فرستنده: آرش

                      “الگو”-  کتابی که پیشگوئی های علمی اش ثابت شد

            قسمت بیستم 

                 تركیب وعملكرد حكومت مؤقت

با نظراندازی به تركیب حكومت موقت و دررأس آن كرزی، ‌می توان به تبانی وهمدستی امپریالیسم با فئودالیسم وعقبگرائی پی برد.  و براین اصل بدون چون وچرا صحه گذاشت كه امپریالیسم حامی ارتجاع و ارتجاع جاده صاف كن امپریالیسم ویا ساطورامپریالیسم دركشورما افغانستان است. اگر بخواهیم به زبان جامعه شناسی صحبت كنیم درتركیب حكومت، نمایندگان امپریالیسم یعنی تاجران دلال ومدافعان عقب مانده ترین مناسبات اجتماعی فئودالیته سرهم بندی شده اند.

كرزی خود از پایگاه اجتماعی زمینداری برخاسته و یك دیوان سالارشده است. او درپیوند با كمپنی های نفتی و تأمین منافع امریكا، امتیاز قرارگرفتن دررأس حكومت را كمائی كرده وخلعت َچَپن وكلاه را بدست آورد و دررأس حكومتی قرارگرفت كه در آن عده ای از نمایندگان سلطنت با جهادی ها ومدافعین سرمایۀ جهانی گرد آورده شده اند.

عده ای از وزرای كابینه از كشورهای اروپا وامریكا مستقیماً برای وزارت كردن آورده شده اند. اكثریت این وزرا خود پایه های اجتماعی اشرافیت فئودالی یا قبیله ای دارند كه با تربیت دردامان غرب، متخصص پیوند زدن سرمایۀ جهانی و اشرافیت فئودالی بومی هستند و درجهت تأمین منافع این دو نیروعرق می ریزند. برخی ازاین ها كه خواستار جلب اعتماد بیشتر بیگانگان مسلط بركشورهستند، با ایجاد شبكه های قومی به رقابت با جناح های عقبگرا برخاسته و دراین راستا از عقبماندگی های مردم، خویش و قوم بازی، رشوت دهی وغیره نیز استفاده می كنند. ضمن این كه از یاد فردای خود غافل نیستند و بوجی پس اندازشان را نیز پُر می كنند.

وزرا وحكام جهادی، كه عمدتاً از تنظیم های بنیادگرای جمعیت اسلامی به رهبری ربانی، اتحاد اسلامی به رهبری سیاف، وحدت اسلامی به رهبری خلیلی، حركت اسلامی به رهبری شیخ آصف محسنی و… به علاوۀ جنبش ملی ـ اسلامی دوستم هستند، سال هااست كه از ِقبَل مقام و قدرت به جان مردم افتاده وهمه هستی مردم را قاپیده اند. توانمندی شان در قتل و ویرانی، غارت، تفرقه اندازی، عقبگرائی، مفاسد اجتماعی و… بارها به آزمون گذاشته شده وحد واندازه ندارد. دراین حكومت نیزتا آنجا كه مقدور بود ازاین ویژگی های خود  بهره گرفته و از زر و زور و تزویر خویشتن خویش را تكمیل كرده اند.

امریكائی ها نیز كه دربرخی صفات با این “برادران” همسانی دارند، گاهی دست دردست، همراه شان عمل كرده اند. نمونۀ این عمل مشترك امریكائی ـ دوستم را درقلعۀ جنگی و دشت لیلی با قتل عام طالبان دیدیم. دوستم آنچنان كه توانسته بود با پرچمی ها  “كمونیست” شود، جهادی ها او را به مقام “خالد بن ولید” ارتقاء دهند، اینك با امریكائی ها نیز”دموكرات” شد و یك بار دیگر وظیفۀ “گلم جمی” را با امریكائی ها مشتركاً انجام داد.

حال با این حكومت مؤقت، كه آش درهم جوشی است از چنین تركیبی كه ذكرش رفت، چه انتظاركار نیكی می توان داشت؟‌ وهمه شاهدیم كه اتفاق افتاد آنچه باید می افتاد، یعنی تحكیم هرچه بیشتر نیروهای اشغالگر خارجی به بهانۀ بی كفایتی دولت موقت درتأمین امنیت. و ویژگی هائی ازقبیل حیف و میل كردن پول كشور به راه های غیرمشروع وغیرضروری، فساد، رشوه خواری، بی عدالتی، گسترش فقر، تاحدی كه وطنداران ما از طریق مصاحبه های شان در رادیو ها می گویند: “ازاین زندگی ما به مرگ بهتر راضی هستیم، اولادهای ما را پیش روی ما یخ می زند، ما توان گرم كردنش را نداریم، ازگرسنگی می میرند، ما نان برایشان تهیه كرده نمی توانیم و… ازاین زندگی مرگ برای ما بهتراست”.

درپهلوی همین زندگی های رقتبارمردم عدۀ ازاعضای حكومت، قوماندان ها و وابستگان شان میلیونر شده اند و حساب موترهای لوكس و بیلدنگ های لوكس شان از اندازه گذشته است. درتمام دوران حكومت موقت كرزی، كه مثل تره كی با صدور فرمان ها حكم صادر می كرد، این فرمان ها حتی در دایرۀ شورای وزیران عملی واجرا نمی شد، به همین دلیل بود كه برخی نشرات اروپائی كرزی را پادشاه كابل، یاحتی پادشاه ارگ كابل می خواندند. وزرا وحكام حكومت موقت هم وغم شان متوجه تأمین منافع گروهی، شخصی واجراآت دساتیر اربابان خارجی شان بود. بی جهت نیست كه كرزی دركمپاین انتخابی اش گفت “بعد از انتخابات اگر برنده شوم حكومتی می سازم كه وزرایش دراتاق استخبارات كشورهای بیگانه نشسته نباشند”. این ادعا خود بیانگر واقعیت تلخی است كه كرزی بعد از سه سال، آن هم فقط برای تبلیغ انتخابات به آن اعتراف می كند وگناه تمام كارهای نكرده را به گردن چنین “كابینۀ ائتلافی” می اندازد. با این حال او نمی تواند بگوید كه كدام وزرایش در اتاق های استخبارات كشورهای بیگانه نشسته بودند؟ وآن كشورهای بیگانه كدام اند؟  كرزی نمی تواند این مسایل را به مردم بگوید، چون آن وزرا هم خواهند گفت اگر ما از اتاق استخبارات كشورهائی كه به آن وابسته هستیم دستور می گیریم. كشوری كه كرزی به آن وابسته است استخباراتش در درون اتاق آقای كرزی برایش دستور وحكم صادر می كند. واین است واقعیت وخصوصیت حكومت موقت ائتلافی ساخت بُن كه امریكا ومتحدینش، علیرغم ارادۀ مردم افغانستان، آن را بر كشور ما تحمیل كرده اند.

ادامه دارد