سکینه روشنگر

ارزشها و توانمندی های زنان را ارج می گذاریم

هشتم مارچ، روز همبستگی زنان سراسر جهان بر همگان مبارک!

حسب قراردادی جهانی، نهادها، سازمانها و احزاب سیاسی در اکثر کشورهای جهان، منجمله در کشورهای رو به انکشاف و یا عقب مانده و یا به اصطلاح جهان سومی، همه ساله روز هشتم مارچ،  یا روز نام نهاد زن را جشن می گیرند و به همدیگر تبریک می گویند. از رنج ها وفشار اجتماعی بر زنان یاد می کنند و آن را تقبیح می نمایند و یاد قهرمانان و مبارزین دفاع از حقوق سیاسی و اجتماعی زنان، مدافعین برابری حقوق زن و… را درین روز گرامی می دارند. اما سالی دیگر باز جوامع ستمگر طبقاتی و مرد سالار، ستم طبقاتی و مرد سالارانه را بر زنان همچنان تحمیل می نمایند و کماکان همان آش است وهمان کاسه و زنان  زیربارستم چند لایۀ اجتماعی باقیمانده اند.

ما با استفاده از قرارداد تجلیل از روز زن، از تریبون های سالم، مانند مجالس ومیتینگ ها و نشرات و سایت ها همیشه فریاد حق طلبانۀ زنان مظلوم و بی دفاع کشورما افغانستان، و  محرومیت های بی شمار آن ها را به آواز رسا سر داده ایم؛ از مصیبت ها، رنج ها، دردهای توانفرسا و هزاران مشکلاتی که دامنگیر هر زن افغان است، گفته ایم ونوشته ایم.

از مصیبت هائی که توسط ارتجاع هار دینمدار و استعمار مدرن متجاوز و عقبماندگی های فرهنگی جامعه، بر زنان مظلوم جامعۀ ما تحمیل می شود تا حاکمیت و قوانین بیدادگر مردسالارانۀ که به استناد دین و سنت های اجتماعی بر زنان به ناحق اعمال می شود و ریشۀ هستی زنان را روز تا روز می خشکاند، بارها وبارها یاد کردیم، عوامل آن ها را تحلیل و ریشه یابی نمودیم و در حد توان راه حل هائی ارائه دادیم و بدین نحو صدای مظلومانۀ زن افغان را فریاد کردیم و خواهیم کرد.

بگذار اینبار از بیچارگی های زنان نگوئیم و  توجه شما را به توانمندی های زنان که اکثراً نا گفته مانده، جلب کنم، زیرا توانمندی های زنان در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… واقعاً قابل قدر است.

درهمه جوامع انسانی، زنان کارگر، مبارز، قهرمان، تعلیم یافته و تحصیلکرده، مدیر، مدبر و مستعدی وجود دارند که ارزش کاری شان از بسیاری مردان بیشتر و مفیدتر است. همچنین مخترعان، متخصصان، ادیبان، نویسندگان، شاعران، معلمان، پروفیسوران ژورنالیستان و دیگرانی که زندگی خود را وقف خدمت به مردم و جامعۀ انسانی نموده اند. هکذا در ساحۀ فرهنگی مثل نقاشی، هنر موسیقی،  سینما و تئاتر و… هنرمندان زنی وجود دارند که با ارائۀ کار، تخصص و هنر شان دنیای انسانی را به پیش سوق می دهند و مسائل و مفاهیم اجتماعی – سیاسی را به تمثیل می کشند. ما به توانمندی ها و ارزش های این زنان توانمند در جامعۀ انسانی  ارج می گذاریم.

هرکدام ما می شناسیم زنان پزشک و دواساز و پرستار و متخصص درساحۀ طبابت را که شب و روز برای ارائۀ خدمات درمانی  به مریضان نیازمند تلاش می کنند. همچنین زنان متخصص و دانشمندی هستند که در امور تخنیک و تخصص های علمی، تحقیق و انکشاف و تکنولوژی و امور اداری و… مشغول کارند و شب روز را نمی شناسند. همۀ اینها قابل یاد آوری و سپاسگزاری اند.

زنان کارگر، زنانی که دوشادوش مردان در فابریک ویا بیرون از خانه به کار مشغول اند، در عین حالی که کار اقتصادی برای تامین خانواده های خود می کنند، بعضاً ابتکارات، قدرت تفکر، ارائۀ خدمات، موثریت کاری و ساحۀ دید شان در موارد متعدد، خیلی گسترده تر و موثرتر از بسا همکاران مرد شان در عین ساحۀ کاری است. اینها قابل ستایش اند.

زنانی که در کارهای خانه و خانه داری و تربیۀ اولادها مشغول اند و تلاش دارند تا هر امکان سالم را برای تربیۀ اطفال خود جست و جو کنند تا فرزندان سالم به جامعه تقدیم کنند، قابل سپاسگزاری اند.

زنان و یا مادرانی را می شناسیم که بعد از شهادت ویا مرگ شوهرشان شجاعانه کمر بسته و درشرایط سخت و دشوار جامعۀ ما هم نان آور خانۀ خود شدند و هم مادر مهربان و مربی تربیت اطفال شان. بعضی از این زنان در شرایط سخت و توانفرسا از طریق خیاطی، لباسشوئی دربدل مزد، نانوائی و یا کارهای سخت و دشوار، شرافتمندانه و استوار ایستادند و بدون این که از کسی کمک بگیرند، فرزندان شان را بزرگ کردند، که برخی از چنین فرزندانی شخصیت های مطرح در عرصه های مختلف زندگی اجتماعی شده اند. این زنان با عظمت قابل تحسین و تقدیر بی کران هستند. چنین موردی از مردان که به تنهائی از عهدۀ بزرگ ساختن اطفالشان برآیند، حد اقل درجامعۀ ما، سراغ نداریم و این بیانگر توانمندی بالای زنان است که ناگفته و بدون قدر مانده است.     

ما امروز همۀ زنان توانمند جهان را بزرگ می داریم، قدر می کنیم و خدمات گرانبهای شان را پاس می داریم.

درعین حالی که با داشتن تمامی این مزایا و ارائۀ نکات مثبت و ارزشمند به جامعه، جامعۀ مرد سالار و قوانین نافذ مرد سالارانه در تمامی ساحات و در تمام دنیا، آنچنان که باید، به این ارزشها ارج نمی گزارد.

پس برای محو ستم – از هرقماشش، و برای بدست آوردن حق همۀ زنان زحمتکش جهان، به مبارزۀ بی امان خود ادامه می دهیم. مزد و امتیاز برابر در کارهای برابر و ارزش گزاری برابر به کارهای زنان، حق زنان است.  ما درجهت تحقق این حق ها راه روشن فردا های ارزش آفرین را می پوییم.