آغاز جنگ در خاورمیانه نتیجۀ بی‌خردی آغازگران آن

دمیتری سدوف (DMITRY SEDOV)

ارسالی ا. م. شیری

آیا آمریکا به تهاجم زمینی علیه یمن دست خواهد زد؟ در صورت آغاز عملیات زمینی در یمن، آموزش درس سلامت عقل برای محافل حاکم آمریکا بلافاصله شروع خواهد شد.

اگر نخواهید مغز خود را با جنون بی‌پایان مزخرفات سیاسی مربوط به اهداف واشینگتن و اسرائیل در خاورمیانه درگیر کنید، آنگاه می‌توانید اتفاقات آنجا را در قالب طنز‌های مجلۀ معروف فرانسوی شارلی ابدو ساده کنید.

هنرمندان این مجله ممکن است بنیامین نتانیاهو را در دیوار غربی بیت‌المقدس در حال نشستن بر روی قانون جزایی اسرائیل، با این نوشته به تصویر بکشند: «۱۰ سال برای دزدی» و شلیک از تفنگ ساچمه‌ای به سمت جمعیت غیرنظامی فلسطینی. در بالا سر او، طبیعتاً، ابر درخشان با این کتیبه: «اسرائیل- دنیای صلح و عدالت». و در کنار آن، عکس خمیدۀ جو بایدن در پشت سکان ناو هواپیمابر دوایت آیزنهاور و پرچمی با عبارت «مرگ بر مخالفان دریانوردی آزاد» ترسیم کنند و در کناره‌های این قطعۀ هنری، ناگزیر باید یک آیت‌الله ایرانی را که در پشت یک دمنده مخفی شده، فتیلۀ یک بمب را آتش می‌زند و جمعیتی از حوثی‌های شاد را با پلاکارد «نرسی، نمی‌کشی»، به تصویر بکشند.

در حالی که جنگ در خاورمیانه پیشاپیش وارد بستر خود شده و مانند سیل از سد شکسته گسترش می‌یابد، بحث در مورد چیدمان سیاسی این افراد چه فایده‌ای دارد؟ همانطور که مارتین گیلبرت، مورخ انگلیسی زمانی در مورد جنگ جهانی اول نوشت: «هیچ کس خواهان شروع این جنگ نبود، اما در نتیجۀ در هم تنیدگی شرایطی که ممکن است تصادفی به نظر برسد، مشخص شد که این جنگ اجتناب‌ناپذیر است».

هیچ گریزی از لزوم تلاش برای درک این وجود ندارد، که آیا واقعاً مجموعۀ شرایط جدید در سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۴ آنقدر اجتناب‌ناپذیر است که جنگ بر سر خاورمیانه و کل جهان به عنوان نوعی انتقام عرفانی از بشریت به دلیل ناتوانی اش در پیروی از عقل سلیم افزایش یابد؟

بعید است که بتوانیم به سطح فرآیندهای عرفانی زمان خود صعود کنیم. اما شواهد زیادی دال بر از دست دادن عقل سلیم توسط برخی از شرکت‌کنندگان در بحران آشکار می‌شود.

بیایید از شخصیت اصلی در کل تاریخ خاورمیانه، از ایالات متحدۀ آمریکا که پس از جنگ جهانی دوم پایگاه سوق‌الجیشی خود را در منطقه به نام «اسرائیل» تأسیس کرد، شروع کنیم. اسرائیل از همان ابتدا نمایندۀ آمریکا در امور منطقه بوده است و تزلزل‌ناپذیری آن در این است که وارث دولت باستانی یهود نیست، بلکه مجموعه‌ای از اشکنازی‌های اروپایی است که روح استیلاگری غرب را در خود دارد. درست مانند اربابان و کفیلان خود، آن‌ها نیز «جنگ با جمعیت» را که استعمارگران اروپایی در طول فتح «دنیا جدید» در قرن هفدهم و هجدهم با موفقیت پیش بردند، پیش می‌برند. از آن وقت زمان زیادی می‌گذرد، اما هدف نتانیاهو برای اسرائیل تقریباً همان هدف استعمارگران آمریکایی است: «سرخپوست خوب، سرخپوست مرده است». او صراحتاً می‌گوید: من خیلی واضح و روشن می‌گویم. ما جنگ را تا رسیدن به تمام اهداف آن ادامه خواهیم داد. دستیابی به این اهداف بدون ادامۀ عملیات زمینی غیرممکن است». نتانیاهو در مصاحبه اخیر خود گفت: «دستیابی به نتایج تا کنون ضروری بود و برای دستیابی به نتایج در آینده نیز ضروری است». آری، تاکنون در غزه بیش از ۲۴ هزار فلسطینی «خوب»، «فلسطینی مرده» است. ایدۀ تقسیم سرزمین تصرف شدۀ فلسطینی‌ها به ذهن نتانیاهو خطور نمی‌کند. زیرا، نتانیاهو در دنیای دیگری زندگی می‌کند.

تاریخ تهاجمات نظامی خارجی آمریکا چنان غم‌انگیز و ترسناک است که گمان می‌رفت شاید به خود بیاید. اما، برعکس، بر نسل‌کشی فلسطینی‌ها‌ سرپوش می‌گذارد. با این حال، در آمریکا نیروهای با نفوذی هستند که خطر «جنگ جمعیتی» را درک می‌کنند. ۲۰ سال پس از شروع حمله‌ای که جان هزاران سرباز آمریکایی و صدها هزار عراقی را گرفت، سناتورها در مارس ۲۰۲۳ به قطعنامه‌ای که به دولت جورج دبلیو بوش اجازه می‌داد عملیات «آزادسازی عراق» را آغاز کند، رأی منفی دادند. بهانۀ هجوم آمریکا به عراق، ادعای داشتن سلاح‌های کشتار جمعی در زمان صدام حسین بود که هرگز ثابت نشد.

سناتور چاک شومر اظهار داشت: «آمریکایی‌ها می‌خواهند شاهد پایان جنگ‌های بی‌پایان در خاورمیانه باشند». تجلی عقل سلیم پس از ۲۰ سال تأخیر، نمی‌تواند موجب خرسندی نباشد. اما امروز آن نیز در آمریکا همانطور که محاسبات مربوط به آیندۀ احتمالی ایالات متحده در صورت وقوع یک جنگ منطقه‌ای متوقف شده، به حالت تعلیق درآمده است. همان نیروهایی که جو بایدن را به سمت بحران منطقه‌ای سوق می‌دهند، از قرار معلوم تصمیم گرفته‌اند که طبق فرمول «هر چه بادا باد» عمل کنند. آن‌ها از مبدا احساس برتری خود نسبت به شخصیت‌های منطقه‌ای حرکت می‌کنند و در این زمینه از فقدان عقل سلیم تحریک می‌شوند. لازم است نه مهره‌ها تک تک، بلکه کل وضعیت جهان، از جمله، کسانی که از موضع‌‌‌‌گیری فعال خودداری می‌کنند، مورد توجه قرار داده شود، که در صورت تهدید به نابودی غزه و حمله به ایران، قطعاً آمریکا زمین‌گیر خواهد شد. از آنجائیکه فدراسیون روسیه و قدرت‌های جنوب جهانی از مدت‌ها پیش تصمیم گرفته‌اند، در مسیر عقل سلیم و توافقات عادلانه حرکت کنند، موازنه به نفع آمریکا و اسرائیل تغییر نخواهد کرد.

آنچه آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه برنامه‌ریزی می‌کنند، ناگزیر به تغییر جدی جهانی در توازن نیروها منجر می‌شود و وضعیت ژئوپلیتیکی اینگونه به طرز عرفانی تغییر می‌یابد.

اما محرک احتمالی رویدادهای قریب‌الوقوع چیست؟ آغاز عملیات زمینی در یمن، شاید ناشی از ایدۀ مالیخولیایی دیگری از پشت صحنۀ آمریکا باشد. در این صورت، آموزش درس سلامت عقل برای محافل حاکم آمریکا بلافاصله شروع خواهد شد.

برگرفته از: بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2024/01/19/

۲۹ دی- جدی ۱۴۰۲