ض. نوابی

   امر به معروف و …نتیجۀ بیست سال دموکراسی امریکائی در افغانستان

درین اواخر در دو ولایت افغانستان (ننگرهار و هرات)قانون منع منکرات از طرف مقامات دولت(امریکائی ها) به منصه اجرا گذاشته شد. این اقدام سبب اضطراب ونگرانی در سراسرکشور گردید. اشغالگران واستعمار چیان همیشه برای امتحان ومساعد ساختن ذهنیت مردم تحت سیطرۀ شان، قبل ازاین که مهره ها را تعویض نمایند، مردم را آمادۀ پیش آمد های ناشی ازاین تغییرات می کنند. که دراین مورد مردم افغانستان، اعم از زن و مرد، پیر و جوان، پسر و دختر، کاردار و بیکار همه باید تحت شرایط غیر انسانی ومخالف قوانین بین المللی زندگی نمایند. هم اکنون تجاوزگران امریکائی برای تحقق برنامۀ شوم شان جهت به قدرت رساندن دوبارۀ حاکمیت دار و دُرۀ طالبان وحشی، با ایجاد به اصطلاح کمیته های این چنین، ذهن وجسم مردم را برای پذیرش سیاست های شوم شان آماده می سازند؟؟؟؟؟

اینک باز تاریخ به ریش اغواشدگان و دندوره چیان امپریالیسم و استعمار می خندد و نشان می دهد که سیستم سود وسرمایه به هیچ اصل واصول انسانی پایبند نیست و خیال حمایت از حقوق مردم و دموکراسی و تمدن … را فقط برای خیالبافان عرضه می کند. حال همه ببینید دراین عصر و زمانه که داد از جهانی شدن تمدن وتخنیک و دموکراسی و …و پایان تاریخ اندیشه های دیگر می زدند، چگونه قرنها و هزاران سال به عقب برمی گردند و در قسمتی از همین جهان جهانی شده، سیستم ماقبل قرون وسطائی ریش وپشم و دار و دُره را حاکم می سازند؟!؟!؟!

  لهذا راه نجات و پیشرفت وترقی مردم را هرگزنمی توان در توبرۀ استعمار وامپریالیسم جُست و به آن دلخوش ساخت. برای نجات خود  بایدهمه مردم افغانستان، صرف نظراز تمام تعلقات قومی، محلی، زبانی، مذهبی و دینی در برابراین دسایس و حرکات ظالمانۀ امریکا و اعوان وانصارش و در برابر نیروهای تاریخزده و تاریک اندیش، متحدانه وقاطعانه بپا خاسته واین پلان کثیف امپریالیزم را افشاء وعلیه آن مبارزه نمایند؛ ورنه همۀ ما زیر بارستم امپریالیسم وارتجاع نابود خواهیم شد.

در زیر خبری را که دررسانه های چند به نشر رسیده برای تان برگزیده ام تا پارچۀ از نمایش تراژیدیی را که امپریالیسم “متمدن” امریکا به کشور ما به نمایش می گذارد و طبیعتاً نتایجی شوم و وحشتناک به بار می آورد، را شاهد باشید:

(متن خبر از انترنیت)

کمیتۀ «جلوگیری از منکرات» در ننگرهار به فعالیت آغاز کرد

مقام های محلی ولایت ننگرهار از آغاز فعالیت کمیته« جلوگیری از منکرات» در این ولایت خبر می دهند . به نقل از این مقام ها، این کمیته به رهنمود ضیاء الحق امرخیل والی این ولایت در چارچوب ریاست حج و اوقاف ایجاد گردیده است.

Afghanistan Taliban (AP)

عکس از آرشیف

پس از ولایت هرات، دومین  کمیته امر به معروف و نهی از منکر در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان به فعالیت آغاز کرد.

مقام های محلی ولایت ننگرهار می گویند که اعضای  این کمیته عالمان دین، پولیس و برخی افراد دیگر اند که برای جلوگیری از منکرات گماشته شده اند.

هرچند ریاست حج و اوقاف گفته است که این کمیته امر به معروف و نهی از منکر است؛ اما عطاالله خوگیانی،سخنگوی والی ننگرهار می گوید که این کمیته امر به معروف و نهی از منکر نه، بلکه کمیته «جلوگیری از منکرات است:« در اصل این کمیته جلوگیری از منکرات است، که ریاست حج اوقاف، عالمان دین، پولیس و جوانان در آن شامل اند.» اما این که این کمیته چه تفاوتی با کمیته امر به معروف و نهی از منکر دارد جزئیات داده نشده است.

ریاست حج و اوقاف ننگرهار گفته است که این کمیته در شهر جلال آباد و ولسوالی های این ولایت بر ضد منکرات اقدام خواهد کرد و افزون بر این، اعضای این کمیته مسئولیت دارند که به منظور جلوگیری از منکرات به مردم آگاهی نیز بدهند.

پولیس نیز با «کمیته ضد منکرات»  به عنوان قوای اجرائیه همکاری می کند و کسانی که از اصول این کمیته سر پیچی کنند، با آنان برخورد قانونی صورت می گیرد.

Afghanistan Straßenszenen in Dschalalabad (DW)

نمای بخشی از شهرجلال آباد (عکس از آرشیف)

در حالی که مقام های محلی گفته اند با کسانی که به  توصیه های این کمیته عمل نکنند بر بنیاد قانون اساسی برخورد صورت خواهد گرفت، اما شماری از اعضای این کمیته در گفتگو با برخی از رسانه ها گفته اند که  در این جریان حدود شرعی نیز بر دزدان، قاتلان و شراب خواران اجرا می گردد.

وزارت حج و اوقات از ایجاد این کمیته ها ابراز بی خبری می کند و می گوید که این کمیته ها بخشی از تشکیل این وزارت نیستند.

ایجاد کمیته «جلوگیری از منکرات» واکنش های گوناگون مردم را در ولایت ننگرهار برانگیخته است.

شماری از مردم این کمیته را در عملی ساختن احکام اسلامی و منع مردم از منکرات موثر می دانند و تاکید می ورزند که به بخش های دیگر نیز فعالیت آن گسترش یابد.

اما برخی دیگر از باشندگان این ولایت با اشاره به ادامه گفتگو های صلح میان حکومت افغانستان و طالبان، ایجاد این کمیته را نشانه  شریک شدن طالبان در نظام عنوان می کنند.

  یکی از باشندگان ولایت ننگرهار می گوید که ایجاد این کمیته ها خاطرات تلخ رژیم طالبان را تازه می سازد:« امر به معروف و نهی از منکر طالبان به علت نداشتن کلاه آنقدر مرا لت و کوب کرده بودند که دو هفته تمام بدنم درد می کرد.»

آغاز فعالیت اداره امر به معروف و نهی از منکر، در شرایط کنونی و همزمان با ادامه گفتگو های صلح با طالبان برای بسیاری از مردم پرسش برانگیز است.

از یک ماه به اینسو مذاکرات صلح میان طالبان و حکومت افغانستان ادامه دارد و طالبان خواستار ایجاد حکومت کاملآ اسلامی هستند. شماری از مردم در هرات و ننگرهار ایجاد این گونه کمیته ها را ترویج افراطیت می دانند و از حکومت می خواهند تا از ایجاد این گونه نهاد ها جلوگیری کند.

اینست دستاورد بیست سال سیطرۀ نظامی، سیاسی، و… دموکراسی امریکا برکشور اشغال شدۀ ما افغانستان.