اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران ترور شد!

بهرام رحمانی

اسماعیل هنیه روز سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳-۳۰ ژوئیه ۲۰۲۴، برای شرکت در مراسم تحلیف دوره چهاردهم ریاست جمهوری به ایران سفر کرده بود، بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد در اقامتگاهش در تهران کشته شد. اعلام شد یکی از محافظان وی نیز به همراه او کشته شده است.

اسماعیل هنیه، ۶۲ سال داشت و از دهه ۱۹۸۰ از اعضای برجسته گروه حماس بود.

هنیه روز سه‌شنبه برای شرکت در مراسم تحلیف، مسعود پزشکیان رئیس جمهور جدید ایران، وارد تهران شد.

اسماعیل هنیه با پزشکیان و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، دیدار کرد.

اسماعیل هنیه یک روز پیش از آن در آستانه مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران با او و هم‌چنین علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در تهران دیدار کرده بود.

هنیه در دیدار با خامنه‌ای از جمله در مورد جنگ در غزه صحبت کرده بود. او ضمن اشاره به رسیدن جنگ به «مرحله‌ای حساس و تاریخی» از لزوم «تثبیت قهرمانی و پیروزی حماس» سخن گفته بود.

رهبر سیاسی حماس با مسعود پزشکیان نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود. رئیس جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران در ملاقات خود با هنیه گفته بود که پشتیبانی جمهوری اسلامی از این سازمان «با قوت و قدرت بیش‌تر ادامه خواهد یافت.»

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی، در محل اقامت آن‌ها در تهران خبر داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز مرگ هنیه را تایید کرد. هنیه ساعاتی پیش از آن در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی شرکت کرده بود. روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای خود اعلام کرد: «آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند.»

زمان ترور حدود ساعت ۲ بامداد به وقت تهران بود. گفته می‌شود اسماعیل هنیه با شلیک موشک کشته شده است.

هنوز کسی مسئولیت این حمله را به‌عهده نگرفته است. اما حماس در بیانیه‌ای اسرائيل مسئول ترور اسماعیل هنیه معرفی کرد. حماس گفت هنیه در عملیات اسرائیل در محل سکونت خود در تهران کشته شده است.

موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس گفته است: «ترور فرمانده اسماعیل هنیه عملی بزدلانه است و بی‌پاسخ نخواهد بود.»

ترور هنیه کم‌تر از ۲۴ ساعت پس از این‌که اسرائیل ادعا کرد یک فرمانده حزب‌الله را که گفته می‌شود پشت حمله مرگبار به ارتفاعات جولان تحت اشغال اسرائیل بوده است، کشته است، صورت گرفت.

سامی ابوزهری، یک مقام ارشد حماس به رویترز گفت: «این ترور توسط اشغالگران اسرائیلی به وخامت جدی اوضاع می انجامد و هدفش شکستن اراده حماس است.»

وی گفت حماس، راهی را که در پیش گرفته ادامه خواهد داد و افزود: «ما به پیروزی اطمینان داریم.»

یک منبع آگاه به رویترز گفت شورای عالی امنیت ملی ایران قرار است برای تصمیم‌گیری درباره استراتژی ایران در واکنش به مرگ هنیه تشکیل جلسه دهد.

هنوز هیچ مقام اسرائیلی جز «آمیهای بن الیاهو»، وزیر میراث فرهنگی اسرائیل، در مورد کشته‌شدن هنیه اظهار نظری نکرده‌ است.

این وزیر اسرائیلی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس کشته‌شدن هنیه را راهی درست برای پاک کردن جهان از «آلودگی» وجود او خواند و تاکید کرد اسرائیل نباید به هیچ «صلح خیالی» و «رحم بیشتری» تن بدهد.

بن الیاهو با گفتن این‌که دست آهنینی که به دشمنان اسرائیل ضربه می‌زند، همان دستی است که صلح را به‌همراه می‌آورد: «کشته شدن هنیه جهان را اندکی به جای بهتری تبدیل می‌کند.»

بنابر گزارش العربیه، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از وزرای دولت خواسته که در مورد ترور اسماعیل هنیه اظهار نظر نکنند.

ارتش اسرائیل به چند رسانه بین‌المللی از جمله سی‌ان‌ان و خبرگزاری فرانسه گفته‌ که به درخواست‌های رسانه‌های خارجی برای اظهارنظر درباره کشته شدن هنیه، پاسخی نخواهد داد.

نیویورک‌تایمز به نقل از دو مقام ایرانی گزارش داد که باتوجه به شرایط فوق‌العاده، جلسه شورای عالی امنیت ملی در بیت رهبری در حال برگزاری است. براساس این گزارش، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نیز در این جلسه حضور دارد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران ضمن «تبریک و تسلیت» مرگ او، گفت که این امر به تقویت روابط جمهوری اسلامی با «مقاومت» منجر می‌شود.

در اظهارات کنعانی به نقش اسرائیل در این حمله که پیش‌تر در بیانیه حماس آمده بود، اشاره‌ای نشده است.

هنیه به‌همراه زیاد النَخاله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین سه‌شنبه نهم مرداد با علی خامنه‌ای دیدار کرده بود. آن‌ها در این دیدار تأکید کرده بودند، «امروز بلندترین پرچم اسلام در دست ملت فلسطین و مردم غزه است و به برکت این مقاومت زمینه ترویج بیش از پیش اسلام فراهم آمده است.»

رهبر دفتر سیاسی گروه تروریستی حماس در این دیدار با تشریح آخرین وضعیت میدانی و سیاسی در غزه و کرانه باختری به خامنه‌ای گفته بود، «به مرحله‌ای حساس و تاریخی رسیده‌ایم که مردم فلسطین و نیروهای مقاومت باید قهرمانی و پیروزی خود را تثبیت کنند!»

هنیه در دیدار با مسعود پزشکیان نیز از حمایت‌های جمهوری اسلامی قدردانی کرد و پزشکیان نیز به وی وعده پشتیبانی بیش‌تر داد.

در جریان مراسم «تحلیف» وقتی اسماعیل هنیه وارد صحن علنی مجلس شد نمایندگان برای ادای احترام از جا برخاستند. شماری از آن‌ها دورش حلقه زدند و با مشت‌های گره کرده شعار «مرگ بر اسرائیل» سر دادند. پزشکیان که سر از پا نمی‌شناخت و هنیه به گرمی یکدیگر را در آغوش گرفتند و همدیگر را می‌بوسیدند. کم‌تر کسی فکر می‌کرد این آخرین دیدار و خنده‌های رهبر حماس باشد و روز بعد زمامداران جمهوری اسلامی در اندیشه‌ این‌که میان مهمانان مراسم تحلیف، نقطه دقیق اقامت هنیه در تهران چگونه لو رفته است، بیش از پیش حتی به سایه‌ خودشان هم اعتماد نداشته باشند.

ویدیوی منتشرشده نشان می‌دهد پس از نطق حمایتی مسعود پزشکیان از فلسطین در مراسم تحلیف خود در مجلس، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس او را در آغوش گرفته و با هم روبوسی می‌کنند.

شبکه‌ نفوذ موساد در ایران

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات دولت ابراهیم رئیسی هفته گذشته، ادعا کرده بود: «متلاشی کردن شبکه‌ نفوذ موساد» نقطه عطف عملکرد وزارت اطلاعات در دولت سیزدهم بود. «شبکه‌ نفوذ موساد شخصیت‌های علمی ما را ترور می‌کرد یا در مراکز حیاتی خرابکاری می‌کرد که در دولت سیزدهم این شبکه و دسترسی‌ها و توانمندی‌ها از بین رفت.»

علی یونسی، وزیر اطلاعات در دولت محمد خاتمی و دستیار رئیس جمهور در دولت حسن روحانی، سه سال پیش (۷ تیرماه ۱۴۰۰) در مورد نفوذ موساد اسرائیل در  جمهوری اسلامی هشدار داده و گفته بود: «نفوذ موساد در جمهوری اسلامی به حدی است که جا دارد همه مسئولین جمهوری اسلامی برای جان خودشان نگران باشند.»

سه سال پس از هشدار «علی یونسی»، وزیر سابق اطلاعات درباره این‌که مسوولان جمهوری اسلامی باید نگران جان خود باشند، اینک بزرگ‌ترین رسوایی امنیتی رخ داده و «اسماعیل هنیه»، رییس دفتر سیاسی حماس، در تهران ترور شده است.

این ترور به‌مراتب رسوایی امنیتی گسترده‌ای از ترور افرادی چون «محسن فخری‌زاده» و حتی «قاسم سلیمانی» است؛ چرا‌که سلیمانی در خارج از ایران ترور شد و او در داخل ایران. هم‌چنین بعد سیاسی ترور هنیه به‌مراتب گسترده‌تر از ترور محسن فخری‌زاده است و از سوی دیگر، او یک مقام خارجی در «محور مقاومت» بود و ترورش در ایران به‌عنوان مهمان، به‌مراتب رسوایی بیشتری از ترور یک مقام خود جمهوری اسلامی دارد.

شاید مقامات جمهوری اسلامی تصور نمی‌کردند که اسراییل دست به این اقدام بزند و به همین دلیل، محافظت از او را مانند روال معمول دیگر مهمانان خارجی انجام داده و او را به تعبیر رایج، در محل رزیدنس‌ها مستقر کرده بودند.

ترور هنیه در تهران در جهان عرب نیز رسوایی گسترده‌ای برای جمهوری اسلامی خواهد بود؛ چراکه مقامات جمهوری اسلامی همواره تلاش می‌کردند که در جهان عرب نیز خود را تنها حامی نیروهای فلسطینی معرفی کنند، اما مخالفان جمهوری اسلامی در کشورهای عربی در تبلیغات رسانه‌ای اعلام خواهند کرد که خود ایران محل اختفای او را لو داده و به‌نوعی، او را معامله کرده است.

یکی از زمینه‌های نفوذ در جمهوری اسلامی، سپاه «حفاظت انصار» و هم‌چنین سپاه«حفاظت ولی امر» است که حفاظت از «علی خامنه‌ای» و دیگر مقامات جمهوری اسلامی را بر عهده دارد. در سالیان گذشته، تعدادی از اعضای این سپاه‌ها و محافظان مقامات به کشورهای غربی پناهنده شده‌اند و بسیاری از اطلاعات آن‌ها لو رفته است.

 پس از برکناری «ابراهیم جباری»، فرمانده «حفاظت ملی امر» در سال ۱۴۰۱، موضوع هشدار وزیر سابق اطلاعات درباره ترور مقامات جمهوری اسلامی بار دیگر مطرح شد و این برکناری، به‌هراس از ترور علی خامنه‌ای تعبیر شد.

علی یونسی، وزیر سابق اطلاعات، روز سه‌شنبه ۸تیر۱۴۰۰، نفوذ سازمان اطلاعات اسراییل در ایران را به‌حدی عمیق توصیف کرده بود که همه مسئولان جمهوری اسلامی باید نگران جان خود باشند.

در ماجرای ترور محسن فخری‌زاده نیز سپاه حفاظت انصار به کوتاهی در انجام وظایف خود متهم شد. «یوسی کوهن»، رییس سابق موساد نیز گفته که موساد از سال‌ها پیش به‌صورت فیزیکی به فخری‌زاده نزدیک بود.

ابتدای سال ۱۳۹۸ نیز شایعه‌ای در فضای مجازی منتشر شد، مبنی‌بر اینکه علی نصیری، فرمانده سابق سپاه انصارالمهدی از کشور گریخته و به کشور دیگری پناهنده شده اما این موضوع تکذیب شد.

روابط هنیه و جمهوری اسلامی 

سال ۱۳۹۰، سفر اسماعیل هنیته نخست وزیر دولت حماس در باریکه غزه به ایران، در شرایطی انجام شد که رقابت‌های داخلی ميان او با «خالد مشعل»، رييس‌ دفتر سیاسی حماس، علنی شده بود.

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار هنیه، به جنبش حماس هشدار داد که از هرگونه «سازش» در نبرد خود با اسراییل دوری جوید و خواستار «هوشیاری در مقابل نفوذ عناصر سازشکار به کالبد مقاومت» شد.

حمايت حماس از معارضین سوری و سفر خالد مشعل، رییس‌ دفتر سیاسی حماس به عربستان سعودی، چند سال روابط این گروه با جمهوری اسلامی را تیره کرد، تا اینکه در سال ۱۳۹۶، بار دیگر نامه‌هایی ردوبدل شد و خامنه‌ای در نامه‌ای خطاب به اسماعیل هنیه اعلام کرد جمهوری اسلامی خود را موظف به «هر نوع حمایتی» از «حماس» می‌داند.

سال ۱۳۹۸ و سال‌ها پس از سردی مناسبات، هیاتی از سران حماس به ریاست «صالح العروری»، معاون اسماعیل هنیه، رییس‌ دفتر سیاسی حماس، شنبه۲۹تیر به تهران سفر کرد.

پس‌از آن برخی رسانه‌ها به نقل از مقام‌های اسراییل گزارش دادند که بعد از سفر این هیات به تهران، کمک‌های جمهوری اسلامی به گروه حماس از سالی ۱۰۰ میلیون دلار، به ۳۶۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

خامنه‌ای سال ۱۳۹۸ نیز در دیدار هیات حماس گفت: «یکی از علت‌های مهم دشمنی با جمهوری اسلامی ایران، موضوع فلسطین است، اما این دشمنی‌ها و فشارها موجب نخواهد شد که ایران از مواضع خود در موضوع فلسطین کوتاه بیاید؛ زیرا حمایت از فلسطین، یک مساله اعتقادی و دینی است.»

در ابتدای این دیدار، «صالح العارور»، نایب‌رییس دفتر سیاسی حماس، نامه اسماعیل هنیه، رییس‌ دفتر سیاسی حماس را به خامنه‌ای تحویل داد.

در سخنان بعدی خامنه‌ای نیز می‌شد رد درگیری‌های داخلی حماس را یافت.

در ۳۱ خرداد ۱۴۰۲، خامنه‌ای در دیدار اسماعیل هنیه، رییس‌ دفتر سیاسی حماس گفت: «در نبرد اخیر غزه شاهد بودیم که تلاش دشمن بر ایجاد اختلاف و دودستگی میان گروه‌های مقاومت و القای این فضا بود، که به لطف خدا به نتیجه نرسید، بنابراین باید هرچه بیشتر بر موضوع وحدت و هماهنگی تمرکز شود و این مسیر صحیح با قدرت ادامه یابد.»

برخی از مکاتبات بین خامنه‌ای و حماس که جنبه تبلیغاتی داشته، در دوره‌های مختلف علنی شده است.

رهبر جمهوری اسلامی سال ۱۳۸۷ و پس از جنگ ۲۰ روزه، به اسماعیل هنیه پیام داد. او سال ۱۳۹۷ نیز خطاب به هنیه نوشت: «حرکت به‌سمت مذاکره با رژیم فریبکار و دروغگو و غاصب، خطای نابخشودنی بزرگی است که پیروزی ملت فلسطین را به عقب می‌اندازد و جز خسران، عاید آن ملت ستم‌کشیده نمی‌کند.»

یک سال بعد نیز اسماعیل هنیه، رییس‌ دفتر سیاسی حماس، در نامه‌ای به خامنه‌ای، از اعلام آمادگی ایران برای تجهیز این گروه، نوشت: «بار دیگر رویکرد تجدیدناپذیر خود را برای حضور در سنگر مقاومت پایدار، در کنار همه قوای حق و عدالت و آزادگی و پیشران همه آن‌ها جمهوری اسلامی ایران، تا پیروزی نهایی اعلام می‌کنیم.»

هنیه سال ۱۴۰۰ نیز در نامه به خامنه‌ای، «خواستار تحرک فوری و بسیج مواضع اسلامی و عربی و بین‌المللی به‌منظور اتخاذ مواضعی قاطع و واداشتن» اسراییل به توقف اقدامات خود «علیه مردم تحت محاصره غزه» و «هرگونه تعدی علیه مسجد الاقصی و نمازگزاران فلسطینی در داخل آن» شد.

سفرهای هنیه به تهران در ماه‌های گذشته را، به‌نوعی ‌می‌توان‌ یک بی‌مبالاتی امنیتی دانست.

حساب‌های موسوم به «ارزشی»، تصویر او در آغوش مسعود پزشکیان را با عنوان «آغوش امن» و «گرم» جمهوری اسلامی برای «جبهه مقاومت» توصیف کرده بودند؛ اما این آغوش دیگر امن نیست.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که بود؟

اسماعیل هنیه ۶۲ سال پیش در اردوگاه آوارگان فلسطینی الشاطی در غرب شهر غزه به دنیا آمد. خانواده او اصالتا از منطقه‌ای هستند که اکنون شهرک اسرائیلی «اشکلون» نامیده می‌شود. آن‌ها در جنگ عربی-اسرائیلی سال ۱۹۴۸ گریختند و به غزه رفتند.

هنیه فارغ‌التحصیل رشته ادبیات عرب از دانشگاه اسلامی غزه در سال ۱۹۸۷ است؛ سالی که حرکت‌های اعتراضی موسوم به «انتفاضه فلسطینی علیه اسرائیل» در غزه آغاز شد. او در دوران دانشجویی به گروه حماس پیوست.

با نمود پیدا کردن حماس به عنوان «جنبش پیشروی ضد اسرائیلی» در غزه در سال ۱۹۸۸ هنیه بازداشت و به سه سال زندان محکوم شد.

پس از آزادی در سال ۱۹۲۲ اسماعیل هنیه و فرماندهان ارشد حماس همچون عبدالعزیز الرنتیسی و محمود الزهار، به‌همراه ۴۰۰ فعال دیگر را، به جنوب لبنان تبعید کرد.

آن‌ها بیش از یک سال را در اردوگاه «مرج الزهور» در جنوب لبنان سپری کردند. پوشش رسانه‌ای از این شخصیت‌ها و فعالیت‌های حماس در این دوره شکل بی‌سابقه‌ای به خود گرفت واین گروه در جهان شناخته شد.

دسامبر سال ۱۹۹۳ هنیه به غزه بازگشت و به ریاست دانشگاه اسلامی منصوب شد.

پس از آن‌که احمد یاسین، بنیانگذار گروه حماس، سال ۱۹۹۷ از زندان اسرائیل آزاد شد و اسماعیل هنیه به عنوان دستیار او انتخاب شد، رابطهٔ نزدیک این دو جایگاه هنیه را در داخل گروهش تقویت کرد؛ به گونه‌ای که به نمایندگی حماس در تشکیلات خودگردان فلسطینی برگزیده شد.

سپتامبر ۲۰۰۳، هنیه و احمد یاسین، در نتیجه حمله هوایی اسرائیل به ساختمان محل اقامت‌شان در شهر غزه، به شکلی سطحی زخمی شدند. این حمله در حالی انجام شد که این دو چند ثانیه قبل از آن، از ساختمان خراج شده بودند.

احمد یاسین شش ماه پس از این حادثه در حمله هوایی اسرائیل، کشته شد.

در انتخابات پارلمانی فلسطینی که در دسامبر سال ۲۰۰۵ برگزار شد، نام اسماعیل هنیه در راس فهرست نامزدهای حماس قرار داشت. در آن انتخابات فهرست نامزدهای حماس با عنوان «تغییر و اصلاح» منتشر شد. در نتیجهٔ این انتخابات ۷۶ کرسی از ۱۳۲ کرسی پارلمان فلسطینی، به نامزدهای حماس رسید.

با توجه به این نتایج، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، اسماعیل هنیه را مامور تشکیل دولت کرد.

چند هفته مذاکرات برای تشکیل دولتی ائتلافی میان گروه‌های فتح و حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی به شکست انجامید. از همین رو هینه دولت را از اعضای حماس و شماری از افراد تکنوکرات تشکیل داد.

او در اعلام برنامه دولتش از ایالات متحده آمریکا و اروپا خواست، تهدید خود مبنی بر توقف تأمین مالی تشکیلات خودگردان در صورت به رسمیت شناخته نشدن اسرائیل از سوی گروه حماس را اجرایی نکنند.

او در این اعلام برنامه «ادامهٔ مبارزه فلسطینی‌ها تا دست‌یابی به استقلال» را «حق مشروع» دانست و در عین حال تأکید کرد که خواهان مذاکره با اسرائیل از راه میانجی‌گران بین‌المللی است.

او گفت: «دولت ما از هیچ تلاشی برای دست‌یابی به صلحی عادلانه در منطقه، پایان دادن به اشغالگری و بازیابی حقوق‌مان، دریغ نخواهد کرد.»

البته ریاست حماس بر دولت خودگردان فلسطینی‌ تا سال ۲۰۰۷ بیش‌تر دوام نیاورد. در آن سال درگیری‌های داخلی گروه‌های فلسطینی به اخراج نیروهای امنیتی تشکیلات خوگردان از نوار غزه، کنترل کامل این باریکه توسط حماس و آغاز محاصره‌اش از سوی اسرائیل منتهی شد.

اسماعیل هنیه سال ۲۰۱۷ به ریاست دفتر سیاسی حماس انتخاب و جانشین خالد مشعل در این سمت شد.

ایالات متحده آمریکا یک سال پس از آن نام هنیه را در فهرست «تروریسم» قرار داد و او را تحریم کرد. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «اسماعیل هنیه روابط نزدیکی با شاخنه نظامی حماس دارد … او از جنگ مسلحانه از جمله علیه غیر نظامیان، پشتیبانی می‌کند.»

پس از انتشار اخبار حملهٔ غافلگیرکننده حماس به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی در روز ۱۵ مهر سال گذشته که طی آن حدود ۱۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۵۰ نفر به گروگان گرفته شدند، تصاویر اسماعیل هنیه به همراه شماری دیگر از رهبران حماس در دفتر این گروه در دوحه پایتخت قطر منتشر شد که در حال پی‌گیری اخبار از یک شبکه تلویزویونی هستند و برای ابراز شادی از این حادثه «سجده شکر» به جای می‌آورند.

اسماعیل هنیه با دختر عمویش امال هنیه ازدواج کرد. حاصل این ازدواج ۱۳ فرزند، هشت پسر و پنج دختر، است.

سه تن از پسران هنیه، حازم، امیر و هنیه، در حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه در جنگ جاری علیه حماس، کشته شدند.

سه پسر و سه نوه اسماعیل هنیه کشته شدند؛ اسرائیل مسئولیت حمله به خودروی آن‌ها را پذیرفت.

بستگان و رسانه‌های رسمی گروه افراطی حماس خبر دادند که سه پسر و سه نوه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در یک حمله هوایی اسرائیل به نوار غزه کشته شدند. اسرائیل مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

گزارش‌هایی که روز چهارشنبه ۲۲ فروردین منتشر شده است، حکایت از آن دارد که حازم، امیر و محمد هنیه همراه با تعدادی از اعضای خانواده خود در جریان حمله‌ای به نزدیکی اردوگاه آوارگان شاطی در شهر غزه جان خود را از دست دادند.

این در حالی است که برخی منابع فلسطینی گفتند در این حمله، دست‌کم سه تن از نوه‌های اسماعیل هنیه نیز کشته شده‌اند و اسرائیل خودروی حامل آنها را هدف قرار داده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل هدف قرار دادن سه تن از پسران اسماعیل را تایید کرد.

این سخنگو گفت هواپیماهای نیروی هوایی تحت هدایت «امان»‌(سازمان اطلاعات نظامی ارتش) و شین بت‌(سازمان امنیت داخلی) به فرزندان هنیه که فرمانده و عضو حماس بودند و در راه انجام «اقدامات تروریستی» در مرکز غزه در حرکت بودند، حمله کردند.

ساعتی پیش‌تر، شبکه اسرائیلی کان به نقل از یک منبع امنیتی این کشور تایید کرده بود که سه پسر هنیه هدف حمله عملیات هوایی اسراییل قرار گرفتند.

این منبع به کشته شدن نوه های هنیه در این حمله موشکی به سوی خودروی حامل آن‌ها اشاره نکرد.

هنیه نیز کشته شدن فرزندانش را در یک مصاحبه تلفنی با شبکه الجزیره تایید و اسرائیل را متهم کرد که به «هیچ معیار یا قانونی احترام نمی‌گذارد.«

او تاکید کرد این اتفاق باعث فشار به حماس برای نرم کردن موضع خود در برابر اسرائیل نخواهد شد.

مذاکرات میان حماس و اسرائیل برای رسیدن به آتش‌بس هفته‌ها است که به شکل متناوب با میانجی‌گری مصر و قطر در جریان است و هنوز مشخص نیست کشته شدن فرزندان و نوه‌های رهبر حماس چه تأثیری بر ادامه مذاکرات خواهد داشت.

او که سال‌ها رهبر داخلی حماس بود، از زمان احراز پست ریاست دفتر سیاسی این گروه، در دوحه در قطر زندگی می‌کند.

شبکه تلویزیونی الاقصی، وابسته به حماس، روز چهارشنبه اعلام کرد سه فرزند و اعضای خانواده آن‌ها درون «یک خودرو» بودند که توسط پهپاد اسرائیلی هدف قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، علاوه بر کشته شدن سه پسر اسماعیل هنیه، سه نوه او شامل دختر حازم و پسر و دختر امیر نیز کشته شدند.

بقیه دارد

چهارشنبه دهم مرداد ۱۴۰۳ برابر با سی و یکم ژوئیه ۲۰۲۴