جاناتان سوئیفت و کاوشگر چینی

دمیتری سدوف (DMITRY SEDOV)

ارسالی ا. م. شیری

معمای ظاهر شدن بالن‌های چینی بر فراز خاک ایالات متحدۀ آمریکا هنوز حل نشده است.

دو سال پیش از این ماجرا، در مطبوعات ژاپن گزارش‌هایی مبنی بر اینکه چین قصد دارد یک سامانۀ «بالون» برای شناسایی موشک‌ها و ردیابی پرتاب موشک‌ها در ایالات متحده مستقر نماید، منتشر شد. این بالن‌های مجهز به وسایل مشاهده و تبادل سیگنال با ماهواره‌ها که به نوبه خود اطلاعات را به مرکز فرماندهی منتقل می‌کنند، در ارتفاع تا ۱۰۰ کیلومتری مستقر می‌شوند. چنین بالن‌ها را ظاهراً چین در جزایر اسپراتلی، مجمع‌الجزایری که مالکیت آن موضوع مناقشۀ چندین کشور آسیای شرقی است، آزمایش کرده است. هنگام انتشار اطلاعات در بارۀ آن، پنتاگون اظهار نگرانی کرد.

اولین بالن به اندازۀ دو اتوبوس مدرسه به آرامی و با متانت در حریم فضایی آمریکا شناور شد. گویی این بیگانه آمده از پنج هزار سال تاریخ چین، بدون توجه به هیاهوی بر پا شده در ایالات متحده ظاهر شد. این هیاهو یادآور طنز بزرگ جاناتان سوئیفت در مورد ورود گالیور به سرزمین کوتوله‌ها بود، که ساکنان این کشور درگیر مشاجره‌های وحشتناک در مورد چگونگی از میان برداشتن غول بودند.

شاید، کوتوله‌ها از عملیات ویژۀ «Genetrix» که طی آن در سال ۱۹۵۶ سازمان «سیا» بیش از پانصد بالون بر فراز قلمرو اتحاد شوروی پرتاب کرد که قرار بود بعداً در دریاهای خاور دور (از آلاسکا تا دریای چین جنوبی) جمع آوری شوند، اطلاع نداشتند. با در نظر گرفتن بالون‌های هواشناسی به عنوان پایه، یانکی‌ها کمی آن‌ها را تغییر دادند و تجهیزات عکاسی بسیار حساس و فوق دقیق روی آن‌ها نصب کردند. این یک عملیات اطلاعاتی وقیحانه بود که حاکمیت اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی را نقض کرد و به دنبال آن چندین عملیات مشابه اجرا شد (Genetrix- عملیات نیروی هوایی آمریکا برای پرتاب بالن‌های نظارتی ساخت جنرال میلز بر فراز چین، اتحاد شوروی و اروپای شرقی برای گرفتن  عکس‌های هوایی و جمع‌آوری اطلاعات- مترجم).

آمریکایی‌ها خود را در پوستی که برایشان آشنا نبود، تصور کردند و هیجان زده شدند. پکن، بر خلاف گالیور خفته، سعی کرد به آن‌ها بگوید که این یک بالون هواشناسی است. اما بایدن، سر دستۀ کوتوله‌ها، فرمان شلیک به بالن را صادر کرد و ماشین جنگی به کار افتاد. درست این است که سرنگونی کاوشگرها با موشک دشوار است. کاوشگرها رادیوی شفاف هستند و رادارها از زمین آن‌ها تقریباً نمی‌بینند. هواپیمایی لازم است که مستقیم به سمت آن‌ها پرواز کند. خوشبختی آمریکایی‌ها بود، که هواپیمای قدیمی اف-۲۲ توانست تا حداکثر ارتفاع پروازی خود اوج بگیرد و سبد کاوشگر را با رادار گرفته و موشک به سمت آن شلیک نماید.

دستور رئیس جمهور کوتوله بلافاصله اجرا نشد. برای سرنگونی کاوشگر چند بار تلاش کردند. سرانجام، بیگانۀ آمده از امپراتوری پنج هزار ساله سرنگون گردید و ملت این حق اخلاقی را به دست آورد که سرود «ستاره‌های درخشان پرچم» را بخواند (منظور سرود ملی آمریکاست- مترجم). ارتش آمریکا بقایای سبد را از آب بیرون کشید. اما پنتاگون ساکت ماند. آیا واقعاً به دلیل ابزار هواشناسی در میان کوتوله‌ها غوغا به پا شد؟

پس از اولین بالون غول پیکر، یک بالون کوچک‌تر به اندازۀ یک ماشین کوچک به حریم هوایی ایالات متحده وارد شد، اما در ارتفاع ۱۲ هزار متری پرواز کرد که باعث شد فوراً آن را ساقط کنند. باز هم پنتاگون در مورد آنچه در سبد بود، سکوت کرد.

با این حال، داستان به همین جا ختم نشد. سومین کاوشگر در پایان هفته بر فراز کانادا ظاهر شد و توسط نیروی هوایی آمریکا سرنگون گردید. صرفنظر از اندازۀ کوچک آن، این امر باعث نگرانی زیادی شده است. در مورد وظیفۀ تجسسی آن نیز هیچ سخنی گفته نمی‌شود.

ایالات متحده تنها با حملۀ دیپلماتیک به پکن پاسخ داد و برنامۀ دیدار با دیپلمات‌های عالی‌رتبه را کنار گذاشت.

در اینجا آیا می‌توان جاناتان سوئیفت را یادآوری نکرد؟ چین پنج هزار ساله چشمانش را تنگ ‌کرد و با تماشای تلاش‌های کوتوله‌ها برای پیچیدن آن به تور، لبخند زد. آری، زمانی که کوتوله‌ها از ابزارهای هواشناسی وحشت می‌کنند، واقعاً خنده‌دار است. و، حتی اگر آن‌ها کاملاً هواشناسی هم نباشند، آیا ارزش وحشت دارند؟ بیایید رفتار اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی در مقابل عملیات «Genetrix» را به یاد آوریم.

منبع: بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2023/02/15/

۲۶ بهمن-دلو ۱۴۰۱