مفسر سایت “افراشته”

حقوق بشر، ابزاری در دست سرمایه

مردم جهان شاهد اند که هرگاه در دورترین نقطۀ جهان، کشوری ویا گروهی وجود داشته باشد که جرأت کند از تابعیت کامل و بدون قید و شرط امریکا قدری سرباز زند و تبارز خود ارادیت بکند، با تحریم و سرکوب و مخالفت های شدید امریکا ومتحدانش مواجه می شود. هرگاه برای سرکوب ومخالفت با چنین کشور و یا گروهی هیچ دلیل دیگری هم وجود نداشته باشد، ترفند همیشه حاضر “نقض حقوق بشر” در دست امریکا و دندوره چیان مطبوعاتی اش قرار دارد، تا با استفاده از آن توسط نهاد ها و وسایل دست داشتۀ شان، مثل روزنامه و مجله و تلویزیون و رادیو و سایت های متعدد و نهاد های به اصطلاح حقوق بشری دست ساخته و مزدور خود شان، حریف را در همه جهان ضد دموکرات و دکتاتور و … پایمال کنندۀ حقوق بشر معرفی کنند. کافیست یکی از دولت ها و گروه های مخالف امریکا به یکی از مزدوران بومی اش درکشور خود بگوید جاسوسی نکن و با توطئه شایعه پراکنی نکن.

ای وای! امریکائی ها و متحدان شان گوش فلک را کر می کنند که در آن جا حقوق بشر نقض شده و باید ناقضین حقوق بشر( که در واقع برای دفاع ازمنافع ملی شان مانع جاسوسی و توطئۀ جواسیس امریکا در تخریب ملک وملت خود  گشته اند) به سزای اعمال شان برسند. نمونه های اینچنینی را که امریکائی ها در قالب مدافع حقوق بشر هیاهوی بیش از حد راه انداخته اند، در برخوردشان با ونزویلا، نیکارا گوا، کوبا، چین، فلیپین، سوریه و …. می توان دید که تاسرحد تحریم و توطئه وکودتا و حتی تجاوز مسلحانۀ امریکا به آن کشیده است.

واما درخود امریکا، سفید پوستان حاکم نژاد پرست، به سیاه پوستان امریکائی و هسپانی نژادهای آن کشور، مقام انسانی هم قایل نیستند و هرچه ستم است برآنها روا می دارند و از حقوق بشر درمورد این کتله های ملیونی بشری، که شهروند امریکا هم هستند، هیچ خبری نیست؟؟؟؟؟؟

برای حاکمان امریکائی، انسان فلسطینی در برابر ستمگران صهیونیست اسرائیل از هیچ گونه حق ومقام بشری برخوردارنیست. هرستمی که صهیونیست های اسرائیلی بر مردم مظلوم فلسطین روا بدارند، حتی قتل آن ها را، سرمایه داران امریکائی و لابی های اسرائیل توجیه می نمایند و حتی در ملل متحد هم داعیۀ دفاع از حق مردم فلسطین را “ویتو” می کنند.؟؟؟

درتمام این موارد این منافع سرمایه داران امریکا و شرکای شان است که تعیین می کند چه وقت به نفع این سرمایه باید از “حقوق بشر” دم زد و چه زمانی به نفع این سرمایه، باید حقوق بشر را زیر پا گذاشت. این بحث آن قدر واضح و روشن است که نمی خواهیم به توضیح بیشتر آن بپردازیم.

تازه ترین مورد برخورد به “حقوق بشر” را دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در همین روزها نموده است که از آن می توان به عمق طینت ضد بشری حاکمان امریکا، و درکل سرمایه داری حاکم برجهان پی برد.

ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگارعربستان سعودی، در قونسلگری این کشور در ترکیه، که یکی از هزاران موارد این گونه درجهان است؛ سر وصدای زیادی درمطبوعات جهان به راه انداخته وهمه آن را نقض کامل حقوق بشر و دموکراسی می دانند. به ویژه نحوۀ برخورد حاکمان سعودی، به این شهروند و کارمند اطلاعاتی سابق شان، خیلی وحشتناک و ضد انسانیست که اعتراض هر انسانی را برمی انگیزد. حاکمان سعودی، این شهروند شان را به خاطرمخالفت با خود، در کنسولگری شان در استانبول، گرفتار و وحشیانه  شکنجه نموده و کشته اند و چون حیوان جسدش را تکه تکه کرده اند.

درسایت صدای امریکا می خوانیم:

“روزنامۀ واشنگتن پست نا وقت پنجشنبه گزارش داد که حکومت ترکیه مقامات امریکایی را آگاه ساخته است که مقامات آن کشور، صدا و ویدیویی را در اختیار دارد که ثبوت کنندۀ کشتن جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستان سعودی، در داخل قونسلگری سعودی در استانبول است.

مقامات امریکایی و ترکی به روزنامۀ واشنگتن پست گفته اند که شواهد نشان می دهد که آقای خاشقجی به تاریخ دوم اکتوبر پس از وارد شدن در قونسلگری عربستان در استانبول ترکیه، توقیف می شود و پس از «شنکجه، کشته شده واندام اش قطعه قطعه» می گردد.”

با این حال دونالد ترامپ که دراول قضیه گفت این مسئله را جدی پیگیری می کند، با به خطر افتادن منافع سرمایه دارانش، در تهدید توسط ملیاردرهای حاکم سعودی، دفعتاً به خود آمده و درمقام دفاع از سود و سرمایه، یک قلم براین جنایت هولناک بشری پرده می اندازد و آن را ناچیز جلوه می دهد. ترامپ چنین هشدار می دهد:

“دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) گفت دلیلی وجود ندارد که به خاطر ناپدید شدن یک خبرنگار، جلوی سرمایه‌ گذاری عربستان سعودی در ایالات متحده را گرفت.

آقای ترامپ که در جمعی از خبرنگاران حاضر در کاخ سفید صحبت می‌کرد افزود: «در این‌صورت کشورهای خلیج [فارس] به جای آمریکا در چین و روسیه سرمایه‌گذاری خواهند کرد….”

آری! در اینجا به گمان ترامپ با پیگیری حقوق بشر، منافع سرمایۀ امریکائی  درخطر قرار می گیرد و حریفان(روس وچین) به سود بیشتری دست می یابند. اینجا دیگر برای ترامپ وهمسلکانش مهم نیست که انسانی را شرکای اقتصادی سعودی اش با وحشت و دهشت و با زیر پاکردن تمام حقوق انسانی، کشته و چون حیوان تکه تکه کرده اند (!!!).

برای ترامپ و هر سرمایه دار دیگری واژه های “دموکراسی”، “حقوق بشر” و… به عنوان ابزار و جهت تأمین سود برای سرمایه کاربرد دارد. هرآنجا و هرآن لحظه که بخواهد “دموکراسی”، “حقوق بشر” و … منافع سرمایه – آنهم سرمایۀ امریکائی – را به خطر بیاندازد، آن را زیر پای شان له می کنند و به هیچ اصولی هم درحفظ آن پایبندی ندارند.

یکی از سناتوران کنگره، که شاید دربخش صدور اسلحه به عربستان سرمایه گذاری ندارد، از پیشنهاد توقف صدور اسلحه به عربستان سعودی حرفی درمیان آورده که آن را در سایت یورونیوز چنین آورده اند:

“سناتور جمهوری خواه کنگرۀ آمریکا، رند پال، گفته است که قصد دارد کنگره را وا دارد تا فروش اسلحه به عربستان سعودی را متوقف کند.

اما فوراً ترامپ به این پیشنهاد احتمالی با ابراز ناراحتی عکس العمل نشان داده که درهمان سایت یورونیوز چنین به نشر رسیده است:

“رییس جمهوری آمریکا دربارۀ رای احتمالی کنگره برای توقف فروش اسلحه با ابراز ناراحتی از آسیب خوردن اقتصاد کشورش گفت: “چنین اقدامی ما را متضرر خواهد کرد”.

خوانندگان ارجمند سایت “افراشته” خوب متوجه شدند که بین دفاع از “حقوق بشر” و دفاع از “سود سرمایه داران”، برای حاکمیت های سرمایه داری جهان، د فاع از “سود سرمایه داران” ارجحیت دارد، ولو که با تکه تکه کردن انسانها هم بیانجامد. ترامپ و هرحاکم سرمایه داری، مجری همین اصول ضد بشری سرمایه است، نه مدافع حقوق بشر.

پس هنوز هم فریب شعارهای دروغین و ریاکارانۀ “دموکراسی” و “حقوق بشر” و… حاکمیت های سرمایه را خوردن، کوته فکری و به عبارت عامیانه اش لودگی نیست؟؟؟؟؟ در صفوف جبهۀ واقعی دفاع از دموکراسی و حقوق بشر، هرگز نمایندگان دولت های حاکم امپریالیستی و نهادهای ساختۀ دست آنها نمی توانند جائی داشته باشند؛ هرگز نمی شود همراه با دول و نهادهای ضدبشری مدافع سرمایه از دموکراسی و حقوق بشر دفاع کرد.