاسوسی کند

ولادیمیر پراخواتیلوف (VLADIMIR PROKHVATILOV)

ارسالی ا. م. شیری

جمع‌آوری اطلاعات از طریق شبکه‌های اجتماعی و بسترهای اینترنتی انجام می‌شود

در اوت ٢٠٢۴، دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا سند جدیدی را منتشر کرد که در نگاه اول، ممکن است مانند یک رویۀ معمول به نظر برسد. با این حال، پشت فرمول‌بندی‌های بوروکراتیک بی‌روح و طبقه‌بندی‌نشده، پروژه‌ای نهفته است که مفهوم محرمانگی را در دنیای مدرن کاملاً از بین می‌برد.

پروژۀ جدید با عنوان جامعۀ اطلاعاتی داده‌ها «Intelligence Community Data Co-op»، ایجاد یک پلتفرم متمرکز برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از اطلاعات را پیش‌بینی می‌کند. این داده‌ها در سرتاسر جهان جمع‌آوری می‌شود و نه تنها شهروندان آمریکایی، بلکه عملاً کل بشریت را در بر می‌گیرد. اطلاعات از منابع مختلف تجاری و عمومی- از داده‌های مربوط به خریدها و جابه‌جایی‌ها گرفته تا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و حتی اطلاعات پیش پا افتادۀ بهداشتی – جمع‌آوری می‌شود.

تا به حال، جامعۀ اطلاعاتی آمریکا با محدودیت‌هایی در جمع‌آوری داده‌ها مواجه بوده است. به ویژه، هنگامی که صحبت از اطلاعات حساس حفاظت‌شده توسط قوانین، از جمله، متمم چهارم قانون اساسی آمریکا می‌رود، که، همانطور که مشخص است، در خارج از آمریکا اعمال نمی‌شود. برای دسترسی به داده‌هایی مانند موقعیت جغرافیایی یا تاریخچۀ اینترنت، مجوز دادگاه لازم است. از جمله، داده‌ها به صورت قطعه‌ای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌شوند که مشکلات قابل‌توجهی را در جمع‌آوری و تحلیل این اطلاعات ایجاد می‌کند.

پروژۀ کنفرانس بین‌المللی توسعۀ مشاغل رویکرد جدیدی را پیشنهاد می‌کند که در آن دولت آمریکا می‌تواند با خرید داده‌های لازم از شرکت‌های تجاری، محدودیت‌های قانونی را دور بزند. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به جای اتلاف وقت گرانبها برای دریافت حکم قضایی، می‌توانند مستقیماً داده‌های افراد، از جمله، موقعیت جغرافیایی، تاریخچۀ خرید، داده‌های شبکه‌های اجتماعی و حتی گواهی‌های پزشکی را خریداری کنند. پلتفرم مرکزی این داده‌ها را در یک فضای واحد و یکپارچه پردازش می‌کند و آن را در اختیار کل جامعۀ اطلاعاتی آمریکا قرار می‌دهد.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مدتی است که از طریق شبکه‌های اجتماعی و بسترهای اینترنتی به جمع‌آوری اطلاعات تجسسی می‌پردازند.

در ژوئن سال گذشته، سازمان امنیت فدرال روسیه به همراه سرویس حفاظت فدرال کشور، یک کارزار اطلاعاتی را که توسط سازمان‌‌های اطلاعاتی آمریکا با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه اپل (آمریکا) به راه افتاده بود، کشف کردند.

مرکز روابط عمومی سازمان امنیت فدرال روسیه گزارش داد: «در جریان تضمین امنیت زیرساخت‌های مخابراتی روسیه، ناهنجاری‌هایی شناسایی شد که فقط برای کاربران تلفن‌های همراه اپل معمول بود و از عملکرد نرم‌افزار مخرب (بدافزار) ناشناخته قبلی ناشی می‌شد که از آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزار ارائه‌شده توسط سازنده سوءاستفاده می‌کرد».

در گزارش سازمان امنیت فدرال روسیه آمده است: «مشخص شده است که چندین هزار دستگاه تلفن از این نوع آلوده شده است. در عین حال، علاوه بر مشترکان داخلی، واقعیت آلوده شدن شماره‌های خارجی و مشترکین با استفاده از سیم کارت‌های ثبت شده در نمایندگی‌های دیپلماتیک و سفارتخانه‌ها در روسیه، از جمله کشورهای بلوک ناتو و فضای پساشوروی و همچنین اسرائیل، جمهوری خلق چین و جمهوری عربی سوریه شناسایی شدند».

اطلاعات دریافت شده توسط سرویس‌های اطلاعاتی روسیه، همانطور که سازمان امنیت فدرال تأکید می‌کند، حاکی از همکاری نزدیک شرکت آمریکایی اپل با جامعۀ اطلاعاتی آمریکا، به ویژه با شورای امنیت ملی است. این واقعیت تأئید کرد که «سیاست اعلام شده برای اطمینان از محرمانه بودن اطلاعات شخصی کاربران دستگاه‌های اپل منطبق با واقعیت نیست».

سازمان امنیت فدرال تصریح می‌کند: «این شرکت طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها برای نظارت بر افراد مورد علاقۀ کاخ سفید، از جمله، شرکای آن‌ها در فعالیت‌های ضد روسی و شهروندان خود را به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا ارائه می‌دهد».

نه تنها آیفون‌های بسیار محبوب، بلکه تمامی نرم افزارهای مایکروسافت، یکی دیگر از غول‌های فناوری اطلاعات آمریکا نیز بدون استثناء از کاربران جاسوسی می‌کنند.

سیستم عامل ویندوز ١٠ با رهگیری و جمع‌آوری تمام متن‌های نوشته شده روی صفحه کلید در بسته‌ها، آن‌ها را دو بار در ساعت به سِروِرهای مایکروسافت ارسال می‌کند. داده‌های موقعیت جغرافیایی و شبکه‌های وای‌فای مجاور نیز هر نیم ساعت یک بار جمع‌آوری و ارسال می‌شود و امکان ردیابی حرکات کاربر را با دقت دو متر فراهم می‌کند. مایکروسافت به جاسوسی اعتراف نکرد، اما اعلام کرد که ظاهراً این گزینه مورد نیاز موتور جستجوی بینگ بوده است.

میکروفون در ویندوز ١٠ همیشه روشن است. حتی در حالت خاموش شدن دستیار صوتی کورتانا، میکروفون همچنان به ضبط و ذخیرۀ تمام گفته‌های کاربر در هارد دیسک ادامه می‌دهد و پس از آن ضبط را به سرور مایکروسافت ارسال می‌کند.

تله‌متری ویندوز ١٠ همه چیز را- وضعیت رایانه و فعالیت کاربر، برنامه‌های نصب‌شدۀ در حال اجرا و بسیاری موارد دیگر، از جمله، بخش‌هایی از RAM، تا داده‌های محرمانه و رمزهای عبور را بطور کامل به مایکروسافت منتقل می‌کند.

ویندوز ١٠ نام فایل‌های کاربر را رصد می‌کند و آن‌ها را با پایگاه‌ داده‌ای که دائماً به‌روزرسانی می‌شود، با برنامه‌های دزدی رایانه‌ای مقایسه می‌کند. در صورت یافتن موارد منطبق، فهرست‌ راهنمای کاربر به مایکروسافت ارسال می‌شود. به این ترتیب، رایانه صاحب خود را تقبیح می‌کند.

اطلاعات وب‌کم [دوربین رایانه] بلافاصله پس از فعال‌سازی، توسط ویندوز ١٠ به مایکروسافت منتقل می‌شود.

در سال ٢٠١٧، مایکروسافت مجبور به اعتراف شد که جمع‌آوری داده‌ها بدون اطلاع کاربر انجام می‌شود و سرویس کلیدی تشخیصی «DiagTrack» را نمی‌توان غیرفعال کرد. جو بلفیور، معاون مایکروسافت گفت که این شرکت کاربران را شنود می‌کند و اگر عموم مردم این مشکل را در نظر بگیرند، می‌توان عملکرد سرویس تشخیص را غیرفعال تغییر داد.

پس از به‌روز رسانی، به نظر می‌رسید DiagTrack از لیست خدمات ناپدید شده است، اما فوراً مشخص شد که سرویس ردیابی تشخیص (DiagTrack) هنوز وجود دارد. مایکروسافت فقط نام آن را به سرویس تجربیات کاربر متصل و تله‌متری تغییر داده است.

ویندوز ١١، جدیدترین سیستم عامل مایکروسافت، به محض دانلود در رایانۀ کاربر، به جمع‌آوری تله‌متری شروع می‌کند. تحلیلگران مستقل امنیت سایبری شرکت انگلیسی «کانال امنیت رایانۀ شخصی» در حین بررسی با استفاده از تحلیلگر پروتکل شبکۀ Wireshark ویندوز ١١، شگفت‌زده شدند: «به نظر می‌رسد جدیدترین و بهترین سیستم عامل در مجموعۀ ویندوز برای جاسوسی از همه چیز از آغاز تا کنون طراحی شده است».

اگر در یکی از نسخه‌های قبلی ویندوز کسی تصمیم گرفت از چشم همه‌بین مایکروسافت پنهان شود، هیچ چیز کار نخواهد کرد. در به‌روز رسانی‌های منتشر شده برای ویندوز ٧ و ٨، مشخصات فنی مشابه مشخصاتی که از کاربران در ویندوز ١٠ جاسوسی می‌کنند، مشاهده شد.

گوشی‌های هوشمند شرکت کرۀ جنوبی سامسونگ نیز از کاربران جاسوسی می‌کنند. نرم‌افزارهای جاسوسی روی گوشی‌های هوشمند آن توسط شرکت آنتی ویروس «Check Point» در سال ٢٠١٧ کشف شد. سامسونگ به هیچ‌وجه به این رسوایی واکنش نشان نداد و گزینه‌های تجسسی را حذف نکرد.

تحلیلگران کالج ترینیتی (دوبلین، ایرلند) متوجه شدند که گوشی‌های هوشمند هوآوی، شیائومی و ریلمی نیز اطلاعات مربوط به کاربر را منتقل می‌کنند. اطلاعات گوشی‌های هوشمند به مایکروسافت، گوگل، لینکدین، فیس‌بوک (ممنوعه در فدراسیون روسیه) و سایر شرکت‌ها ارسال می‌شود. کاربران دستگاه‌های تلفن همراه آندروید در برابر جمع‌آوری اطلاعات ناتوان هستند.

تلویزیون‌های هوشمندی که به اینترنت متصل هستند و از برنامه‌های کاربردی مختلف از آمازون پرایم ویدئو گرفته تا یوتیوب پشتیبانی می‌کنند نیز از کاربران جاسوسی می‌کنند. بسیاری از تلویزیون‌های هوشمند از جستجوی صوتی، کنترل صوتی، و دارای وب‌کم داخلی برای صحبت ویدیویی و بازی پشتیبانی می‌کنند.

نشریۀ ویکی‌لیکس (که توسط جولیان آسانژ تأسیس شد) در سال ٢٠١٧ چگونگی ایجاد برنامۀ ضبط صوتی «فرشتۀ گریان» (Weeping Angel) توسط سیا و ضد جاسوسی انگلیس- ام‌آی ۵ برای جاسوسی از صاحبان تلویزیون‌های هوشمند را توضیح ‌داد.

در اصل، تلویزیون هوشمند همان گوشی هوشمند است، فقط با صفحه نمایش بزرگ. اکثر برنامه‌های آندرویدی را می‌توان روی تلویزیون هوشمند نیز نصب کرد، به این معنی که خطر آسیب‌پذیری‌های مشابه روی تلفن در آن‌ها نیز وجود دارد.

بر اساس اسناد منتشر شده در ویکی‌لیکس، توسعۀ نرم‌افزارهای جاسوسی برای تلفن‌ها و تلویزیون‌های هوشمند بواسطۀ یک واحد ویژۀ سازمان سیا، بنام بخش توسعۀ سیستم‌های تعبیه شده، انجام می‌شود. در اینجا بود که برنامه «فرشتۀ گریان» را برای جاسوسی از تلویزیون هوشمند، استخراج داده‌ها از پایگاه داده‌های مایکروسافت، «راه حل سخت‌افزاری ویژه برای پشتیبانی از کپی کردن چند رسانه‌ای» کاربر، برای ثبت فشار دادن کلیدهای کامپیوتر کاربر، برای نظارت بر تمام اتصالات کاربر و جمع‌آوری نام کاربری و رمز عبور او، برای نصب کد جاسوسی به «دارایی هدف» ایجاد کردند.

سازمان سیا و مایکروسافت برای انحصاری کردن جاسوسی فناوری اطلاعات تلاش می‌کنند و حقه‌های جاسوسان فناوری اطلاعات کشورهای دیگر را متناوباً افشا می‌کنند. بگونه‌ای که در ماه ژوئیۀ سال گذشته، مایکروسافت شرکت جمع‌آوری اطلاعات اتریشی «تصمیم پشتیبانی از تحقیقات اطلاعاتی پزشکی قانونی» را به توسعۀ برنامۀ جاسوس‌افزار «Subzero» که امکان نفوذ بی‌صدا و از راه دور به رایانه، تلفن، زیرساخت شبکه و دستگاه‌های متصل به اینترنت قربانی را فراهم می‌کند، متهم کرد.  «Subzero»  مشابه نرم‌افزارهای جاسوسی «Pegasus» متعلق به شرکت اسرائیلی گروهNSO  [یکی از ٢٧ شرکتی که درگیر جمع‌آوری مخفیانۀ اطلاعات است] و جاسوس‌افزار «DevilsTongue» شرکت اسرائیلی کاندیرو است.

در آوریل ٢٠٢٣، مایکروسافت شرکت اسرائیلی «QuaDream» را به ساخت و توزیع نرم‌افزارهای جاسوسی متهم کرد و پس از آن، این شرکت مجبور به توقف فعالیت خود شد.

اخیراً، گروه رسانه‌ای کاکس، یکی از شرکای تبلیغاتی کلیدی گوگل، آمازون و متا، یک فناوری توسعه داده است که امکان جمع‌آوری داده‌ها را بر اساس آنچه شما در اطراف دستگاه خود می‌گوئید، فراهم می‌کند:

شنود فعال: گروه رسانه‌ای کاکس از میکروفون‌های دستگاه هوشمند برای ضبط و تجزیه و تحلیل مکالمات استفاده می‌کند. برای راه‌اندازی کارزارهای تبلیغاتی هدفمند، داده‌های به دست‌آمده با سایر داده‌های رفتاری ترکیب می‌شوند؛

هوش مصنوعی: گروه رسانه‌ای کاکس از هوش مصنوعی که داده‌های صوتی و رفتاری جمع‌آوری شده از بیش از ۴٧٠ منبع را پردازش می‌کند، استفاده می‌کند. این امکان نه تنها هدف قرار دادن تبلیغات، بلکه پیش‌بینی رفتار مصرف‌کنندگان آماده برای خرید را فراهم می‌کند؛

مشتریان عمده: گروه رسانه‌ای کاکس با بزرگترین بازیگران بازار تبلیغات دیجیتال، از جمله گوگل، آمازون و متا همکاری می‌کند.

در پاسخ به افشای اطلاعات، گوگل و متا هرگونه ذکر نام گروه رسانه‌ای کاکس را از منابع خود با عجله حذف کردند و آمازون اعلام کرد که از وجود این سرویس اطلاع دارد، اما هرگز از آن استفاده نکرده است.

اکنون همۀ این غول‌های فناوری اطلاعات آمریکایی می‌توانند اعلام کنند که از کاربران در سراسر جهان کاملاً قانونی و مهمتر از همه، به نفع خودشان جاسوسی می‌کنند.

پس، سرنوشت دموکراسی پر هیاهوی آمریکایی و حفاظت از داده‌های شخصی چه می‌شود؟

نقل از: ‌بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2024/09/05/

١٧ شهریور- سنبله ١۴٠٣