افراشته

زمین و شهر ما هنوز هم می لرزد

ما از آغاز شوم زلزلۀ ویرانگر هرات دمی آرام و قرار نگرفته ایم و پیوسته درارتباط این فاجعه با دوستانی دیگر هرچه از دستمان برآمد انجام دادیم. بارها به هرات تماس گرفتیم، با دوستانی خییر و با صاحبنظران حوادث و کارشناسان زلزله صحبت کردیم و از آنها سپاس گزاریم. بالاخره امروز پس از دیدن دوکلیپ اندوهبار زنده از شهرهرات برآن شدیم که دراین باره به چند مورد برخوردکنیم.

زمین و شهر ما هنوز هم می لرزد و مردمان شهرهرات( زن و مرد و پیر و جوان و کودک) از ترس نابودی رعشه براندام شان افتاده است. مردم  بیدفاع ما گاه از خشم خونریزطالب و گاه از عملکرد های ابر جنایت کاران زمان که بیشرمانه در همه زمینه ها جنایت می آفرینند می ترسند. آنچه منافع ستمگران ایجاب کرد، بدون در نظر داشت خطر زندگی برای دیگران همان را عملی می کنند، که براریکۀ قدرت نشاندن دوبارۀ طالب وحشی درافغانستان نمونۀ آن است. بدتر این که  برای پوشش این همه جنایت و خطر آفرینی برای بشر در گوشه گوشۀ جهان، دم از بشر دوستی، حمایت از حقوق بشر، حمایت از حقوق زنان، دموکراسی و مبارزه علیه تروریزم و محو تروریزم و … می زنند؛ ولی از رژیم اشغالگر صهیونیستی اسرائیل در بمباردمان مردم بیگناه فلسطین و حتی درقطع آب و برق و مواد خوراکی که خلاف تمام موازین حقوق بشر است، حمایت می کنند. جنگ حماس و رژیم صهیونیستی نیتانیاهو جنگ دوگروه افراطی فندامنتالیست دینی اسلام و یهوداست که بر روی منافع پست شان حتی زنان واطفال بیگناه فلسطین و اسرائیل را به خاک وخون کشیدند. این جنگ که از حمایت امپریالیسم و ارتجاع جهانی برخوردار است، جز قربانی شدن دیگر هیچ ربطی به خلق های فلسطین و اسرائیل ندارد. وباید ضمن دفاع از خواسته های برحق و آزادیخواهانۀ خلق فلسطین، هردوجانب جنگ(باند صهیونیستی نیتنیاهو و باند افراطگرای حماس) که دوگروه افراطی خونریز مذهبی هستند، محکوم شوند.

اینک همنوا با این دو هیولا(امپریالیسم و ارتجاع)، در کشورما هیولای طبیعت نیز با تمام قدرت، زمین وشهر ما را می لرزاند و کلبه های گلین خلق بیگناه ومظلوم را با زلزله به خاک یکسان می کند و درزیر همین آوار جان هزاران مظلوم ومحروم از همه چیز را می گیرد.

زلزله یا زمین لرزه هیچ ارتباطی به خشم خدایان قهارساختۀ ذهن بیمارانسان و بندگان گنهکار ندارد. پیوند زلزله به این دو، سفسطۀ بی معنی و دراین عصر و زمان حماقت آشکار و نادانی ذلتباراست. علم با استناد به مدارک فراوان می گوید زلزله عوامل متعدد جیولوژیکی – تکتونیکی دارد که متخصصان جیولوژی و زلزله شناسی به شکل علمی آن را شرح داده و دانسته اند که افغانستان دریکی از گسل های زلزله خیز طبیعت موقعیت دارد که گاه وبیگاه درمعرض این بلای طبیعت قرار می گیرد.

اما یکی از دلایل ایجاد زلزله، بر اساس تحقیقات جیولوژیست ها، انفجار دادن مواد هسته ای و سلاح های آزمایشی سنگین با مواد منفجرۀ قوی در زیر زمین و یا در داخل ابحار در سرتاسر کرۀ زمین است که متاسفانه توسط امپریالیست ها و کشورهای غرق سلاح اتومی و سلاح های مخرب دیگر هر ازگاهی انجام می شود. کشور ما از چهارطرف در محاصرۀ کشورهائی است که دراطراف کشور ما آزمایش های انفجاری هسته ای و غیر هسته ای زیادی انجام داده اند و هکذا امپریالیسم امریکا ومتحدانش درزمان اشغال کامل افغانستان حتی به قول خود شان انفجار و موثریت “مادربمب” های شان را نیز آزموده اند. بدین ترتیب  چنین آزمایش های نیرومند زیر زمینی، تخریب  وتحرک بی قاعدۀ لایه های زمین را باعث شده و به ایجاد و شدت زلزله ها می انجامد و حوادث ناگواری برای انسان ها درکشورما و در جای جای زمین به وجود می آورد.

امسال زلزله های خانمان برانداز و بی سابقۀ در ترکیه، سوریه، در شرق  و مرکز افغانستان، و این بار درغرب افغانستان درهرات به وقوع پیوسته که تلفات انسانی آن متاسفانه فاجعه بار و دردانگیزاست. با این درک و برداشت ها از زمین شناسی علمی، زلزلۀ ویرانگر اخیر درهرات را هرگز نباید احمقانه به حساب گناه مردم گذاشت، و همچنان نمی توان ناشی ازخشم خدای قهار شمرده و یا حتی تنها از زلزله های طبیعی به حساب آورد. بلکه این فاجعه می تواند متاثر از عملکرد های غیر انسانی بکار برد عملیات تسلیحاتی و آزمایشات سلاح های نابود کنندۀ بشرنیز باشد که  توسط منادیان سرمایه و کمپنی های سلاح سازی با سرمایه های هنگفت ذخیره شده در زرداخانه های کشورهای امپریالیستی، در زیر زمین و یاابحارمنفجر می شود و فجایع بزرگی را برای بشر به بار می آورد. 

در نتیجه، این عملکردهای انفجاری سود جویانۀ ضدانسانی امپریالیست ها  قمست هائی از لایه های زمین را بیجا و یا تخریب می کند و به مرور زمان حرکات تکتونیکی زمین به شدت بیشتر از حالت نارمل تغییراتی را ایجاد کرده و جابجا می شوند. از اثر این عامل دست انسان ستمگراست که ما تلفات انسانی و ویرانگرآن را دراین حالت و طی این ده دوازده روز متاسفانه در هرات و اطرافش نظاره گر هستیم.  

تکان ها و لرزه های ناشی از زلزله درهرات  بیشتر از دوهزار نفر کشته و شمار زیادی زخمی بجا گذاشته است و… تمامی مردم شهر و روستاها را آوارۀ خیابان ها و دشت ها و میدان ها نموده است.

از بیم و وحشت پس لرزه هائی که دراین روزها پی هم اتفاق می افتد، در این سرمای شدید شبانه، مردم در بیرون از خانه ها زندگی می کنند. بعضاً زیر خیمه های کوچک و یا هم بدون خیمه در روی میدان ها، در بلوارهای شهر، در پارک ها، در باغ ها و میدان مسجد جامع بزرگ هرات، و هم اگر حویلی بزرگی داشتند در روی حویلی با مشکلات زیاد شب و روز خود را بسر می نمایند. متاسفانه تا کنون نیز پس لرزه های آن در شهر و روستای این منطقه محسوس است. لذاست که زمین شهرما متاسفانه هنوز می لرزد. و تا زمانی که ابر قدرت های جنایت کار و ظالم از متودهای مختلف آدمکشی و ویرانی مناطق ضعیف تر دنیا و فکر جهانگشایی دست برندارند و طبیعت را همچنان تخریب وتحریک کنند، همین آش است و همین کاسه.

درنتیجۀ ائتلاف نامیمون و تباه کن امپریالیسم استعمارگر، ارتجاع بیدادگر و قهر طبیعت ویران شده و ویرانگر، سر زمین های آسیب پذیر و مردمان مظلوم دنیا، به ویژه مردم بی چارۀ افغانستان دچار حوادثی این چنین می گردند که متاسفانه هیچ مرجع و پناه و دادخواهی ندارند.